در اطراف دانه های برنج کشت شده چندین لایه وجود دارد. اگر یک لایه از این لایه ها را برداریم برنج قهوه ای حاصل می شود که مقدار بسیار کمی از فیبر، ویتامین و املاح آن از بین رفته است. ولی اگر باز هم لایه های خارجی برنج را آسیاب و جدا سازی کنیم همان برنج سفید رایج حاصل می شود که از نظر ویتامین و املاح بسیار ناقص تر از برنج قهوه ای است. به صورتی که طي آسياب کردن برنج قهوه اي و تبديل آن به برنج سفيد، 67% ویتامین B3 و 80% ویتامین B1  و 90% ویتامین B6 ، نصف منگنز، نصف فسفر، 60 درصد آهن و تقریبا تمامي فیبرهاي محلول و اسيدهاي چرب ضروري موجود در آن از دست مي روند.

به بررسی تفاوت در ارزش غذایی برنج سفید و قهوه ای میپردازیم

برنج سفيدبرنج قهوه اي
کالري266218
پروتئین(گرم)54/5
کربوهیدرات(گرم)58/645/8
فیبر(گرم)0/53/5
چربی(گرم)0/41/6
اسیدهای چرب غیر اشباع(گرم)0/10/6
کلسترول(میلی گرم)00

خواص برنج قهوه ای

این نوع برنج فیبر بسیار بیشتری بوده که باعث کاهش کلسترول بد، کاهش قند خون، پیشگیری از دیابت، سلامت بیشتر روده ها و جلوگیری از سرطان روده و درمان یبوست می باشد. همچنین دارای شاخص گلیسمی (شاخص قند خون) کمتری نسبت به برنج سفید میباشد. برنج قهوه ای میتواند کمک شایانی به کنترل وزن و لاغری کند.

برنج قهوه ای و دیگر غلات سبوس دار منبع غنی از منیزیم می باشند که مانند کلسیم در رشد و استحکام استخوان ها نقش دارد. حدود دو سوم منیزیم بدن در استخوان ها ذخیره می شود. منیزیم همچنین بیش از 300 آنزیم را در بدن فعال کرده که این آنزیم ها در استفاده بدن از گلوکز و انسولین نقش دارند و در واقع حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش خواهد داد که در کنترل، پیشگیری و درمان دیابت حائز اهمیت می باشد. علاوه بر این موارد منیزیم باعث کاهش فشار خون، رفع سردرد های میگرنی، کاهش تنگی نفس، جلوگیری از گرفتگی عضلات، رفع خستگی و جلوگیری از بیماری های قلبی می شود. همچنین منیزیم به کمک کلسیم حرکت اعصاب و انقباض ماهیچه ها را کنترل می کند.

ویتامین B1 در سبوس غلات موجود می باشد، در نتیجه برنج سفید تقریبا فاقد این ویتامین بوده. کاهش این ویتامین منجر به بیماری بری بری می شود که این بیماری بر قلب و اعصاب اثر میگذارد.

برنج قهوه ای شامل مدار زیادی منگنز می باشد. منگنز به توليد انرژي از پروتئين و کربوهيدرات کمک کرده و همچنين در ساخت اسيدهاي چرب نيز نقش دارد.همچنین براي سلامت سيستم عصبی و توليد هورمون هاي جنسي نیز نقش اساسی دارد. منگنز جزء مهم آنتی اکسیدان مي باشد که در پیشگیری از سرطان بسیار حائز اهمیت میباشد. این ریز مغذی باعث  جلوگیری از رعشه، ضعف روحي، جوش های پوستی و آسیب های لوزالمعده را مي گيرد.

برنج قهوه ای  دارای مقدار بسیار زیادی سلنیوم میباشد که بخش عمده ی نیاز روزانه ی بدن به این ماده را فراهم میکند. سلنيوم در سوخت و ساز بدن نقش مهمی را ایفا میکند و در سوخت و ساز هورمون های تیروئیدی نقش دارد. دارای خاصیت آنتي اکسيدانی مي باشد که با کمک ویتامین E نقش آنتي اکسيداني خود را کامل مي کند که برای پیشگیری از سرطان مفید میباشد. سلنیوم همچنین، براي جلوگیری از بيماري هاي قلبی، کاهش تنگي نفس و تسکین درد و همچنين تسکين ورم و التهاب مفاصل مفید است.