اگر شما هم مدت‌هاست به دلیل چاقی، به دنبال رژیم‌های لاغری فراوانی رفته‌اید، قطعاً تا بحال رژیم‌هایی را دیده‌اید که حذف لبنیات از رژیم لاغری را در دستور کار قرار داده‌اند. بخصوص در مورد برخی رژیم‌های گیاهخواری که شخص از تمام محصولات حیوانی منع می‌شود.

اما چه می‌شود که چنین گرایش‌هایی به سمت رژیم‌ها پدید می‌آید؟ چرا باید بخش عمده‌ای از هرم غذایی را در راه لاغری و کاهش وزن از سفرهٔ خانوار حذف کرد؟ مگر این‌همه افرادی که تناسب اندام و سلامتی دارند، خود را از این همه نعمت خدادادی محروم کرده‌اند که متناسب مانده‌اند؟

چرا حذف لبنیات از رژیم لاغری درست نیست؟

قطعاً در راه کاهش وزن برخی مواد غذایی حذف خواهند شد اما آن دسته از موادی که ارزش غذایی ندارند؛ مثل فست فود و تنقلات بی ارزش.

در این مطلب در رابطه با حذف لبنیات از رژیم لاغری کمی صحبت خواهیم کرد. به شما می گوییم که لبنیات چه ارزشی در رژیم غذایی شما دارد و آیا حذف آن عاقلانه است یا خیر؟ البته در همین ابتدای کار گوشزد می‌کنیم که هر مادهٔ مفید و پر ارزشی نیز باید به میزان نیاز فرد مصرف شود، در غیر آن صورت و با زیاده روی در مصرف، با عوارضی ازجمله چاقی همراه خواهد بود. همراه ژن سبز بمانید.

لبنیات به حفظ تناسب اندام شما کمک می‌کند

لبنیات با احساس سیری و رضایتی که در شما ایجاد می‌کند، می‌تواند میان‌وعده‌ای مناسب جهت جلوگیری از گرسنگی و پرخوری باشد. مخصوصا محصولاتی مانند ماست یونانی که سرشار از پروتئین است.

مصرف سه وعده لبنیات در روز هم می‌تواند مواد مغذی مثل کلسیم و ویتامین دی را برای شما تأمین کند و هم این‌که به لاغری شما کمک کند.

در مطالعات مختلفی ازجمله مطالعه‌ای که در International Journal of Obesity منتشر شد، نتیجه این بود افرادی که در روز سه سهم لبنیات مصرف می‌کردند، کاهش وزن بیشتری نسبت به افراد گروه مقابل که لبنیات مصرف نمی‌کردند داشتند. دکتر پاول ژاک در این رابطه می‌گوید به نظر می‌رسد کلسیم با لیپوجنسیس در ارتباط است (که فرایند تشکیل چربی در بدن است) و ظاهراً مصرف به‌اندازهٔ کلسیم سلول‌های چربی کمتری به همراه خواهد داشت.

لبنیات برای استحکام استخوان‌های شما ضروری است؛ چرا که بخش عمده کلسیم و ویتامین دی مورد نیاز شما را تامین می‌کند - ژن سبز

با لبنیات استخوان‌های خود را مستحکم کنید

قطعاً بارها شنیده‌اید که برای ساخت استخوان و استحکام آن به کلسیم نیاز است. محصولات لبنی از بهترین منابع کلسیم هستند.

از طرفی در رژیم‌های لاغری که با از دست دادن وزن و محدودیت در منابع همراه هستند، ممکن است استحکام این بافت با ارزش با خطر روبرو شود که می‌توان نتیجه گرفت حذف لبنیات از رژیم لاغری کار درستی نیست.

گرچه منابع دیگری مانند کلم بروکلی می‌توانند در تأمین کلسیم مؤثر باشند اما غلظت کلسیم در شیر بسیار مناسب است؛ به‌طوری‌که هر سهم شیر (یک لیوان) تأمین کننده یک سوم نیاز روزانهٔ فرد بالغ به کلسیم است.

محصولات لبنی همچنین دارای ویتامین دی هستند. شیر دارای چربی است و ویتامین دی نیز ازجمله ویتامین‌های محلول در چربی است. از طرفی همین ویتامین دی باعث جذب بیشتر کلسیم می‌شود. طبق مطالعه‌ای مشخص شد حدود 42% افراد با فقر ویتامین دی که از ارکان مهم برای استخوان سازی است مواجه هستند.

برخی افراد دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند

لاکتوز قند موجود در لبنیات و بخصوص شیر است. برخی افراد آنزیم لازم برای تجزیه لاکتوز (لاکتاز) را ندارند و این مسئله می‌تواند در آن‌ها موجب مشکلاتی نظیر اسهال و نفخ شود.

با کاهش مصرف لبنیات در این افراد، نفخ رفع می‌شود و کمی کاهش سایز در این افراد مشاهده می‌شود. البته که این موضوع باعث لاغری این افراد نمی‌شود و تنها کمی کاهش سایز به دلیل کاهش نفخ است.

درصورتی‌که به مشکل عدم تحمل لاکتوز مشکوک هستید بهتر است نزد پزشک بروید و پس از مشورت او آزمایش بدهید. چراکه علائم آن با برخی علائم سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر مشترک است.

در ضمن حتی اگر چنین مشکلی داشته باشید، پزشکان معتقدند حداقل یک وعده لبنیات در حالتی که معده‌تان خالی نباشد می‌توانید مصرف کنید. لازم به ذکر است برخی محصولات لبنی مانند ماست و پنیر حاوی میزان بسیار کمی از لاکتوز هستند.

سخن آخر: حذف مواد غذایی با ارزش چندان عاقلانه نیست

همان‌طور که در ابتدای مطلب عنوان کردیم، مشکل چاقی شما مصرف محصولات لبنی و حیوانی نیست. مگر افرادی که تناسب اندام دارند این مواد را مصرف نمی‌کنند؟

بهتر است از رژیم‌هایی که افراطی به نظر می‌آیند (مثل رژیم کانادایی) دوری کنید. بدن شما تمام مواد مغذی‌ای که در لبنیات، گوشت، مرغ و ماهی است نیاز دارد. شاید بهتر باشد در میزان مصرف آن‌ها مراعات کنید. حذف لبنیات از رژیم لاغری اصلا راه عاقلانه‌ای نیست.

بهترین راه کاهش وزن شاید همین باشد که مواد غذایی مفید را جایگزین مواد بدون ارزش غذایی کنید و در مصرف آن‌ها نیز حد اعتدال را رعایت کنید.

رژیم‌های عجیب‌وغریب کمکی به شما نخواهند کرد؛ چراکه این رژیم‌ها از سبک زندگی عادی دور هستند و پس از اتمام دورهٔ رژیم، با برگشت به تغذیه و رفتارهای غلط سابق خود، وزن قبلی شما بازمی‌گردد.

تیم ژن سبز با گرداوری مجموعه‌ای از بهترین متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی، برنامه‌های تخصصی به شما عزیزان ارائه می‌دهد. جهت آشنایی بیشتر با امکانات و خدمات ژن سبز، در باشگاه مجازی ژن سبز ثبت نام کنید.