آیا در میان رژیم های غذایی لاغری، “بهترین” وجود دارد؟

اگر سایر مطالب ما در مجله تناسب اندام ژن سبز را خوانده باشید تا کنون اطلاعات زیادی در باب رژیم‌های غذایی لاغری کسب کرده‌اید. در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم بهترین رژیم غذایی لاغری چیست؟ آیا می‌توان یک نوع رژیم خاص را به عموم مردم توصیه کرد؟ آیا می‌توان مانند برخی سایت‌های اینترنتی یک رژیم واحد را به عنوان رژیم لاغری برای تمام مردم با هر شرایط خاصی که دارند در نظر گرفت؟

رژیم‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند سبب کاهش وزن شما شوند، رژیم‌های لاغری که با کاهش کالری دریافتی شما سبب چربی سوزی در بدن شما می‌شوند؛ اما نمی‌توان گفت تمامی آن‌ها برای سلامتی شما بی خطر خواهند بود و همینطور نمی‌توان گفت فقط یک نوع رژیم می‌تواند برای شما مناسب باشد.

یکی از لازمه های بهترین رژیم غذایی لاغری برای چربی های شکم و پهلو، خوردن مواد غذایی مفید از جمله میوه ها و سبزیجات و کنار گذاشتن مواد غذایی مضر مانند شیرینی ها است

پس چه انواعی از رژیم ها را می توان “بهترین رژیم غذایی لاغری” قلمداد کرد؟

بهترین رژیم غذایی لاغری رژیمی است که:

1. بر اساس شرایط شخصی و خاص شما تنظیم شده باشد

همانطور که در مطالب پیشین توضیح دادیم، هر شخصی به میزان خاصی کالری در برنامه غذایی روزانه خود نیاز دارد. متخصص تغذیه شما باید تمامی مشخصات فیزیکی، سبک زندگی، سطح فعالیت و… را در اختیار داشته باشد تا بر اساس آن رژیم غذایی شما را تنظیم کند.

در صورتی که این شرایط در نظر گرفته نشوند ممکن است کالری قرار داده شده در برنامه شما یا بیش از حد نیاز شما باشد که سبب چاق تر شدن شما خواهد شد، یا بسیار کمتر از حد نیاز شما باشد که باز هم نتیجه مطلوب و پایداری نخواهید گرفت و به سلامت شما ضرر خواهد رساند. (برای اطلاعات بیشتر مطلب “چقدر بخوریم تا لاغر شویم؟” را بخوانید)

2. رژیمی متعادل باشد

رژیم متعادل به این معناست که علاوه بر مناسب بودن میزان کالری، درصد مواد غذایی مختلف نیز در حد معقول باشد. به عنوان مثال برخی رژیم‌ها هستند که کربوهیدرات را به طور کامل قطع می‌کنند. یا رژیمی مانند رژیم اتکینز که سرشار از پروتئین است. باید توجه داشت که این رژیم‌ها فقط در شرایط خاص توسط متخصص‌ها توصیه می‌شوند و به طور کلی برای نتیجه گیری مطلوب و پایدار مناسب نیستند.

اتفاقاً در مطالعات اخیر دانشمندان مشاهده شد که اصل اول رژیم‌های غذایی کاهش وزن همان کمتر بودن میزان کالری است و حذف مواد غذایی خاص (مانند چربی‌ها یا کربوهیدرات) هیچ کمک ویژه‌ای به لاغری شما نخواهد کرد و معجزه آسا نیست.

رژیم غذایی شما باید از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم تشکیل شود اما درصد هر کدام متفاوت و بسیار مهم است که تشخیص آن به عهدهٔ متخصص تغذیه شما می‌باشد. به عنوان مثال در برخی مواقع ممکن است رژیمی شامل 50% کربوهیدرات، 30% پروتئین و 20% چربی باشد و برای شخص دیگر 60% کربوهیدرات، 25% پروتئین و 15% چربی باشد. (اعداد کاملاً فرضی و فقط جهت مثال آورده شده‌اند)

3. سرشار از مواد غذایی مفید باشد

مواردی که برای رژیم غذایی لاغری صحبت شد (میزان کالری و گروه‌های مختلف مواد غذایی) باید تشکیل شده از مواد غذایی مفید باشند. به عنوان مثال کربوهیدرات مصرفی شما باید از موادی با شاخص قند خون پایین باشد و از قندهای ساده تشکیل نشده باشد؛ بلکه از غلات کامل، میوه و… تأمین شود. همچنین رژیم شما سرشار از فیبر و سبزیجات باشد و سهم چربی‌های رژیم غذایی لاغری شما از چربی‌های مفیدی مانند روغن زیتون و یا ماهی سالمون تشکیل شود. البته متخصص تغذیه شما قطعاً این موارد را در رژیم غذایی شما لحاظ خواهد کرد.

4. وعده ها به تعداد و میزان مناسب باشند

مواردی که ذکر شد باید در وعده‌های غذایی به صورت مناسب تقسیم شوند. رژیم غذایی شما باید حداقل 3 وعده اصلی و 2 میان وعده داشته باشد. در صورت حذف وعده‌ها سوخت و ساز بدن شما پایین آمده و چربی سوزی کند می‌شود. همچنین احساس گرسنگی در شما افزایش یافته و به پرخوری روی می‌آورید.

البته نکات گفته شده، به خصوص در رابطه با وعده‌های غذایی را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید. ماهور شکرابی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ژن سبز در این باره توضیح می‌دهد:

با احساس گرسنگی در رژیم های لاغری چه کنیم؟

قطعاً رژیمی که موارد بالا را شامل شود می‌تواند در کاهش گرسنگی مؤثر باشد. مواد غذایی که از غلات کامل، پروتئین، فیبر، سبزیجات و چربی‌های سالم تشکیل شده باشد به علت احساس سیری طولانی مدت که به شما می‌دهند، از پرخوری جلوگیری خواهند کرد.

توجه داشته باشید که اهمیت تعداد وعده‌های غذایی در اینجا بسیار بالاست. همچنین توزیع مناسب پروتئین‌ها، سبزیجات و فیبرها در هرکدام از این وعده‌ها به علت احساس سیری طولانی مدت که ایجاد می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در مطلب “۵ راه کاهش کالری بدون احساس گرسنگی” کامل در رابطه با این موارد صحبت کرده‌ایم. می‌توانید آن را مطالعه کنید.

تغییرات کوچک سبب نتایج بزرگ

در رژیم غذایی لاغری چربی های شکم و پهلو حتما باید با اصلاح عادات در سبک زندگی خود، به پیشرفت کاهش وزن خود کمک کنید

تغییرات کوچکی هستند که با ایجاد آن‌ها می‌توانید لاغر شوید. مثلاً به جای میان وعده‌های نامناسبی مانند کیک و شیرینی از میوه استفاده کنید. حذف فست فود یا کاهش مصرف آن نیز می‌تواند به شما کمک کند؛ حتی می‌توانید با رعایت برخی نکات در رستوران نیز سالم‌تر غذا بخورید. از این قبیل تغییرات به وفور می‌توان یافت و با ایجاد آن‌ها به روند کاهش وزن و لاغری سرعت بخشید. در این باره نیز قبلا در مطلب “اصلاح عادات بد غذایی” صحبت کردیم و برخی از این تغییرات را آورده‌ایم که به همین سبب در این مطلب از ارائه جزئیات و تکرار مطالب پیشین خودداری می‌کنیم.

با توجه به توضیحاتی که داده شد و برای داشتن رژیمی اصولی و مخصوص خود، بهتر است از متخصص تغذیه کمک بگیرید! برای دریافت رژیم و برنامه تمرینی کامل، کلیک کنید.

جمع بندی مطالب گفته شده

  • هیچ رژیم غذایی لاغری برای عموم مردم توصیه نمی‌شود.
  • بهترین رژیم غذایی لاغری، رژیمی است که بر اساس شرایط خاص شخص تنظیم شده باشد.
  • رژیم مناسبی که لاغری پایدار را برای شما رقم زند، باید اصولی، متعادل و شامل تمامی گروه‌های غذایی اما از منابع سالم باشد.
  • به مرور زمان با اصلاح عادات غلط و اصلاح سبک زندگی، می‌توانید سلامت و تناسب اندام خود را تضمین کنید.
  • اگر تاکنون در راه کاهش وزن شکست خورده‌اید، شک نکنید که راهی که پیموده‌اید اشتباه بوده و یا صبر و شکیبایی کافی را نداشته‌اید. هر کسی در صورت داشتن برنامه شخصی مناسب و اراده‌ی کافی می‌تواند لاغر شود. ژنتیک و استعداد چاقی را بهانه نکنید.
  • بر اساس متون مرجع علم تغذیه بهترین منبع برای دریافت رژیم‌های غذایی متخصص‌های تغذیه هستند که با دریافت اطلاعات و شرایط شما برنامه تخصصی برایتان تنظیم کنند. در این متون مرجع آورده شده مراجعات غیر حضوری از طریق تلفن و یا به صورت اینترنتی نیز می‌توانند به شما کمک کنند و حتی تاثیر بهتری داشته باشند.

تیم ژن سبز مفتخر است با بهره‌گیری از ابزار تکنولوژی و علم روز، ارائه دهنده برنامه‌های غذایی و ورزشی از بهترین متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی کشور می‌باشد. هم اکنون می‌توانید با ثبت نام در سایت Fitshape.ir و ورود به باشگاه مجازی ژن سبز، تیمی از متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی برای خود انتخاب کرده و از برنامه‌های تخصصی، امکان گفتگو و سایر امکانات باشگاه مجازی بهره برید. البته بهتر است ویدئوی آموزش دریافت برنامه از مربی ورزشی و متخصص تغذیه را نیز ببینید.

منبع: www.livescience.com