در کنار یک رژیم غذایی مناسب و ورزش، مصرف برخی داروها نیز می‌تواند برای افراد چاق و یا افرادی با اضافه وزن، کمک کننده باشد. در این میان حتماً نام قرص لاغری ونوستات که نام تجاری داروی ارلیستات (Orlistat) است به گوشتان خورده.

در این مطلب از ژن سبز سعی بر این شده که اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با موارد مصرف، عوارض، تداخلات و موارد مهمی که باید به آن توجه کنید گفته شود. اگرچه تناسب اندام موضوع مهمی است اما باید در مسیری که برای لاغری در پیش می‌گیریم تمامی جوانب آن را از قبل سنجیده باشیم.

این موضوع را هم بدانید که کاهش وزن به وسیلهٔ داروها در یک دورهٔ کوتاه 12_6 ماهه، به‌طور معمول 4 تا 8 درصد است. بعضاً بسیاری از افراد به علت نگرانی در مورد اثرگذاری، ایمن بودن، سرعت کم کاهش وزن و یا رسیدن به یک ثبات در وزن خود، داروهای خود را قطع می‌کنند که این مسئله در بسیاری موجب افزایش وزن می‌شود.

قرص لاغری ونوستات چیست؟

ونوستات با مهار برگشت پذیر آنزیم لیپاز مانع از جذب چربی‌ها و از این راه باعث کاهش وزن می‌شود. این دارو می‌تواند در هر بار مصرف، جذب 30% از چربی‌ها را مهار کند اما کاهش وزن ناشی از این دارو یک درمان همیشگی برای درمان چاقی نیست و با قطع مصرف این دارو غالباً شاهد بازگشت وزن هستیم.

در اکثر موارد این دارو به عنوان انتخاب اول مطرح است چراکه اثرات خوبی روی کاهش قند خون و فشار خون هم دارد ولی متأسفانه اغلب به دلیل عوارض گوارشی توسط بیماران تحمل نمی‌شود.

مصرف این دارو برای افرادی توصیه می‌شود که BMI بالای 30 دارند و یا BMI آن‌ها در محدودهٔ 27­_29.9 می‌باشد اما مشکلات و بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، دیس لیپیدمی و دیابت را به همراه دارند. (روش محاسبهٔ BMI)

بهترین نحوهٔ مصرف قرص لاغری ونوستات

اینکه یک قرص حتما باید به نحوی مناسب خورده شود موضوع مهمی است - مجله ژن سبز

بهتر است مصرف داروی ونوستات همراه و یا یک ساعت بعد از وعده‌های اصلی غذایی چرب صورت گیرد. در صورتی که یک وعده غذایی را نخوردید و یا چرب نبود نیازی به مصرف این دارو نیست.

از آنجایی که قرص لاغری ونوستات در جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند A, D, E, K هم تداخل ایجاد می‌کند، بهتر است مصرف ویتامین‌های خود را به دو ساعت قبل یا بعد از مصرف این دارو موکول کنید.

اطلاع به پزشک

مواردی قبل یا بعد از مصرف قرص ونوستات وجود دارند که باید پزشک معالج خود را از این موضوع آگاه کنید و از خطرات احتمالی که امکان وقوعشان وجود دارد پیشگیری کنید که در زیر به این موضوع مهم خواهیم پرداخت.

در بسیاری از موارد پیش می آید که باید اطلاعاتی را قبل و یا بعد از مصرف دارو به پزشک بدهید تا عوارض را به حداقل برسانید - مجله ژن سبز

قبل از مصرف دارو چه مطالبی را باید به پزشک اطلاع دهید

  • اگر سابقهٔ حساسیت و آلرژی به قرص لاغری ونوستات و یا هر یک از اجزای این دارو را دارید.
  • اگر سابقه آلرژی به هر دارویی و یا هر نوع ماده غذایی را دارید.
  • در صورتی که بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا و سندرم سوء جذب دارید.
  • اگر باردارید و یا احتمال بارداری برای شما وجود دارد از مصرف این دارو خودداری کنید.
  • اگر در دوران شیردهی هستید باید پزشک معالج خود را از این موضوع آگاه کنید.
  • یک لیست از داروهای مصرفی (شامل داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها، محصولات طبیعی و گیاهی) تهیه کنید و به پزشک خود نشان دهید.

این را هم در نظر بگیرید که بدون اطلاع به پزشک، شروع کردن، خاتمه دادن و یا تغییر دوز قرص لاغری ونوستات جایز نیست.

مواردی که باید سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید

علائم حساسیت مانند راش، کهیر، خارش، تورم و طاول در پوست با تب یا بدون تب، احساس تنگی در ناحیه قفسه سینه و یا گلو، تورم در نواحی دهان، صورت، زبان و گلو.

  • علائمی که نمایانگر مشکلات کلیوی‌اند مانند: وجود خون در ادرار، افزایش وزن زیاد، تغییر در مقدار دفع ادراری.
  • علائمی که نشان دهندهٔ مشکلات کبدی‌اند مانند: تیره شدن ادرار، احساس خستگی، عدم احساس گرسنگی، روشن بودن رنگ مدفوع، تهوع و زردی پوست یا چشم.
  • علائم مربوط به مشکلات سنگ‌های صفراوی مانند: درد ناگهانی در قسمت بالا و سمت راست شکم، زرد شدن پوست و چشم و یا تب همراه با سرماخوردگی.
  • درد در هنگام تخلیه ادرار
  • درد شدید در ناحیه کمر
  • درد شدید در ناحیه شکم

چه مواردی را باید در زمان مصرف دارو بدانیم و انجام دهیم

  • در صورتی که به‌طور هم‌زمان از داروهای مورد استفاده در بیماری صرع استفاده می‌کنید باید این مطلب را بدانید که ممکن است در کنار مصرف با قرص لاغری ونوستات نتوانند به اندازهٔ قبل مؤثر باشند. این شرایط می‌تواند افزایش دفعات حملات تشنج و یا بدتر شدن شرایط را در پی داشته باشد که باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • امکان به وجود آمدن مشکلات کبدی وجود دارد؛ گاهی اوقات این عارضه می‌تواند به قدری مشکل ساز باشد که فرد را مجبور به پیوند کبد سازد.
  • اگر دیابت دارید و از داروهای کاهندهٔ قند خون استفاده می‌کنید باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید چراکه کاهش قند خون با کاهش وزن امری محتمل است. از علائم کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) می‌توان به سرگیجه، سردرد، احساس خواب‌آلودگی، احساس ضعف، تعریق و افزایش ضربان قلب اشاره کرد که در صورت بروز این علائم سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.
  • مصرف بیشتر از مقداری که پزشک برایتان تجویز کرده است می‌تواند عوارض جانبی بدی را در پی داشته باشد.

و اما عوارض قرص لاغری ونوستات

قرص لاغری ونوستات هم مانند بسیاری از قرص‌های دیگر دارای عوارضی است که بهتر است قبل مصرف بدانید - مجله ژن سبز

  • عدم توانایی در کنترل مدفوع (2% تا 8%)
  • مدفوع چرب (6% تا 20%)
  • سردرد (≤31%)
  • احساس خستگی و ضعف (3% تا 7%)
  • تغییرات در عادت ماهانه (≤10%)
  • و…

حتماً از این موضوع آگاه هستید که هر دارویی که اثر دارد حتماً عوارضی را هم در پی دارد و داروی ونوستات هم از این موضوع مستثنی نیست پس با مراجعه به پزشک و تحت نظر بودن این عوارض را به حداقل برسانید.

دوز مورد استفاده درقرص لاغری ونوستات

دوز معمول داروی ونوستات برای افراد بالغ، سه بار در روز همراه با وعده غذایی اصلی و چرب، هر بار به میزان 120mg است که برای افرادی که قادر به تحمل این دوز نیستند می‌توان از دوز 60mg استفاده کرد.

در صورت فراموشی یک دوز چه کنیم؟

اگر یک ساعت از زمان خوردن غذا گذشته بود، دیگر نیازی به مصرف داروی ونوستات نیست اما دوزهای دیگر را در زمان مناسب خود مصرف کنید.

قرص لاغری ونوستات … آری یا نه؟!

در مجموع استفاده یا عدم استفاده از قرص لاغری به عهده خودتان است؛ اما حتما در نظر بگیرید با توجه به این مشکلات احتمالی، آیا سریع لاغر شدن ارزش این عوارض را دارد؟ آن هم لاغری‌ای که نتایجش پایدار نیست! در هرصورت به عنوان توصیه آخر، اگر اصرار به استفاده از قرص لاغری ونوستات یا هر قرص دیگری داشتید، حتما این کار را زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام دهید.