دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

تاثیر رژیم غذایی بر آلزایمر

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

حتی تصور اینکه تمام افرادی که دوستشان داریم، تاریخ و حتی خودمان را فراموش کنیم ترسناک است. اما این دقیقا همان چیزی است که چندین میلیون انسان در حال رنج کشیدن از آن هستند. بیماری آلزایمر! فراموشی خفیف در سال های اولیه ی آلزایمر رخ می دهد، سپس به تدریج این فراموشی گسترش یافته و شامل مشکلات جدی در حافظه، زبان و استدلال انتزاعی می شود تا جایی که این اختلال مغزی در نهایت توانایی عملکرد را از قربانیانش می گیرد.

علی رغم تحقیقات گسترده، هنوز علت و درمان آلزایمر معلوم نیست. متخصصین بر اساس یک تئوریه می گویند که ترکیبی پیچیده از عوامل ژنتیک، محیط و سبک زندگی منجر به کاهش قدرت شناختی در انسان می شوند، بنابراین همچنان بر اینکه دقیقا چطور آلزایمر اتفاق می افتد و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد، کار و تحقیق می شود. یکی از موضوعاتی که باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد، رژیم غذایی است. هرچند که هنوز به طور دقیق مشخص نشده، اما غذاهای به خصوصی وجود دارند که به دلیل ارتباط خاصشان با آلزایمر به دقت مورد تحقیق قرار گرفته اند.

 

اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های B:

خانم تارا هاروود، متخصص تغذیه در کلینیک اوهایو می گوید:” چند تحقیق، ارتباطی بین تغذیه ی سرشار از مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و کاهش آلزایمر نشان داده اند. هرچند که تحقیقات بیشتری باید قبل از هر نوع نتیجه گیری، صورت گیرد.”

میزان بالای هموسیستئین که نوعی آمینواسید موجود در خون است، با میزان خطر اختلال ذهنی مرتبط است. یکی از موضوعات مورد تحقیق این است که آیا افزایش میزان مصرف اسید فولیک و ویتامین B6 و B12 که هر کدام باعث کاهش هموسیستئین می شوند، می تواند در جلوگیری از آلزامیر کمکی بکند یا نه. هاروود می گوید:” هرچند که هنوز موثر بودن هیچ یک از ویتامین های B6 و B12 اثبات نشده است، اما داده های یک تحقیق نشان می دهد که در بین افرادی که مصرف اسید فولیک بیشتری داشته اند، میزان آلزایمر کمتر است”.

 

آنتی اکسیدان ها:

نظریه ی احتمالی دیگر در مورد توسعه ی بیماری آلزایمر، در رابطه با موکول های رادیکال آزادی است که یک پارچگی سلول های بدن را تخریب می کنند. این موکول های بی ثبات، پتانسیل پیرکردن سلول ها و آسیب زدن را دارند، کاری که می تواند قطعه ایی از پازل آلزایمر باشد.

هاروود می گوید:” شما می توانید با محدود کردن تماستان با خورشید، آلودگی های محیط و کشیدن سیگار، میزان رادیکال های آزاد را کاهش دهید. هرچند که این مولکول های رادیکال به صورت جانبی و در کنار متابولیسم بدن تولید می شوند، متابولیسمی که در هر دقیقه در روز در حال انجام است. ازآنجایی که حذف کامل موکول های رادیکال به طور کامل غیرممکن است، میل کردن غذاهایی همراه با آنتی اکسیدان مثل ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن و فلاونوئیدها می تواند کمک کند.”

غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند عبارتنداز: انواع توت ها، سبزیجات تیره یا نارنجی رنگ، آجیل و لوبیا. به خصوص، تحقیقات نشان داده است، در بین موش هایی که بیماری آلزایمر وجود دارد، بعد از آنکه تمشک و توت فرنگی به عنوان غذا داده می شود، عملکرد ذهنی بهبود می یابد. چای سبز نیز میزان آنتی اکسیدان بالایی دارد، هرچند هنوز به طور مشخص اثبات نشده است که چای سبز مانع آلزایمر می شود اما نشان داده شده که نوشیدن 5 فنجان در طول روز، می تواند میزان خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

 

رژیم غذایی مدیترانه ای:

چند تحقیق اخیر که توسط محققین بخش عصب شناسی مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام شد، به دنبال تاثیرات بازدارنده ی احتمالی در بین رژیم های رایج در میان مردم کشورهای اطراف دریای مدیترانه مثل یونان بود. به طور عمده رژیم غذایی مدیترانه ایی، شامل میوه، سبزیجات، لوبیا، ماهی، روغن زیتون، مقداری غذاهای لبنی و میزان کمی از گوشت و مرغ می باشد. هر چند که تحقیقات بیشتری لازم است، اما نتایج نشان داد که خطر پیشرفت آلزایمر و میزان مرگ و میر در بین افرادی که دچار این بیماری هستند، کاهش یافته است.

 

قدم های بعدی:

هرچند که هیچ جواب قطعی به راز آلزایمر وجود ندارد، اما گزاره های حتمی و مشخصی مطرح است که باید از آنها پیروی کرد. دکتر راندولف شیفر، از مرکز سلامت مغز کلیولند، می گوید:” هیچگاه در یک آزمایش طراحی شده و کلینیکی، بیان نشده است که تغییر در رژیم، مکمل های غذایی، مواد افزودنی به غذا، ویتامین ها یا داروهای گیاهی جایگزین بر میزان خطر بیماری آلزایمر و یا بر دوره ی آن تاثیر بگذارد. با این وجود بیشتر افراد فعال در زمینه ی تحقیق در مورد آلزایمر باور دارند که مردم باید سبک زندگی سالمی را برگزیده و آن را ادامه دهند، مثل برگزیدن رژیمی که میزان چربی های اشباع شده ی آن کم و میزان آنتی اکسیدان و ویتامین B آن زیاد باشد.”

تا زمانی که تحقیقات بیشتری صورت بگیرد، به نظر منطقی می آید که رژیم خوب غذایی را با فعالیت های بدنی و ذهنی و ارتباطات اجتماعی ترکیب کنیم. این رویکرد شاید بیماری آلزایمر را به همراه بیماری های دیگر از ما دور نگه دارد.

منبع: www.everydayhealth.com

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری