خرما میوه‌ای است که درخت آن در نواحی گرمسیر کره زمین رشد می‌کند و انواع بسیار متنوعی دارد. خرما به دلایل زیادی که در این مقاله می‌خوانیم، معمولا در رژیم لاغری و همچنین رژیم دیابت جایگاه ویژه‌ای دارد. همین امر سبب شد کالری خرما و دیگر مواد مغذی آن را بسنجیم.

این میوه چگالی انرژی بالایی دارد و حاوی مقدار زیادی مواد معدنی، فیبر، ویتامین و سایر مواد مغذی است، برخلاف دیگر میوه‌ها که بیشتر وزنشان را آب تشکیل داده، 70% وزن خرما از کربوهیدرات و قند تشکیل شده است.

آنچه در ادامه درباره خرما خواهید خواند:

جدول محتوی مواد مغذی و کالری خرما

مواد مغذی موجود در 100 گرم خرما
کالری277 کیلوکالری
کربوهیدرات 75 گرم
پروتئین2 گرم
فیبر 7 گرم
پتاسیم 20% مقدار RDI (مقدار نیاز روزانه)
منیزیم14% مقدار RDI (مقدار نیاز روزانه)
مس18% مقدار RDI (مقدار نیاز روزانه)
منگنز 15% مقدار RDI (مقدار نیاز روزانه)
آهن5% مقدار RDI (مقدار نیاز روزانه)
ویتامین B612% مقدار RDI (مقدار نیاز روزانه)
شاخص گلایسمی 42±4

بیشترین انرژی حاصل از خرما از کربوهیدرات (قند) موجود در آن تأمین می‌شود و مقدار کمتری از انرژی از پروتئین فراهم می‌شود.

خرمای خشک مانند سایر میوه‌های خشک کالری بیشتری از نوع تازه آن دارد.

نکته مهم: اگر نمی‌دانید شاخص قند خون یا گلایسمی ایندکس چیست، برای درک بهتر این مطلب بهتر است حتما مقاله شاخص قند خون را بخوانید.

یکی از دلایلی که خرما را جایگزین بسیار مناسب قند و شکر کرده محتوای فیبر و مواد آنتی اکسیدانی آن است، چرا که فیبر موجود در خرما باعث می‌شود که شاخص گلایسمی پایینی داشته باشد، یعنی بعد از خوردن آن قند خون به طور آهسته بالا رفته و از افزایش سریع قند خون جلوگیری می‌کند و به دنبال آن بر روی اشتها و میل به خوردن شیرینی بیشتر را کاهش می‌دهد.

تصویر خرما در کنار کشمش که هر دو در رژیم لاغری و رژیم دیابت مورد استفاده هستند و می‌خواهیم کالری خرما را با سایر میوه‌های خشک مقایسه کنیم - مجله ژن سبز
از بین خرما، کشمش، توت خشک و انجیر کدام انتخاب بهتری است؟

مقایسه خرما با کشمش، انجیر خشک و توت خشک

ماده غذایی کالری شاخص گلایسمی
کشمش 299 کیلوکالری64
انجیر خشک 249 کیلوکالری61
توت خشک 317 کیلوکالری40-60 (نامعلوم)

با توجه به جدول بالا و مقایسه شاخص گلایسمی و کالری خرما با کشمش، توت خشک و انجیر، می‌توان دریافت که خرما نسبت به بقیه مواد غذایی جایگزین مناسب‌تری برای قند و شکر است.

میزان مصرف خرما را کنترل کنید

باید توجه کرد با اینکه مصرف خرما، کشمش، انجیر خشک و توت خشک جایگزین مناسبی برای قند و شکر به‌ویژه در افراد دیابتی است ولی به این معنا نیست که این مواد غذایی باعث بالا رفتن قندخون نمی‌شوند و یا به هر مقدار قابل مصرف هستند بلکه باید به اندازه در رژیم غذایی مصرف شوند.

 

اپلیکیشن برای کالری شماری

برای کنترل کالری مصرفی خود بهتر است از دستیاری هوشمند استفاده کنید که به شما می‌گوید هر ماده غذایی چقدر کالری دارد. همچنین شما باید بدانید انرژی مورد نیاز کل روز شما چقدر است و با مصرف هر غذا، چه میزان از آن را دریافت می‌کنید.

بله ما به شما دستیاری هوشمند معرفی می‌کنیم به نام اپلیکیشن سبک!

در قسمت ثبت عملکرد اپلیکیشن سبک، کالری تمام مواد غذایی که در روز استفاده می‌کنید وجود دارد. شما می‌توانید به تفکیک وعده‌های غذایی (صبحانه، نهار، شام و…) مشخص کنید که چه چیزی مصرف کرده‌اید و چقدر از کالری روزانه شما را تشکیل داده‌اند.

تصویری از بخش ثبت عملکرد غذایی سبک که بر مقدار کالری مواد غذایی تمرکز دارد - مجله ژن سبز
کنترل مقدار کالری مصرفی و دریافتی از طریق اپلیکیشن سبک!

این برنامه حتی محاسبه گر کالری مصرفی از طریق ورزش را نیز درون خود جای داده است و شما می‌توانید اندازه بگیرید در اثر انجام هر نوع ورزشی چقدر کالری مصرف کرده‌اید!

این اپلیکیشن هوشمند، بر اساس شرایط بدنی شما تخمین می‌زند که چه میزان کالری در روز نیاز دارید و شما می‌توانید کنترل کنید که کالری مصرفی از کالری مورد نیاز شما بیشتر نشود.

البته اگر شما قصد بدنسازی و افزایش حجم داشته باشید، می‌توانید اینطور کالری خود را کنترل کنید که بیشتر از نیاز روزانه خود کالری مصرف کنید.

درمورد اپلیکیشن سبک بیشتر بخوانید ویا همین حالا آن را دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن مخصوص کالری شماری از جمله کالری خرما، توت خشک و... و دریافت برنامه غذایی و برنامه تمرینی (اپلیکیشن سبک) - ژن سبز
دریافت و نصب اپلیکیشن مخصوص کالری شماری از جمله کالری خرما، انجیر و سایر میوه‌های خشک و دریافت برنامه غذایی و برنامه تمرینی (اپلیکیشن سبک) - ژن سبز
منابع:

The Calories and Benefits of Dates
Glycemic index for 60+ foods
dry fruits and diabetes mellitus
Mulberries 101: Nutrition Facts and Health Benefits