چرا امروزه توجه زیادی به تغذیه می شود؟

آیا تغذیه می تواند در سلامتی جسم و روح افراد نقش کلیدی ایفا کند؟

در ادامه این مطلب متوجه اهمیت تغذیه خواهیم شد.

تعریف علم تغذیه:

تغذیه علمی است که در آن مواد غذایی و نحوه استفاده بدن از این مواد مورد مطالعه قرار می گیرد.

تغذیه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها نقش دارد، زمانی که صحبت از پیشگیری باشد همگی یاد بیماری های غیر واگیر و مزمن خواهیم افتاد. در حال حاضر جهان در حال پیشروی به سمت بیماری های مزمن است، توجه کنید که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. طبق آمار منتشره از سازمان جهانی بهداشت WHO آمار مرگ و میر در جهان به شرح تصویر می باشد.

اهمیت تغذیه، ژن سبز

این آمار آخرین بار در سال 2012 ارائه شده است. طبق این آمار بالاترین دلیل مرگ حمله ی قلبی می باشد و همانطور که در تصویر مشاهده می کنید حداقل 5 مورد از 10 مورد موجود در رابطه ی مستقیم با تغذیه می باشد. بیماری هایی نظیر سکته مغزی، بیماری مزمن ریوی، دیابت و فشار خون آمار بالایی را به خود اختصاص داده اند که در همگی موارد ذکر شده، تغذیه نقشی کلیدی ایفا می کند.

در تصویر بعد مقایسه بین آمار علل مرگ ومیر بین سالهای 2000 و 2012 از سوی WHO صورت گرفته که همانطور که پیداست عوامل عفونی و واگیر کاهش داشته و عوامل مزمن و غیر واگیر رو به افزایش هستند.

chart6

وضعیت مرگ ومیر در ایران چگونه است؟

طبق آنچه مشاهده می شود مقاله ای در سال2010 توسط جناب آقای دکتر فروزان فر، عضو انجمن سلامت ایالت Seattle آمریکا ارائه شده است که آمار مرگ و میر در ایران را شرح می دهد.

chart1

chart2

همانطور که مشخص است آمار مرگ و میر در اثر بیماری های قلبی در زنان و مردان ایرانی نیز میزان بالایی می باشد.

و البته آمار منتشره از WHO در سال 2014 در خصوص ایران نیز قابل توجه می باشد که طبق این آمار نیز بیماری های قلبی عروقی و سرطان و دیابت ذکر شده اند که تغذیه نقشی کلیدی در آنها دارد.

chart3

توجه داشته باشید که آمار روبه افزایش دیابت، اضافه وزن، چاقی و عدم داشتن فعالیت فیزیکی در ایران نیز طبق اعلام WHO قابل تامل می باشد.

chart4

تغذیه یک انسان در حکم رساندن مواد لازم برای بقا و عدم ابتلا به بیماری هایی که ذکر شد و یا بیماری های دیگر است. زمانی که بدن مواد لازم جهت دفاع در مقابل این معضلات را در اختیار داشته باشد به طبع بهتر می تواند این بیماری ها را پیشگیری و درمان نماید.

سوالی که در انتها در ذهن ما ایجاد می شود این است که آیا بهتر نیست که بیشتر به مقوله تغذیه اهمیت دهیم؟

واضح است که توجه به رعایت علمی تغذیه و اصول آن می تواند عاملی مهم در کنترل موارد ذکر شده باشد.