اگر هدف شما کاهش وزن و تناسب اندام است و در حال تصمیم‌گیری در مورد خرید دوچرخه یا تردمیل هستید و نمی‌دانید کدامیک برای شما مناسب‌تر است، دانستن مزایا و معایب هر یک می‌تواند انتخاب را بسیار آسان‌تر کند.

دلیل دشوار بودن مقایسهٔ تردمیل و دوچرخهٔ ثابت این است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. این انتخاب به فاکتورهایی مانند سن، سلامت کلی و اولویت‌های شما بستگی دارد.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می خوانید:

  • نقاط مشترک تردمیل و دوچرخه در تمرین چیست؟
  • مزایای دوچرخهٔ ورزشی
  • معایب دوچرخه نسبت به تردمیل
  • شناخت عضلات پا
  • مزایای تردمیل
  • معایب تردمیل نسبت به دوچرخهٔ ثابت

نقاط مشترک تردمیل و دوچرخه در تمرین چیست؟

هر دوی این دستگاه‌ها به وضوح روی پاها و عضلاتشان کار می کنند. همچنین هر دوی آن‌ها سیستم قلبی‌ و عروقی را به کار می‌گیرند. به عبارت ساده‌تر، آن‌ها ضربان قلب را افزایش می‌دهند، تنفس را بهبود می‌بخشند و استقامت را افزایش می‌دهند، اما این که هر کدام از آن‌ها در چه سطحی این کارها را انجام می‌دهند، بستگی به این دارد که فردی که از آن‌ها استفاده می‌کند با چه شدتی به ماهیچه‌های خود فشار وارد کند.

اگر تمرین ها با دوچرخه و تردمیل به‌درستی انجام شوند، هر دو می‌توانند به سرعت باعث چربی‌سوزی شوند.

مزایای دوچرخه ورزشی:

مزایای استفاده از دوچرخه ثابت

چندین مزیت برای داشتن یک دوچرخهٔ ورزشی ثابت در خانه وجود دارد:

  1. دوچرخه‌سواری آرام; در مدل‌های جدیدتر این دوچرخه‌ها، شما می‌توانید تمرینات زمان‌دار با فاصله‌های مشخص انجام دهید.
  2. خواندن کتاب و مجله در حال دوچرخه‌سواری آسان‌تر از انجام این کار حین ورزش روی تردمیل است.
  3. دوچرخه بسیار ارزان‌تر از یک تردمیل با قیمت بالا (حدود ۱۵۰۰ دلار) است.
  4. مزیت عجیب و غریب و متمایز دوچرخهٔ ثابت یا دوچرخه‌ی‌سواری این است که آن‌ها نوعی تمرین تحمل وزن نیستند و برای کسانی که نیاز به حمایت دارند یا باید همیشه نشسته باشند مثل افراد آسیب دیده، افراد دارای اضافه وزن، افراد مبتلا به آرتریت(Arthritis) یا کسانی که فرم بدنی بسیار متفاوتی از دیگران دارند، مناسب است. بنابراین بهتر است این افراد از دوچرخه استفاده کنند.

معایب دوچرخه نسبت به تردمیل:

  1. اولین دلیلی که باعث نارضایتی بعضی افراد از دوچرخه می‌شود، راحت‌نبودن زین یا صندلی برخی دوچرخه‌هاست.
  2. در هنگام دوچرخه‌سواری قبل از این که به طور کلی خسته شویم، باعث خستگی موضعی در پا می‌شود.
  3. عیب دیگر دوچرخهٔ ثابت، کسل‌کننده‌بودن آن است. دوچرخه سواری در کودکی بسیار هیجان انگیز بود، اما دوچرخه‌سواری ثابت در یک محیط بسته برای افرادی که به آن واقعاً علاقه ندارند سخت است.
  4. تا زمانی که شما خود را مجبور نکنید و بدون مقاومت پدال نزنید، دوچرخه به اندازهٔ تردمیل مؤثر نخواهد بود، به خصوص اگر زود کسل شوید و سرعت پدال زدن خود را کم کنید.
  5. حفظ سرعت ضربان قلب در دوچرخه‌سواری سخت‌تر از تردمیل است.
  6. دوچرخه نه تنها به طور متفاوت‌تری از تردمیل بر روی عضلات کار می‌کند، بلکه از کار کردن بر روی قسمت مهمی از آن‌ها عاجز است. بله، عضلات باسن. عضلات باسن به طور کامل از این تمرینات بهره نمی‌برند، زیرا به هر حال ما بر روی دوچرخه نشسته‌ایم، در حالی که عضلات لگن و پا همهٔ بار تمرین با دوچرخه را به دوش می‌کشند، عضلات باسن فعالیتی ندارند.

قبل از بررسی مزایای تردمیل بهتر است ابتدا با عضلات مختلف پا آشنا شوید:

شناخت عضلات پا:

عضلات پا شامل ران‌ها، باسن، عضلات پشتی ساق پا و غیره است.

عضلات قدامی به عنوان گروهی از عضلات عمل می‌کنند که به خم‌شدن ران در ناحیهٔ کمر و صاف کردن ساق پا در محل زانوها کمک می‌کنند.

ماهیچه‌هایی که به عنوان عضلات خلفی شناخته می‌شوند، عضلات همسترینگ(Hamstring) را شامل می‌شوند، عملکردی مخالف عضلات قدامی دارند و به صاف کردن ران‌ها در ناحیهٔ لگن و خم کردن ساق پا در محل زانو کمک می‌کنند. عضلات پشتی ساق پا به تاندون آشیل(Achilles tendon) در پاشنهٔ پا وصل می‌شوند و عضلات کوچکتر پا به انگشتان متصل می‌شوند.

هنگام استفاده از تردمیل، تمام این عضلات و مهم‌تر از همه مفاصل تحت تأثیر قرار می‌گیرند، زیرا تمام وزن بدن بر این گروه از عضلات و مفاصل می‌افتد، در صورتی که با تمرین با دوچرخه این اتفاق نمی‌افتد. یعنی اگرچه در تمرین با دوچرخهٔ ثابت نیز این عضلات به کار گرفته می‌شوند، اما تحت تأثیر وزن بدن قرار نمی‌گیرند.

با این مقدمه به سراغ مزایای تردمیل می‌رویم:

مزایای تردمیل:

مزایای استفاده از تردمیل

  1. برای مقایسهٔ دوچرخهٔ ثابت و تردمیل، اولین و مهمترین مورد این است که تردمیل یک تمرین تحمل وزن است، بنابراین همان‌طور که برای تقویت عضلات مؤثر است، به استخوان‌سازی نیز کمک می‌کند.
  2. تمریناتی که باعث تحمل وزن می‌شوند، سلامت و تراکم استخوان‌ها را نیز بهبود بخشیده و تا حد زیادی خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی‌های لگن را کاهش می‌دهند.
  3. عضلات بزرگ پاها و باسن در هنگام راه رفتن یا دویدن تحرک زیادی دارند و بنابراین نیاز به مقدار زیادی انرژی دارند. همچنین این فعالیت ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد و یک تمرین مناسب قلبی‌ و عروقی به شمار می‌رود.
  4. شما می‌توانید شیب تردمیل را افزایش دهید تا عضلات پشت ران و پشت پا را هم مانند عضلات شکم تقویت کنید.
  5. حرکت پیاده‌روی نیز به طور موثری به باریک کردن عضلات شکم کمک می‌کند.
  6. تردمیل حدوداً ۴۰ درصد بیشتر از دوچرخهٔ ثابت در مدت زمان یکسان کالری می‌سوزاند.

معایب تردمیل نسبت به دوچرخه ثابت:

معایب استفاده از تردمیل نسبت به دوچرخه

  1. یکی از مهمترین تفاوت‌های بین تردمیل و دوچرخه، امنیت کلی آن‌ها برای بدن شماست. در واقع ایمنی، پایه‌ای‌ترین مسئله برای انتخاب است. شما ممکن است از تردمیل سقوط کنید. در حالی که افتادن از دوچرخهٔ ثابت به ندرت اتفاق می‌افتد. یک قدم اشتباه روی تردمیل ممکن است آسیب‌های جدی به بدنتان وارد کند. همچنین ممکن است عرق کردن پاها باعث ایجاد خطرات ایمنی برای شما شود که تا وقتی که از روی آن به پایین پرتاب نشوید، متوجه آنها نباشید.
  2. خطر ایمنی دیگر آسیب ناشی از خود فعالیت بر روی تردمیل است. تردمیل فشار زیادی به مفاصل، به خصوص زانوها و مچ‌ها می‌آورد و حتی گاهی فشار شدیدی به اندازهٔ سه برابر وزن بدن به پاها وارد می‌کند. استفاده از تردمیل برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند آرتریت به دلیل این فشار زیاد ممکن است دردناک باشد. این فشار در تمرینات دوچرخهٔ ثابت وجود ندارد و استفاده از این وسیله می‌تواند بدون آسیب رساندن به پاها، تمرین مناسبی برای سیستم قلبی‌ و عروقی باشد اما این وسیله هم گاهی اوقات فشار زیادی به کمر وارد می‌کند که با نشستن به حالت مناسب و یا داشتن صندلی مناسب این فشار کنترل می‌شود.

حال که با مزایا و معایب هریک آشنا شدید لازم است بدانید که:

اولویت شخصی عامل تعیین کننده است.

اگر می‌خواهید در خانه کار کنید، اول فضای مورد نیاز را در نظر بگیرید. همچنین بودجهٔ مالی شما نیز در این انتخاب اهمیت زیادی دارد. بعد از آن، انتخاب بین دوچرخه و تردمیل به ترجیح شخصی شما بستگی دارد.

هر دو، ابزارهایی محکم و قابل اعتماد با ویژگی‌هایی پیشرفته هستند که برای کمک به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن ساخته شده‌اند. در حالت ایده‌آل، اگر فرصتی داشته باشید، ممکن است بخواهید زمانی را بر روی هر کدام سپری کنید و ببینید کدام‌یک را بیشتر دوست دارید.

به‌خاطر داشته باشید که حفظ تراکم استخوان با انجام تمرینات تحمل وزن برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است. برای رسیدن به این اهداف، تردمیل در رأس قرار می‌گیرد.

منبع: www.treadmilltalk.com:Treadmill vs. Exercise Bike: Two Options for Cardio Workouts

https://www.spivi.com/indoor_cycling/exercise-bikes-vs-treadmills-2/

http://thehomebiker.co.uk/exercise-bikes-v-treadmills/