چه مرد، چه زن، چه پیر و چه جوان، همه خواهان پوستی روشن و بی عیب و نقص هستند. پوست سالم، جذابیت خاصی به زیبایی هر فرد می بخشد و نشانی از سلامتی است. با بالا رفتن سن، پوست خاصیت ارتجاعی و انعظاف پذیری خود را از دست می دهد. کدری، خطوط ریز، لکه های پیری، پوست آویزان و چین و چروک، پدیدار می شود و پوست شما را خسته کننده و بی روح می کند. دلایل بسیار زیاد دیگری نیز برای کیفیت پایین پوست وجود دارد، از جمله: آلودگی، عادت های نامناسب برای مراقبت از پوست، در معرض اشعه های مضر فرابنفش خورشید قرار گرفتن، رژیم غذایی نا سالم، کم آبی، استرس، سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل و خواب ناکافی. به علاوه، مشکلات سلامتی می تواند تاثیرات مضری بر سلامت و کیفیت پوست بگذارد.

با این اوصاف، با چندین تغییر ساده در روش زندگی و دنبال کردن درمان های ساده ی خانگی، شما می توانید پوست خود را جوان کنید و حیات را به آن بازگردانید تا بسیار جوان تر به نظر برسد. در واقع، این کارها می تواند به سادگی به شما کمک کند تا پوست خود را برای زمانی بسیار بیشتر از آنچه که انتظار دارید، جوان و زیبا نگه دارد.

در ادامه، 10 راه برتر درمان خانگی، برای جوان سازی پوست آورده شده:

 

1.آبلیمو

آبلیمو با کاهش لکه های پیری و بقیه ی علائم سالخوردگی، به جوان سازی پوست کمک می کند. ویتامین C موجود در لیمو، یک آنتی اکسیدان قوی است که به حفاظت از پوست در مقابل آسیب های جدی متداول، کمک می کند. به علاوه، خواص سفید کنندگی آن به بهبود کلی رنگ پوست چهره ی شما کمک می کند.

 

fitshape_lemon_honey

 

  • بر روی یک نصفه ی لیمو، چند قطره عسل بریزید. آن را به آرامی بر روی صورتتان بمالید. بگذارید تا به مدت 10 دقیقه بر روی صورتتان بماند و سپس صورتتان را با آب بشویید. این کار را یک یا دوبار در هفته انجام دهید.
  • روش دیگر این است که به سادگی، آب یک لیمو را بگیرید و آن را بر روی پوست بزنید. بگذارید تا 15 دقیقه بر روی پوست شما بماند، سپس آن را با آب خنک بشویید. این روش درمان را، روزی یکبار انجام دهید.
  • راه دیگر این است که یک قاشق چای خوری از آبلیمو و یک قاشق چای خوری سفیده ی تخم مرغ و نصف قاشق چای خوری، خامه ی شیر را با هم مخلوط کنید. این خمیر را بر روی صورتتان بزنید. 15 دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب سرد بشویید. این کار را یک یا دوبار در هفته انجام دهید.

 

2.خیار

میزان بالای آب موجود در خیار برای پوست شما، مغذی و مرطوب کننده است. خاصیت جمع کنندگی و تسکین دهندگی آن برای پوست های جوشی و آفتاب سوخته سودمند است و به جوان سازی پوست شما کمک می کند. به علاوه، خاصیت آنتی اکسیدان موجود در خیار، به نگه داشتن پوستی تمیز، درخشان و جوان تر کمک می کند.

cucumber

  • دو قاشق چای خوری خیاررنده شده را با نصف فنجان، ماست مخلوط کنید تا ماسک صورت آماده شود. ماسک را به صورت و گردنتان بزنید.بعد از 20 دقیقه، صورتتان را با آب گرم بشویید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.
  • روش دیگر آن است که مقدار برابری از خیار رنده شده و پالپ هندوانه را مخلوط کنید. چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید، سپس آن را به صورتتان بزنید. اجازه دهید تا روی صورتتان خشک شود، سپس صورت را با آب ولرم بشویید. این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

3.پاپایا ( نوعی میوه ی استوایی )

پاپایا سرشار از ویتامین A، C، و E است و خاصیت آنتی اکسیدان دارد که به جوان سازی پوست کمک می کند. پاپایا، پوست را صاف، نرم و مرطوب نگه می دارد. به علاوه، هیدروکسی اسیدهای آلفای موجود در پاپایا، به لایه برداری پوست کمک می کند. همچنین برای درمان جوش، لکه، لکه های سیاه و مشکلات مشابه، سودمند است.

 

papaye_fitshape

 

  1. 2 قاشق چای خوری از پاپایای رسیده ی له شده را با 1 قاشق عسل و نصف قاشق آبلیموی تازه، مخلوط کنید.
  2. آن را به صورتتان بزنید. بعد از 15 دقیقه، صورتتان را با آب گرم بشویید.
  3. در آخر، کمی آب سرد بر روی صورتتان بپاشید.
  4. یکبار در هفته از این ماسک صورت استفاده کنید و از پوست زیبا لذت ببرید.

 

4.موز

موز برای جوان سازی پوست شما، به خصوص برای پوست خشک، به دلیل خواص مرطوب کنندگی اش، فوق العاده است. همچنین به مقابله با چین و چروک، خطوط ریز روی صورت و سایر نشانه های سالخوردگی کمک می کند.

Banana_Mask_Fitshape

  • یک موز رسیده ی کوچک را خرد و له کنید. 2 قاشق غذاخوری خامه ی شیر، 1 قاشق عسل طبیعی و 1 قاشق آرد جو و مقدار کمی آب به آن اضافه کنید تا ماسک شما آماده شود. ماسک را بر روی صورتتان بزنید، بگذارید تا 30 دقیقه بماند، سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید.
  • روش دیگر این است که، 1 موز متوسط را خرد و له کنید و آن را با 2 قاشق چای خوری عسل طبیعی و چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید. آن را به روی صورتتان بزنید و بعد از 20 دقیقه صورتتان را بشویید.

یکی از این درمان ها را یک یا دوبار در هفته انجام دهید تا از پوست روشنتان لذت ببرید.

5.ماست

ماست به طرز فوق العاده ایی برای پوست شما سودمند است. لاکتیک اسید موجود در ماست، مثل یک تمیزکننده ی واقعی، یک لایه بردار و مرطوب کننده کار می کند. ماست می تواند به بازگرداندن روشنی و درخشش پوست شما کمک کند.

 

yogurt_fitshape

 

  • مخلوطی از 2 قاشق چای خوری، ماست ساده و نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه و نصف قاشق آرد نخود، درست کنید. این خمیر را به روی صورت و گردنتان بمالید. بگذارید تا خشک شود، سپس آن را با آب خنک بشویید. از این ماسک صورت، یک یا دوبار در هفته استفاده کنید.
  • روش دیگر این است که، 2 قاشق چای خوری عسل طبیعی را در 2 قاشق غذاخوری از ماست ساده مخلوط کنید. آن را به صورتتان بزنید، 15 دقیقه صبر کنید، سپس صورتتان را با آب خنک بشویید. این کار را چندین بار در طول هفته انجام دهید.

 

6.پوست پرتقال

پوست پرتقال که سرشار از ویتامین C، سیتریک اسید و سایر آنتی اکسیدان هاست، به کاهش لکه ها و سالم و جوانتر نگه داشتن پوست کمک می کند. پوست  پرتقال، به تمیزکنندگی، لایه برداری و کشیدگی پوست کمک می کنند.

Orange_Mask_Fitshape

  1. پوست های چند پرتقال را به مدت چند روز در جلوی نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند.
  2. پوست ها را آسیاب کنید تا پودر شوند.
  3. 1 قاشق چای خوری از پودر پوست پرتقال را با 2 قاشق چای خوری از آرد نخود و مقداری کافی آب را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید.
  4. خمیر را بر روی دست هایتان، گردن و صورتتان بزنید
  5. 15 دقیقه صبر کنید، سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.
  6. از این ماسک صورت، یک یا دوبار در هفته استفاده کنید.

 

7.آووکادو

آووکادو نیز در جوان سازی پوست های رنگ و رو رفته، کمک کننده است. آووکادو مثل یک مرطوب کننده ی طبیعی پوست کار می کند و به درمان پوست های خشک، لکه های پیری، زخم ها و آفتاب سوختگی کمک می کند. به علاوه، اسیدهای چرب امگا-3 موجود در آووکادو، به حفظ انعطاف و استحکام پوست شما کمک می کند.

Avocado_Mask_Fitshape

  • 1 قاشق غذاخوری از پالپ آووکادو و 1 قاشق عسل را با 3 قاشق غذا خوری خامه ی تازه در یک مخلوط کن بریزید تا خمیر را آماده کنید. خمیر را بر روی پوستتان بزنید و بگذارید تا حداقل 30 دقیقه بر روی پوستتان بماند. صورتتان را با آب ولرم بشویید. این کار را چند بار در طول هفته انجام دهید.
  • شما همچنین می توانید از روغن آووکادو برای ماساژ بدنتان، قبل از حمام استفاده کنید. این یک روش ساده برای مرطوب و روشن نگه داشتن پوست شما است.

 

8.چای سبز

ماسک های صورت چای سبز نیز برای جوان سازی پوست عالی هستند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که سلامتی پوست را بهبود می بخشد و به مقابله با سالخوردگی کمک می کند. همچنین به عنوان یک محافظ طبیعی در مقابل اشعه های فرابنقش عمل می کند، که در نتیجه از آفتاب سوختگی جلوگیری می شود.

tea_mask_Fitshape

  • نصف قاشق چای خوری آبلیمو و مقدار کمی پودر زردچوبه را به 2 قاشق غذا خوری از چای سبز دم کرده و خنک شده اضافه کنید. آن را به صورت و گردنتان بزنید و بگذارید تا 15 الی 20 دقیقه بماند، سپس صورتتان را بشویید.
  • روش دیگر این است که، 2 قاشق چای خوری از عسل طبیعی را در 2 قاشق غذاخوری از چای سبز دم کرده و خنک، مخلوط کنید. آن را به روی پوستتان بزنید، به مدت 15 دقیقه بگذارید تا خشک شود و سپس صورتتان را بشویید.

 

9.گوجه فرنگی

درمان موثر دیگر برای جوان سازی پوست، گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی، منبعی عالی از آنتی اکسیدان لیکوپن است که ماده ایی ضد پیری است و به مراقبت از پوست در مقابل اشعه های مضر فرابنفش خورشید کمک می کند. به علاوه، ویتامین C  موجود در گوجه فرنگی، به تولید کلاژن کمک می کند و از سلول ها در مقابل آسیب های جدی مراقبت می کند.

tomato_Fitshape

 

  • 3 قاشق غذاخوری از آب گوجه فرنگی را با 1 قاشق غذاخوری آبلیمو و 2 قاشق غذاخوری از خامه ی شیر مخلوط کنید تا یک خمیر نرم درست شود. این خمیر را بر روی پوستتان بزنید، بگذارید تا 15 دقیقه بماند، سپس آن را با آب سرد بشویید. این کار را دوبار در هفته انجام دهید.
  • شما همچنین می توانید از گوجه ی خرد شده ی تازه برای درمان جوش ها و لکه ها استفاده کنید. آن را در قسمت جوش دار و یا لکه دار بزنید و بگذارید تا حداقل 20 دقیقه بماند، سپس آن را بشویید.

 

10.آرد جو 

fitshape

 

آرد جو، مثل یک تمیزکننده ی طبیعی پوست کار می کند. آرد جو به برداشتن روغن اضافه، کثیفی و ناخالصی هایی که دیل بسیاری از مشکلات پوستی هستند، کمک می کند. به علاوه، آرد جو از پوست، در مقابل آفتاب سوختگی مراقبت می کند.

  1. یک قاشق غذاخوری آرد جو را با نصف قاشق چای خوری عسل و 1 قاشق چای خوری آب، مخلوط کنید تا خمیر درست شود.
  2. آن را به آرامی بر روی پوستتان با حرکات دایره ایی بمالید.
  3. بگذارید تا 10 دقیقه بر روی پوستتان بماند، سپس آن را بشویید.
  4. این کار را یکبار در هفته انجام دهید تا از پوستتان لایه برداری کنید.

 

نکات اضافه:

  • همیشه قبل از خواب، آرایش هایتان را پاک کنید و صورتتان را خوب بشویید.
  • شما می توانید از گلاب ساده برای پاک کردن آرایش و تمیز کردن پوستتان استفاده کنید.
  • بعد از شستن پوستتان از یک لوسیون مرطوب کننده برای اجتناب از خشکی پوست استفاده کنید.
  • کشیدن سیگار و مصرف بیش از حد الکل را متوقف کنید، چرا که سبب خشکی و پیری زودرس پوست می شود.
  • فعالیت های ورزشی روزانه انجام دهید، تا سموم را از بدن خارج کند و چرخش خون در بدن را بهبود بخشد.
  • هفته ایی یکبار از پوستتان لایه برداری کنید.
  • هر روز برای محافظت از پوستتان در مقابل اشعه های مضر فرابنفش خورشید، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • اگر از لوازم آرایش استفاده می کنید، کالاهای با کیفیت را انتخاب کنید و از مصرف کالاهایی که تاریخ مصرفشان گذشته بپرهیزید.
  • استرس خود را کاهش دهید، چرا که استرس باعث بی رنگ و روح شدن پوست می شود. استرس همچنین باعث مشکلات پوستی مثل: جوش، کورک، پسوریازیس و آکنه ی روزاسه می شود.
  • هر روز حداقل، 6 ساعت عمیق و مستمر بخوابید. یک چرت 10 دقیقه ایی در طول روز نیز، به شما برای لذت بردن از پوست تازه شدیتان کمک خواهد کرد.
  • با یک رژیم سالم غذایی، پوستتان را تغذیه کنید. مصرف سبزیجات، میوه، روغن ماهی و آجیل مانند بادام و گرده، پوست شما را جوان و سالم نگه می دارد.