درد در عضلات در طی ورزش به عنوان “شکست عضلانی” شناخته شده و زمانی رخ می دهد که مواد زائد سوخت و ساز و سایر ترکیبات در سلول های عضلانی مانع از توانایی عضله جهت انقباض صحیح می شود. شکست عضلانی نسبتا به سرعت ترمیم شده و بهبود می یابد. درد عضلانی طولانی مدت به نام ” درد عضلانی تاخیری و یا DOMS ” است که توسط مکانیزم های مشابه آنچه در بالا گفته شد ایجاد می شود، اما این مورد بیشتر در تحویل مواد قند و انرژی به سلول و به تعویق افتادن و بازگشت مجدد آن ایجاد می شود. این نوع از درد است که مثلا طی آن فرد مبتلا پس از اجرا برخی تمرینات و یا به عنوان مثال بعد از جلسه تمرینات سخت پا قادر نیست به راحتی راه برود یا از پله ها راحت بالا برود البته قابل ذکر است کل این حالت گرفتگی برای چند روز بوده و بعد از آن کاملا از بین می رود.

چه چیزی باعث درد عضلات می شود؟

چیزهای مختلفی است که سبب DOMS می شود از جمله:

  • تجمع نوتروفیل
  • ماده P
  • التهاب آسپتیک
  • اینترستیال ادما
  • کراتین کیناز

بر خلاف تصور رایج که اسید لاکتیک سبب شکست عضله می شود، تحقیقات این مورد را نشان نداده است. هر چند این عامل بی ارتباط هم ذکر نشده. اگرچه اسید لاکتیک هنگام درد عضلات در بدن تولید می شود؛ با این حال بیشتر این ماده یک منبع سوخت است تا عامل ایجاد درد عضلات.

 

چگونه می توانم از درد خلاص شوم؟

مکانیسم های مختلفی برای کاهش DOMS وجود دارد. عوامل ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپیرین (اسید Acetylsalicyclic) یا ایبوپروفن (Advil) می توانند DOMS و فرایند های مربوط به آن را در حدود زمان ورزش کنترل کرده و پس از آن کاهش دهند. برخی از حرکات ورزشی، و یا اجرای تخصصی آن ها در مفاصل آسیب دیده و عضلات، نیز می توانند DOMS را کاهش دهند، ارتعاش درمانی کل بدن، به تازگی برای درمان درد عضلانی  پیشنهاد می شود. سرما درمانی، و یا یخ گذاشتن، می تواند برای ورزشکاران مفید باشد اما تا کنون مورد رسمی از آن نشان داده نشده است. می توان گفت، کرایوتراپی ممکن است برخی از پتانسیل در موارد بهبود وضعیت عضلانی مانند کشش همسترینگ یا برای ضربه های شدید عضلانی مفید باشد.

ماساژ ورزشی بعد از ورزش نیز ممکن است در کنترل DOMS موثر باشد، احتمالا از طریق کاهش نوتروفیل و همینطور کاهش القاء درد سبب بهبودی این وضعیت می شود. تغذیه مناسب قبل از تمرین همچنین می توانید نقش مهمی در جلوگیری DOMS بازی کند، مکمل اسیدهای آمینه نشان داده شده است که می تواند سبب بهبود چشمگیر این مورد شود(از طریق پروتئین آب پنیر یا مکمل های دیگر …). کشش (استاتیک) قبل یا بعد از ورزش نیز در کاهش DOMS به طور قابل توجهی موثر است.

 

منبع: examine.com