سوال مشترکی که بسیاری از افرادی که با هدف کاهش وزن به دفاتر متخصصان تغذیه مراجعه می‌کنند، می‌پرسند این است که “من چی بخورم که لاغر بشم؟“. شاید بهتر باشد درمورد عادت‌غذایی سالم بپرسند!

این افراد باور دارند که نوع مواد غذایی است که باعث افزایش یا کاهش وزن می‌شود و مقدار مواد غذایی مصرفی، در نظر آنها بی‌تأثیر است.

واقعیت این است که در افزایش و یا کاهش وزن هر دو عامل نوع و مقدار غذا مؤثر هستند!

مطمئن باشید با تغییر نوع غذاهای مصرفی خود، تغییر چندانی در وضعیت وزنتان مشاهده نخواهید کرد. به علاوه این روند بسیار طولانی بوده و در کوتاه مدت، موجب کاهش وزن شما نمی‌شود.

در این مقاله از ژن سبز، تأثیر هر دو عامل نوع و مقدار مواد غذایی بر وزن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز، می‌خوانید:

  • تغییر عادات‌غذایی از بد به خوب!
  • تغییر عادات‌غذایی از زیاد به کم!

تغییر عادات‌غذایی از بد به خوب!

اصلاح عادات‌غذایی نادرست و تغییر سبک غذاهای مصرفی، اقدام بسیار ارزشمندی در راستای زندگی سالم است.

امروزه با توجه به تغییر عادات‌غذایی مردم، از سنتی به غربی و مصرف بیشتر غذاهای آماده یا تغییر ترکیب غذاهای مورد استفاده، شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور ما افزایش یافته است.

بازگشت به سبک و عادات‌غذایی سالم، علاوه بر کنترل وزن، به پیشگیری از بیماری‌ها نیز کمک می‌کند.

برخی از بهترین تغییرات عادات‌غذایی از بد به خوب شامل موارد زیر می‌باشند:

1. تغییر عادت‌غذایی نان بدون سبوس به نان سبوس‌دار:

مصرف نان‌های سبوس دار، دریافت فیبر غذایی شما را افزایش داده و اشتها، چربی خون و قند خون شما را کنترل می‌کند. همچنین به پیشگیری از برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ نیز کمک می‌کند!

2. تغییر عادت‌غذایی از گوشت قرمز به گوشت سفید:

بیشتر مردم کشور ما مصرف ماهی بسیار کمی‌دارند. همچنین به دلیل باورهای مختلف، گوشت قرمز را بهتر از گوشت سفید می‌دانند. اما بهتر است بدانید که جایگزینی بخشی از گوشت قرمز مصرفی با گوشت سفید به کنترل دریافت چربی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

3. تغییر عادت‌غذایی از سفره‌های بی‌رنگ به رنگارنگ:

عکس یک میز پر از غذاهای رنگارنگ و متنوع که دو دست در آن با قاشق و چنگال مشغول بریدن استیک هستند و مفهوم آن تغییر عادت‌غذایی از سفره‌های بی‌رنگ به رنگارنگ جهت زندگی سالم‌تر است- ژن سبز

این روزها مصرف سبزیجات به فراموشی سپرده شده است. یک سفره سالم باید حاوی انواع سبزیجات خام و بخارپز مانند سبزی خوردن، سالاد و دورچین باشد. با مصرف سبزیجات به کنترل اشتها، چربی و قند خون و همچنین وزن خود کمک کنید و دستگاه ایمنی خود را نیز تقویت کنید!

4. تغییر عادت‌غذایی از تنقلات به میوه:

میوه‌ها با فراهم کردن ویتامین‌ها و فیبر مورد نیاز بدن شما، به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و… کمک می‌کنند.

با جایگزینی میوه‌ها با تنقلات بی‌ارزش و مضر مانند انواع چیپس و پفک، سلامت حال و آینده خود را تضمین کنید.

5. تغییر عادت‌غذایی از نوشیدنی‌های گازدار به لبنیات:

نوشیدنی‌های گازدار مانند انواع نوشابه‌ها، علاوه بر داشتن قند زیاد و ایجاد اضافه وزن، موجب آسیب به دستگاه گوارش و اتلاف برخی موادمعدنی و ویتامین‌ها از بدن نیز می‌شوند. بهترین راه حل، جایگزینی آنها با لبنیات کم چرب مانند دوغ، شیر، ماست و کفیر است.

6. تغییر عادت‌غذایی از غذاهای چرب و آماده به کم چرب:

رژیم غذایی غربی، حاوی مقدار زیادی چربی و غذاهای سرخ کردنی است. بخارپز کردن و پختن غذاها با روغن کم، به کنترل وزن، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع دیگر بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : ممکن است مطالعه مقاله ” 7 اقدام برای اصلاح عادات بد غذایی ” که قبلا در این وبسایت منتشر شده است نیز برای شما جالب باشد.

تغییر عادات‌غذایی از زیاد به کم!

تغییر عادات‌غذایی به تنهایی کافی نیست! تغییر مهم دیگری که موجب کاهش وزن و همچنین زندگی سالم شما می‌شود، کاهش دریافت غذایی است.

امروزه به دلیل استرس‌ها و شرایط محیطی نادرست مانند ساعت کاری طولانی و بی‌وقفه، دریافت مواد غذایی افزایش یافته است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که، چه مقدار از حجم غذا را باید کم کرد تا موجب کاهش وزن استاندارد شود؟

پاسخ این سوال برای هر شخص متفاوت است! برخی افراد تصور می‌کنند که کاهش حجم غذا به نصف مقدار قبلی روش درستی برای کاهش وزن است، اما واقعیت این است که شاید در ابتدا این روش پاسخگوی شما باشد، اما به مرور زمان کاهش وزن متوقف شده و بدن به شرایط جدید عادت می‌کند.

تنها کسی که می‌تواند میزان غذای مناسب شما برای کاهش وزن را تنظیم کند، کارشناس یا متخصص تغذیه است! بنابراین از رعایت رژیم‌های خودسرانه یا رژیم‌های غیراستاندارد تنظیم شده توسط افراد غیرمتخصص خودداری نمایید.

پیشنهاد ژن سبز : در باشگاه مجازی ژن سبز، متخصصان بدنسازی و کارشناسان تغذیه خبره‌ای وجود دارند که آماده ارائه برنامه غذایی و ورزشی کاملا شخصی سازی شده به شما می‌باشند.