دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

اهمیت کربوهیدرات برای ورزشکاران

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

کربوهیدرات ها، مهم ترین منابع انرژی برای عملکرد ورزشی هستند. آنها یک منبع سریع از سوخت برای عضله در حال فعالیت هستند و با وجود اکسیژن یا بدون آن عالی می سوزند. کربوهیدرات ها نسبت به چربی سه بار سریع تر اکسید می شوند (شکسته می شوند) و منبع عمده انرژی برای سوختن در فعالیت هوازی و بی هوازی می باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا اهمیت کربوهیدرات برای ورزشکاران را باهم بررسی کنیم.

به قلم علیرضا عباسی؛ کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه تهران و عضو تیم ژن سبز

اهمیت کربوهیدرات برای ورزشکاران

کربوهیدرات ها به صورت گلیکوژن در سلول های عضلانی بدن ذخیره می شوند و ورزشکار می تواند تقریباً 2000 تا 2400 کالری انرژی از آن ها فراهم کند. خوردن کربوهیدرات به مقدار کافی در رژیم غذایی روزانه سبب می شود تا پروتئین مورد نیاز عضلات حفظ شده و به استفاده از چربی به عنوان یک سوخت کمک می کند. رژیم های کم کربوهیدرات برای ورزشکاران توصیه نمی شود، زیرا باعث کاهش ذخیره گلیکوژن عضله می شوند.

ورزشکارانی که نیاز دارند تا وزنشان را کم کنند در خواهند یافت که کربوهیدرات ها به تسهیل سوخت وساز چربی کمک می کنند، در حقیقت چربی در شعله کربوهیدرات می سوزد. تاکید می شود میزان کربوهیدرات و در مجموع رژیم شما توسط متخصص تغذیه تنظیم شود.

ضرورتی مسلم: برخی از رژیم ها با کربوهیدرات بالا، میزان تری گلیسرید خون را افزایش می دهند و سبب افزایش ذخیره چربی و افزایش وزن می شوند.

کربوهیدرات ها منبعی برای انقباض عضله، هدایت عصب و فعالیت مغز هستند. روزانه جذب حدود 50 درصد یا بیشتر از کربوهیدرات ها نیاز غذای روزانه ورزشکاران را تامین می کند که البته میزان دقیق آن باید توسط متخصص و کارشناس تغذیه تنظیم شود. کمبود کربوهیدرات می تواند نیروی عضله، استقامت عضله، قدرت، تمرکز ذهنی و سلامتی را به خطر اندازد. مصرف کربوهیدرات ها برای ورزشکاران قبل،حین و بعد از ورزش برای دست یافتن به عملکرد مطلوب و سلامتی، ضروری هستند.

 

کربوهیدارت و نان و نشاسته

 

گنجایش ورزشکاران برای ذخیره کربوهیدرات

میانگین گنجایش ورزشکار برای ذخیره کربوهیدرات به عنوان گلیکوژن در بدن تقریبا 400 تا 500 گرم است. گلیکوژن در سه محل در بدن ذخیره می شود:

  1. سلول های عضله: سلول های عضله بزرگترین منبع هستند، ذخیره کردن تقریباً 300 تا 400 گرم (1200 تا 1400 کیلو کاری).
  2. کبد: دومین محل بزرگ ذخیره است، شامل تقریباً75 تا 100 گرم (300 تا 400 کیلو کالری).
  3. خون: کوچکترین محل ذخیره است، بالغ بر تقریباً 25 گرم (100 کیلو کالری).

توجه داشته باشید تمرین و بارگیری کربوهیدرات در ذخیره گلیکوژن عضله تأثیر دارد.

 

مصرف گلیکوژن در تمرین توسط عضلات

اگرچه 300 تا 400 گرم از گلیکوژن ذخیره شده مطلق در تمام عضلات وجود دارد، تنها یک مقدار معین می تواند استفاده شود، این موضوع به عضلاتی مربوط می شود که فعال هستند. به عنوان مثال، یک دونده بیشتر از گلیکوژن ذخیره شده در عضلات پایین تنه (عضلات عقب ران، ساق، عضله چهار سر) استفاده می کند. گلیکوژن در عضلات بالاتنه (عضله دو سر، عضله سه سر، کتف ها و کمر) تنها در حاشیه استفاده می شود.

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری