کاهش وزن در دوران بارداری همیشه یکی از سوالات مادران نگران بوده است. اینکه کاهش وزن در دوران بارداری چگونه باید انجام شود و آیا خطرناک است یا چه مزیت هایی دارد را در ادامه مطلب بررسی می کنیم. مثل همیشه با ژن سبز همراه باشید!

به قلم نرگس جوزدانی، مشاور تغذیه و تناسب اندام تیم ژن سبز

حتی اگر شما اضافه وزن زیادی داشته باشید، کاهش وزن به لحاظ علمی در طول دوران بارداری برای مادران توصیه نمی شود. توصیه این است که زنان با BMI بالا نیز می توانند بسته به میزان اضافه وزن خود بین 6 تا 12 کیلو اضافه وزن داشته باشند.

در واقع بهترین راه برای زنانی که می خواهند وارد دوران بارداری شوند این است که وزن خود را قبل از اقدام به بارداری کاهش دهند.

البته گاهی در سه ماهه اول بارداری به علت تهوع صبحگاهی و بی اشتهایی و استفراغ، مادر وزن از دست می دهد. اما این نکته اهمیت دارد که با وجود از دست دادن وزن در سه ماهه اول، جنین شما مقادیر کافی مواد مغذی خود را دریافت می کند.

مادرانی که با اضافه وزن یا چاقی باردار می شوند می توانند رژیم کنترل وزن در دوران بارداری داشته باشند و بدون آسیب به جنین وزنی اضافه نکنند یا میزان اضافه وزن کنترل شده ای داشته باشند.

 

برای کنترل وزن در این دوران چه کنیم؟

انجام فعالیت ورزشی ساده در دوران بارداری برای اکثر مادران امن است. پیاده روی با شدت متوسط برای مادران توصیه می شود همچنین یک رژیم کم کالری مناسب که بتواند نیازهای تغذیه ای مادر و جنین را تامین کند.

انجام فعالیت بدنی ساده مثل پیاده روی و داشتن یک الگوی رژیمی سالم و با انرژی مناسب در این دوران می تواند باعث کاهش پره اکلامپسی و دیابت بارداری شود. پیاده روی، شنا و برخی از ورزش های هوازی ساده در این دوران توصیه می شود.

شدت فعالیت ورزشی شما باید به گونه ای باشد که بتوانید در طول ورزش به راحتی صحبت کنید. ما باید به این باور که دوران بارداری دوران بی تحرکی است و مجازیم هر آنچه دوست داریم به هر مقدار بخوریم پایان دهیم. دوران بارداری زمانی برای جبران کم خوری های گذشته نیست و شما نباید به اندازه دو نفر غذا بخورید.

 

سلامت در بارداری

 

نتیجه بررسی اثرات کاهش وزن در دوران بارداری

در دو مطالعه کاهش و کنترل وزن همراه با ورزش در مادران دارای اضافه وزن بررسی شد و نتیجه آن به شرح زیر است:

الف) در یک مطالعه کاهش ملایم وزن برای مادرانی که BMI (شاخص توده ی بدنی) بالای 30 داشتند و دچار دیابت بارداری بودند، وضعیت دیابت مادر و سلامت جنین را بهبود بخشید. (تحت کنترل مشاور تغذیه بوده اند)

ب) در مطالعه دیگری زنانی که اضافه وزن زیادی داشتند و در دوران بارداری رژیم کنترل وزن همراه با ورزش داشته اند نسبت به زنانی که فقط رژیم کنترل وزن داشته اند کودکانی با وزن تولد مناسب تر داشته و اختلالات دوران بارداری در آنها کمتر بوده است.

نهایتا به خاطر داشته باشید که احتمال سقط جنین، فشار خون بالا، پره اکلامپسی، دیابت بارداری، خونریزی های بعد از زایمان و نقص لوله عصبی در چاقی های دوران بارداری برای مادر و جنین بیشتر است. توصیه ما این است جهت سلامت بیشتر مادر و فرزند، حتما در این دوران زیر نظر متخصص تغذیه باشید.

اگر نیاز به مشاوره بیشتر در این زمینه دارید همین حالا در باشگاه مجازی ژن سبز ثبت نام کنید و متخصص تغذیه مدنظر خود را انتخاب کنید تا به راهنمایی دقیقتر شما بپردازند.