دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

ارتباط تولد زود هنگام با ورزش در دوران بارداری

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

تولد زودهنگام، بدون در نظر گرفتن وزن تولد، در مدت زمان بین هفته ی 20 تا 37 بارداری تعریف می شود. در گذشته، وزن تولد نیز مشمول تعریف می شد و نوزاد نارس با در نظر گرفتن دو عامل تعریف می شد که یا وزن تولد او کمتر از 2500 گرم باشد و یا قبل از هفته ی 38 بارداری، متولد شود و یا هر دو عامل. یک گزارش توسط کمیسیون متخصصین سلامت مادر و فرزند، در سازمان سلامت جهانی در دهه ی 1960، بین نوزاد نارس و نوزاد بسیار کم وزن، تفاوت قائل شد، که این موضوع باعث شد تا وزن تولد از تعریف کودک نارس حذف شود. تفاوت مهم دیگر این است که، خواه ناخواه، یک تولد زودهنگام به صورت زایمانی خود به خود شروع می شود و بعضی از این تولدهای زودهنگام از نظر پزشکی نشان داده شده است که عوارضی برای مادر یا جنین به دنبال دارد.

سالانه حدود 15 میلیون تولد زودهنگام در سطح دنیا اتفاق می افتد و میزان جهانی تولد زودهنگام ، 11.1% (در بین 184 کشور) است.

تحقیقات و آمار و ارقام

1) براساس بسیاری از توصیه ها، زنان باید در طول دوره ی بارداری از لحاظ بدنی فعال باشند، اما شواهد تجربی برای پشتیبانی از این ادعا بسیار پراکنده است. هدف این مقاله بررسی ارتباط بین ورزش در طول دوره ی بارداری و احتمال خطر تولد زودهنگام است. اطلاعات گزارش شده در مورد ورزش در طول دوره ی بارداری، از 87232 زن باردار تک قلو و شامل گروه ملی تولد دانمارک، در بین سال های 1996 و 2002 جمع آوری شده است. میزان خطر در مورد تولد زودهنگام بر اساس تعداد ساعت ورزش در طول هفته، نوع ورزش و میزان سوخت و ساز بدن در هر ساعت در طول هفته نیز از طریق آنالیز رگراسیون کاکس (Cox regression analysis)، جمع آوری شد. نتایج نشان داد که میزان خطر تولد زودهنگام تقریبا در بین خانم هایی که به نوعی در طول بارداری ورزش می کردند، نسبت به آنهایی که اصلا ورزش نمی کردند، حدود 40% کاهش یافت، اما ارتباطی بین میزان ورزش با این نتایج مشاهده نشد. این ارتباط به نوع ورزش بستگی ندارد، و زمانی که سطح تولد زودهنگام نیز مورد حساب قرار گرفت، نتایج تغییری نکرد. این اکتشافات هیچگونه تاثیر مضری از ورزش کردن درمورد خطر تولد زودهنگام، نشان نداده است و بنابراین، تضادی با پیشنهادهای کنونی ندارند.

2) در ادامه، تحقیق فواید ورزش در طول بارداری را بیان می کند، و البته لازم است تا توصیه های ویژه ایی به افرادی که احتمال این خطر برای آنها زیاد است، داده شود. یکی از این گروه از افراد، خانم هایی هستند که سابقه ی زایمان زودهنگام داشته اند. در گذشته، بدون هیچ مدرکی برای اثبات این روش، این چنین زنانی یا در رختخواب استراحت می کردند و یا یک برنامه ی فعالیتی بسیار کمی در طول بارداری داشتند. تحقیقات اخیر نشان داده است که فعالیت های بدنی منظم و ورزش در طول بارداری، امن است و میزان خطر زایمان زودهنگام را افزایش نمی دهد. زنانی که سابقه ی زایمان زودهنگام دارند و مراقبت های قبل از زایمان را دریافت می کنند، باید تشویق شوند تا کارهایشان را با حداقل محدودیت ادامه دهند و در بیشتر روزهای هفته، 30 دقیقه ورزشی با شدت معمولی انجام دهند.

3) گزارش های ورزش هفتگی در بین 3006 زن در طول دوره ی سه ماهه ی سوم بارداری اتفاق افتاد. بین ورزش منظم (بیش از 150 دقیقه در هفته) و دیرترین حالت تولد زودهنگام (دیرترین زمان در بازه ی زمانی تعریف شده برای تولد زودهنگام)، ارتبطی گزارش شده است. بنابر گزارش، نزدیک به یک سوم زنان، مجموعه ی توصیه های فعالیت های بدنی را در طول بارداری انجام می هند. 5% آنها، تولد زود هنگام داشتند. در آنالیز چند متغیره، ورزش منظم در طول بارداری، ارتباطی با تولد زودهنگام (در دیرترین حالتش) ندارد.

4) انجام ورزش ایروبیک 3 یا 4 بار در طول هفته و هر دفعه به مدت 35 الی 90 دقیقه، می تواند توسط زنانی با وزن طبیعی، و با یک بارداری تک فرزندی و بدون دردسر، به صورت امن انجام شود، چراکه انجام ورزش با افزایش میزان خطر تولد زودهنگام و یا با کاهش میانگین طول زمان بارداری و زایمان، مرتبط نیست.

5) 320 زن باردار تک قلو سالم، به صورت شانسی بین دو گروه آزمایشی (160) و کنترلی (160) پخش شدند. مدت زمان بارداری و سایر نتایج ثبت شدند. برنامه ی ورزشی، شامل 85 قسمت بود (کلاس های معمولی ورزش، 3 بار در هفته، هر دفعه 55 الی 60 دقیقه، از هفته ی 8-10 الی 38-39 بارداری). 290 زن، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میانگین دوره ی بارداری، بین دو گروه تفاوتی نداشت. یک برنامه ی نظارت شده از انجام ورزش با شدت معمولی در طول بارداری، خطری برای تولد زودهنگام نوزاد در زنان باردار سالم، محسوب نمی شود.

منابع:

  • europepmc.org
  • www.ncbi.nlm.nih
  • www.sciencedirect.com
  • www.sciencedirect.com
  • web.a.ebscohost.com

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری