آیا خوردن آب هنگام ورزش احتیاج است ؟

آیا لزومی دارد در هنگام ورزش، تمرین خود را متوقف کنیم و آب بنوشیم؟ آیا این کار واقعا احتیاج است؟

در این مطلب قصد بررسی این موضوع مهم را داریم، که گاهی با بی‌توجهی ورزشکاران از این موضوع مهم صرف‌نظر می‌شود. برخی ورزشکاران نیز معتقدند با عدم مصرف آب به این مسئله عادت کرده و استقامت خود را افزایش می‌دهند، باوری غلط و بسیار مضر!!

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می‌خوانید:

  • چرا باید هنگام ورزش آب نوشید؟
  • کنترل مقدار آب بدن
  • علائم کم آبی بدن (اولویت بندی شده بر اساس شدت کم آبی)
  • دمای مناسب آب برای نوشیدن ورزشکاران

چرا باید هنگام ورزش آب نوشید؟

در حین انجام تمرینات ورزشی و با عملکرد ارگان‌های بدن و سوخت و ساز سلول‌ها، علاوه بر مصرف آب سلول‌ها و خروج بخار آب بیشتر از طریق بازدم، حرارت بدن بالا می‌رود که بدن با ایجاد تعریق سعی در پایین آوردن این حرارت می کند.

پس تا اینجا روشن شد که در هنگام ورزش چگونه از آب موجود در بدن کاسته می‌شود.

اگر در اثر کم آبی حدود 2% از وزن بدن کاسته شود بدن دچار افت انرژی و کاهش کیفیت عملکرد به میزان 10 الی 20 درصد  می‌شود. در حالت‌های شدید‌تر نیز می‌تواند منجر به تهوع، سردرد، بی حالی و ضعف شود.

با کاهش آب بدن، حجم خون کم شده و خون غلیظ تر می‌شود، در نتیجه کیفیت گردش خون کافی شده و اکسیژن و سایر مواد غذایی به خوبی به ارگان‌های هدف نمی‌رسند و اینگونه است که از توانایی ورزشکار کاسته می شود.

ضمن اینکه بر اساس همین اتفاق قلب مجبور می‌شود تعداد ضربان خود را افزایش داده و خون را با قدرت بیشتری پمپاژ کند.

دهیدراتاسیون یا کم آبی، معظلی است که باعث کاهش راندمان متابولیسمی می شود، لذا این کم آبی باعث کاهش خاصیت چربی سوزی یا حتی عضله سازی می شود.

آیا خوردن آب در هنگام ورزش ضروری است؟ - ژن سبز

کنترل مقدار آب بدن

از دو روش متداول و ساده می‌توان جهت کنترل آب بدن و بررسی این که آب بدن ما به میزان کافی هست یا نه استفاده کرد:

1. کنترل رنگ و غلظت ادرار

رنگ ادرار در حالت کم آبی بدن به طلایی تیره می‌نماید. به طور کلی هرچه رنگ ادرار روشن تر و شفاف تر باشد بهتر است و این نکته در سلامت سیستم کلیوی و مثانه‌ها نیز حائز اهمیت است.

2. کنترل وزن بدن قبل و بعد از تمرین

قبل از تمرین و بعد از تمرین وزن خود را اندازه گرفته و مقایسه کنید. تفاوت در وزن شما نشانگر میزان آب از دست رفته شما در اثر تعریق می‌باشد.

دانشمندان معتقدند که حداقل حدود 80% آب از دست رفته به صورت تعریق در حین ورزش را، باید در همان زمان ورزش کردن جبران نمود تا بدن دچار افت توان نشود.

علائم کم آبی بدن (اولویت بندی شده بر اساس شدت کم آبی)

  • احساس خستگی و افت توان و انرژی
  • احساس گرمای شدید و سرخ شدن پوست
  • ایجاد تهوع
  • بروز سردرد و سرگیجه
  • احساس خشکی سینه و گلو و سختی تنفس
  • بیحالی و ضعف
  • افزایش ضربان قلب
  • گرفتگی عضلات
  • کاهش تمرکز

با مشاهده هر یک از موارد بالا، توصیه می‌شود سریع مقداری آب بنوشید و در صورت بروز علائم شدید، تمرین را برای مدتی متوقف نمایید.

به طور کلی پزشکان معتقدند که ورزشکار هر 15 الی 20 دقیقه یک بار به میزان 150 الی 250 میلی لیتر آب مصرف کند.

جهت جلوگیری از کاهش شدید آب بدن توصیه می‌شود از انجام تمرینات در محیط های گرم و مرطوب بپرهیزید.

دمای مناسب آب برای نوشیدن ورزشکاران

معمولا نوشیدن آب سرد برای مردم بسیار لذت بخش می‌باشد. اما نکته در مورد ورزشکاران این است که آنها آب را در حین تمرین جهت لذت بردن نمی‌نوشند.

همانطور که می‌دانید دمای داخلی بدن حدود 37 درجه می‌باشد. آب دریافتی برای جذب در روده، باید به این دما برسد. پس هنگامی که ورزشکار آب سرد می‌نوشد، مدت زمان بیشتری نسبت به آب با دمای بالاتر طول می‌کشد تا این آب جذب شود. آب مصرفی ورزشکار نباید دمای پایین تر از 4 درجه داشته باشد. حتی برخی موارد بیان می‌شود آب گرمتر تا دمای 12درجه نیز بهتر است.

پیشنهاد مطالعه : در مطلبی کامل تر و جامع، در مورد تمام نکات و دانستنی های آب صحبت کرده‌ایم. حتما این مطلب را بخوانید: ” همه چیز در مورد مایه حیات آب

امیدواریم از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید.