بهتر است این مطلب با یک سوال بزرگ شروع شود: “آیا مطمئن هستید ترکیبات و داروهای طبیعی ایمن هستند؟ آیا از عوارض گیاهان دارویی خبر دارید؟”

چقدر راجع به این موضوع مطالعه کردید؟

هرگز نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که ترکیبات گیاهی بسیاری وجود دارند که کاربردهای زیادی برای ما دارند، اما این را هم در نظر داشته باشید که همین گیاهان اگر در جای مناسب و یا به مقدار مناسب استفاده نشوند، می‌توانند برای شما مشکل ساز شوند.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می‌خوانید:

  • چند مثال درباره عوارض گیاهان دارویی
  • مسائل نهفته در گیاهان دارویی
  • نکاتی که پیش از استفاده از گیاهان دارویی باید بدانید
  • چه افرادی نباید از گیاهان دارویی استفاده کنند؟
  • گیاهان دارویی و عمل جراحی
  • تشخیص داروی گیاهی مناسب مشکل شما

چند مثال درباره عوارض گیاهان دارویی

1. عوارض پوست درخت بید

از جمله داروهایی که منشأ طبیعی دارد آسپرین است که به‌طور طبیعی در پوست درخت بید، یافت می‌شود و حتما می‌دانید اگر این دارو درست استفاده نشود می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد و به این خاطر است که همچون داروهای مرسوم به آن نگاه می‌کردید.

مطالعه بیشتر : عوارض داروی آسپرین

همانطور که برای داروهای مرسوم عوارضی را در نظر میگیریم برای داروهای گیاهی نیز باید عوارضی را در نظر گرفت - مجله ژن سبز

بهتر است مثال‌های بیشتری از عوارض گیاهان دارویی بیاوریم تا دید بهتری برایتان ایجاد کنیم:

2. عوارض گیاه تخم کتان

بسیاری از شما برای کاهش وزن خود ابتدا به سراغ گیاهان می‌روید با این دید که هیچ عارضه‌ای برای شما ندارند و اگر بخواهیم مثالی بیاوریم، می‌توان تخم کتان (نام علمی: linum usitatissimum) را مثال زد؛ اما اگر مدارکی معتبر آورده شود که نشان دهد می‌تواند مشکلات گوارشی را ایجاد کند بازهم مانند قبل بدون هیچ احتیاطی از آنها استفاده می کنید؟

پیشنهاد ژن سبز : برای مطالعه بیشتر درباره کاهش وزن، می توانید به مطلب”رژیم لاغری” که قبلا در سایت منتشر شده است، مراجعه کنید.

3. عوارض گیاه شیرین بیان

همچنین برای گیاهی مانند شیرین بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra) موارد استفاده زیادی مانند درمان سرفه و زخم معده ذکر شده است اما در کنار این اثرات آیا می‌دانستید که عوارضی مانند افزایش فشار خون و یا اختلال در ریتم قلب را می‌تواند به همراه داشته باشد؟

4. عوارض گیاه جینکو

جینکو (نام علمی: ginkgo biolba) نیز از جمله گیاهانی است که امروزه برای افزایش حافظه و یا افزایش عملکرد مغزی استفاده می‌شود ولی باید این موضوع را بدانید که می‌تواند ریسک خونریزی را بالا ببرد و این مشکل زمانی جدی‌تر می‌شود که فرد از داروهای ضد انعقاد دیگری مانند وارفارین هم استفاده می‌کند.

مطالب بالا در مورد عوارض گیاهان دارویی گفته نشد که بگوییم تمام افراد در صورت مصرف ترکیبات گیاهی به‌طور حتم دچار عارضه خواهند شد بلکه دلیل این صحبت‌ها این است که شما بدانید با گیاهان دارویی همچون داروهای مرسوم برخورد کنید و آگاه باشید جمله “هر چیزی که منشأ طبیعی دارد پس ضرری نخواهد داشت” جمله نادرستی است.

اگر بخواهیم یک مثال نقض بسیار واضح برای جمله بالا بگوییم، می‌توانیم به حشیش و یا ماری جوآنا اشاره کنیم که با وجود منشا طبیعی، همه می‌دانید چه ضررهایی دارد.

پس به نظر می‌رسد وقت آن است که به این اعتماد نامناسب، پایان دهیم و به جستجوی مدارک معتبر برویم.

مسائل نهفته در گیاهان دارویی

گیاهان دارویی ترکیبات فعالی دارند که از قسمت‌های مختلف گیاه مانند برگ، ریشه و گل‌ها به دست آمده‌اند. به مواردی درباره عوارض گیاهان دارویی که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت دقت کنید.

مسائل زیادی وجو دارند که قبل از استفاده از داروهای گیاهی باید بدانید - مجله ژن سبز

نکاتی که پیش از استفاده از گیاهان دارویی باید بدانید

  • ممکن است در صورت مصرف داروهای گیاهی، همزمان با داروهای دیگر دچار مشکل شوید؛ مشکل عمده بسیاری از افراد این است که تصور می‌کنند گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کنند. در صورتی که ترکیبات گیاهی با افزایش و یا کاهش غلظت داروی مورد نظر می‌تواند فرد را دچار عارضه کند.
  • ممکن است واکنش بد و یا عوارض جانبی را با گیاهان دارویی تجربه کنید.
  • شواهد اثربخشی گیاهان دارویی عموماً بسیار محدود است. اگرچه بعضی از مردم آنها را کمک کننده می‌بینند اما در بسیاری از موارد استفاده آنها بر مبنای روش‌های سنتی است تا تحقیقات علمی.

چه افرادی نباید از گیاهان دارویی استفاده کنند؟

  • افرادی که از داروهای دیگری هم استفاده می‌کنند.
  • افرادی  که به بیماری‌های جدی مبتلا هستند، مانند: مشکلات کبدی یا کلیوی.
  • افرادی که عمل جراحی را در پیش رو دارند.
  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مسن
  • کودکان، به این نکته توجه کنید که گیاهان دارویی و یا داروهای مرسوم باید دور از دسترس اطفال نگهداری شوند.

اگر در یکی از دسته‌های بالا جای می‌گیرید لطفاً قبل از مصرف داروی گیاهی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

گیاهان دارویی و عمل جراحی

این مسئله مهم است که پیش از عمل جراحی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید و گیاهان دارویی که در حال مصرفشان هستید را اطلاع دهید. این به این خاطر است که:

  • بعضی از گیاهان دارویی ممکن است با شرایط بیهوشی و یا داروهای دیگری که قبل، حین عمل جراحی و یا بعد از آن مصرف می‌کنید تداخل ایجاد کنند.
  • بعضی از گیاهان دارویی نیز ممکن است با انعقاد خون و یا فشار خون تداخل ایجاد کنند و شاید این مسئله سبب بالا رفتن ریسک خونریزی شود.

برای انتخاب هر دارویی باید در ابتدا دید منشأ بیماری و مشکل چیست و بعد تجویز کرد - مجله ژن سبز

تشخیص داروی گیاهی مناسب مشکل شما

بارها از متخصصینی که در این حوزه فعالیت می‌کنند پرسیده شده است، “چه گیاهی برای سردرد کاربرد دارد؟” و در برابر این سؤال یک جواب مشخص وجود دارد و آن این است که همه‌چیز به این بستگی دارد که : منشأ سردرد شما چیست.

سردرد شما می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد مانند اضطراب، استرس، تماشای زیاد تلویزیون، کار کردن زیاد با کامپیوتر و وسایلی از این قبیل، مشکلات سنگ صفرا، مشکلات کبدی، موادی شیمیایی که در خانه یا محل کار شما وجود دارد. فکر می‌کنم با این توضیحات متوجه نکته شده‌اید.

با توجه به توضیحات بالا تصور می‌کنم به این درک رسیده‌اید که باید ابتدا بدانیم ریشه اصلی مشکلات کجا هستند و با توجه به سنجیدن تمامی موارد تأثیرگذار بر روی انتخاب داروی گیاهی مناسب، دارو تجویز شود؛ در غیر این صورت ممکن است عوارض گیاهان دارویی گریبانگیر شما شوند!