قرن هاست که جینسینگ (Ginseng) یا جینسنگ به عنوان یکی از داروهای گیاهی اصیل در طب چینی، برای سلامت بدن و زیبایی کاربرد دارد.

این گیاه بر اساس نوع برداشت، به 3 دسته تقسیم بندی می‌شود: جینسینگ تازه، سفید و قرمز. جینسینگ تازه قبل از 4 سال، جینسینگ سفید بین 4 تا 6 سال و نوع قرمز آن پس از گذشت 6 سال از کاشت، برداشت می‌شود.

جنسینگ حاوی دو ترکیب مهم جینسنوئیدها (ginsenosides) و جینتونین (gintonin) است. بیشتر خواص جینسینگ به علت وجود این دو ترکیب تغذیه‌ای می‌باشد که برای سلامت بدن مفید است.

مهمترین خواص جینسینگ برای سلامت بدن و زیبایی

در ادامه در مورد 6 خاصیت مهم جنسینگ صحبت خواهیم کرد.

1.اثر ضدالتهابی

جنسینگ خواص آنتی­‌اکسیدانی و ضدالتهابی زیادی دارد. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که عصاره جینسینگ که شامل ترکیبات جینسنوئیدها و جینتونین است، التهاب را مهار کرده و ظرفیت آنتی­اکسیدانی سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که مصرف عصاره جینسینگ قرمز کره‌ای، التهاب را در افراد مبتلا به اگزمای پوستی کاهش می‌دهد. همچنین، دیده شده است که مصرف این داروی گیاهی می‌تواند سطح فاکتورهای التهابی پس از ورزش را نیز کاهش دهد و در بهبود عملکرد ورزشکاران موثر باشد.

2.جینسینگ و تقویت سیستم ایمنی

مصرف جینسینگ به عنوان یک داروی گیاهی آنتی­‌اکسیدان، می‌تواند تقویت سیستم ایمنی را به دنبال داشته باشد. مطالعه‌ای بر روی 39 نفر که سرطان معده داشته و جراحی شده بودند، انجام شد.

در این مطالعه برای بیماران روزانه 5400 میلی گرم جنسینگ تجویز شد. نتیجه این مطالعه حیرات انگیز بود! پس از گذشت 2 سال با استفاده از جینسینگ، سیستم ایمنی تقویت شده و کاهش عود سرطان در افراد دیده شد.

خواص جینسینگ در زمینه تقویت سیستم ایمنی انکارناشدنی است اما برای تجویز آن در شرایط و موارد مختلف، لازم به انجام مطالعات بیشتری است.

جینسینگ برای تقویت قوا و همینطور قوای جنسی بر سر زبون ها افتاده است
از خواص جینسینگ غافل نشوید!

3.جینسینگ و افزایش انرژی بدن

جینسینگ به عنوان یک داروی گیاهی می‌تواند به تحریک فعالیت‌های جسمانی و مغزی کمک کند. خصوصا افراد مبتلا به احساس ضعف، خستگی دائمی و کسانی که از نظر روانی ضعیف هستند؛ می‌توانند از مزایای درمانی جنسینگ بهره مند شوند.

یک مطالعه نشان داده است مصرف جینسینگ در افراد مبتلا به سرطان می‌تواند خستگی آن‌ها را کاهش دهد. بهرحال، جینسینگ فقط در افرادی که در حال استفاده از داروهای شیمی درمانی بودند نتایج مثبت داشت و به نظر می‌رسد که پس از اتمام شیمی درمانی، کمک چندانی نمی‌کند.

4.درمان اختلال نعوظ

در سال 2002 مطالعه‌ی در کره نشان داد 60% از مردانی که از عصاره جینسینگ قرمز استفاده می‌کردند، بهبودی قابل توجهی را در اختلال نعوظ تجربه کردند. نتایج این مطالعه در رابطه با خواص جینسینگ در مجله داروسازی بالینی انگلستان چاپ شد.

هرچند، برای رسیدن به نتیجه‌ای قطعی و قابل استناد در رابطه با اثر جینسینگ بر درمان اختلال نعوظ، لازم است تا مطالعات قوی تر و با تعداد نمونه بیشتری انجام شود.

5.جنسینگ و زیبایی پوست

زمانی که به خواص بی شمار جینسینگ نگاه می‌کنیم، جای تعجبی ندارد که این داروی گیاهی بر سلامت و زیبایی پوست هم موثر باشد. جینسینگ با داشتن خواص آنتی­اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد مخرب پوست را از بین برده و مانع چروکیدگی و پیری زودرس پوست شما می‌شود.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده­ است که این گیاه در افزایش تولید کلاژن پوست و در نتیجه جوانسازی آن موثر است. بنابراین اگر می‌خواهید پوستی زیبا و سالم داشته باشید، می‌توانید مصرف جینسینگ را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

6.جنسینگ و بهبود دیابت

خواص جنسینگ ممکن است در کنترل دیابت نیز موثر باشد. طی مطالعاتی که در سال‌های قبل منتشر شده، دیده شده است که جنسینگ می‌تواند در افراد دیابتی و حتی غیردیابتی باعث کاهش قندخون ناشتا شود. علاوه بر این، جنسینگ به عنوان یک داروی گیاهی می‌تواند باعث بهبود ترشح انسولین از پانکراس و افزایش حساسیت به آن شود.

در مورد استفاده از جنسینگ به عنوان درمان مکمل در بیماری دیابت هنوز مطالعات بیشتری نیاز است تا دوز دقیق و روش مصرف آن برای بیشترین اثرگذاری مشخص شود.

میزان و روش مصرف جینسینگ

میزان مصرف جینسینگ (مقدار ایمن مصرف) که در مطالعات مختلف استفاده شده و اثرات مثبتی را نشان داده است، 2-1 گرم در روز جنسینگ خام یا 400-200 میلی گرم عصاره جینسینگ بوده است. هر چند در بعضی مطالعات به دلیل اهداف درمانی خاص آن­ها، افراد روزانه تا 9 گرم نیز دریافت کرده­اند.

عصاره جنیسینگ به صورت دارویی پودر، قرص، کپسول و روغن نیز وجود دارد که در موارد درمانی استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید که برای دیدن حداکثر خواص جینسینگ، عصاره آن باید حداقل حاوی 3-2% ماده موثره جینسنوئید باشد.

ریشه این گیاه را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. متداول­ترین روش مصرف آن که در کشورهای آسیای شرقی نیز کاربرد دارد، دم کردن دمنوش است. برای این کار، کافیست تا مقداری جینسینگ خردشده را در قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید. چند دقیقه صبر کرده و سپس نوش جان کنید.

اگر به جینسینگ تازه هم دسترسی داشته باشید، می‌توانید آن را به صورت خام به انواع غذاهایتان اضافه کرده و از آن لذت ببرید. در کشورهای شرق آسیا، جنسینگ تازه را در آشپزی همراه با غذاهایی مثل سوپ مصرف می‌کنند. همچنین، ترکیب آن با عسل برای وعده صبحانه نیز عالی می‌تواند باشد.

اثرات جانبی و عوارض احتمالی جینسینگ

زمانی که صحبت از خواص جینسینگ برای سلامتی می‌شود، اغلب افراد این تصور را دارند که چون داروی گیاهی است و منشا طبیعی دارد؛ بنابراین مصرف آن ایمن است. در حالیکه باید بدانید مصرف جینسینگ اگر به صورت کنترل نشده و بیش از حد توصیه شده باشد، می‌تواند عوارضی همچون سردرد، اختلالات گوارشی و بی­خوابی داشته باشد.

مصرف جینسینگ می‌تواند فشارخون را بالا ببرد، بنابراین اگر پرفشاری خون دارید، به شما توصیه می‌کنیم تا از مصرف این داروی گیاهی بپرهیزید. علاوه بر این، کودکان و خانم‌های باردار و شیرده نیز نباید مصرف مداوم جنسینگ را داشته باشند.

بنابراین با وجود خواص جینسینگ که از آن‌ها نام بردیم، اگر قصد مصرف زیاد آن را دارید، حتما با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید.

جینسینگ و تداخل با داروها

داروهای MAOIs (مثل ایزوکربوکسازید، فنلزین، ترانیل سیپرومین) که در درمان افسردگی استفاده می‌شوند، نباید با این ماده گیاهی مصرف شوند؛ چرا که امکان بروز اپیزودهای مانیک و لرزش در فرد وجود دارد.

همچنین همانطور که قبلا توضیح دادیم، جنسینگ می‌تواند فشارخون را بالا ببرد. بنابراین افرادی که داروهای پرفشاری خون، دیابت یا بیماری قلبی عروقی مثل نیفیدیپن مصرف می‌کنند، بین مصرف دارو و جینسینگ حتما فاصله بیاندازند.

این گیاه دارویی با بسیاری از داروها تداخل داشته و می‌تواند باعث کاهش یا افزایش اثر دارو در بدن شود؛ بنابراین اگر مصرف داروی خاصی را دارید، قبل از شروع استفاده از جینسینگ حتما با متخصص تغذیه یا پزشکتان مشورت نمایید.