مطمئنا شما نیز شایعات تغذیه ای درمورد کاهش وزن و رژیم لاغری زیادی تا امروز شنیده اید! عناوینی مانند “۳۰ کیلوگرم کاهش وزن در ۳۰ روز!” و “به هر میزان که می خواهید غذا بخورید و وزن کم کنید!” و یا “رژیم هایی برای کاهش چشم گیر سایز در ۲۰ روز!” را مکررا در رسانه های مختلف اعم از مجازی و حقیقی مشاهده کردید. این عناوین وسوسه های تجاری هستند که سلامت شما را هدف خواهند گرفت.

ماهور شکرابی متخصص تغذیه ژن سبز در رابطه با یکی از شایع ترین باور های غلط ایرانیان در رژیم های غذاییشان صحبت می کند. چرا حذف کردن یک وعده غذایی نظیر صبحانه و شام نه تنها لاغرتان نمی کند بلکه باعث چاقی مفرط هم می شود؟ با ما همراه باشید.

شایعه: اگر وعده ای را حذف کنم لاغر می‌شوم

حقیقت: زمانی که فردی یک وعده غذایی را حذف می کند، در وعده بعد از آن، پرخوری خواهد داشت در حالی که ممکن است خود فرد متوجه این موضوع نباشد. برخی افراد ممکن است پر خوری نداشته باشند اما توجه شما را به یک بحث روان شناختی جلب می کنم.

با حذف یک وعده یا چندین وعده، فرد به طور قطع دچار افت قند خون خواهد شد. بسیاری از مواقع هیچ علامت ظاهری از افت قند خون بروز نخواهد کرد ولی تجربه مشترک بین اکثر این افراد نشان داده است که افرادی که وعده ای را حذف می کنند، خلق و خوی نا پایدار خواهند داشت.

بسیاری از زمان های روز پرخاشگری و عصبانی بودن های متوالی و گاهی بدون دلیل را تجربه می کنند که در برخی موارد جایگاه این اشخاص در فضای اجتماعی و خانوادگی را تحت الشعاع قرار خواهد داد که تمام این عوارض حاصل افت قند خون است.

مطالعات درباره این شایعه چه می‌گویند؟

مطالعات نشان داده اند، افرادی که ۵۰ درصد غذای روزانه خود را در ساعات قبل از ظهر دریافت می کنند، کاهش وزن بیشتری خواهند داشت. (پیشنهاد می کنیم حتما بخوانید: اهمیت وعده صبحانه)

پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را تحت عنوان شایعات تغذیه ای کاهش وزن ایرانیان که قبلا کاملتر تشریح شده نیز مطالعه کنید.