روغن نارگیل، روغنی است که از قسمت سفید میوهٔ نارگیل یا به اصطلاح گوشت نارگیل گرفته می‌شود. از این روغن هم می‌توان در پخت غذا و انواع نان‌ها و هم به عنوان یک محصول طبیعی زیبایی روی موها، ناخن‌ها و پوست استفاده کرد؛ مخصوصا اگر از خواص روغن نارگیل برای پوست خبر داشته باشید، بیشتر از آن استفاده خواهید کرد.

در ادامه این مطلب از ژن سبز، به این موارد درمورد روغن نارگیل اشاره می‌کنیم:

  • خواص روغن نارگیل برای پوست
  • روش‌های استفاده از روغن نارگیل برای پوست
  • مرطوب کننده طبیعی برای پوست
  • رفع کننده خشکی و ترک پا
  • ضد آفتاب و درمانی برای سوختگی
  • روغن نارگیل برای درمان اگزما و پسوریازیس
  • استفاده از روغن نارگیل برای پاک کردن آرایش صورت
  • روغن نارگیل: کرم ضد قارچ!
  • درمان تبخال با روغن نارگیل
  • روغن نارگیل برای پوست در شب

خواص روغن نارگیل برای پوست

به صورت کلی می‌توان گفت روغن نارگیل سه اثر مهم روی پوست دارد:

الف) مرطوب کنندهٔ پوست

ب) ضدالتهاب

ج) آنتی باکتریایی

روش‌های استفاده از روغن نارگیل بر روی پوست

در ادامه توضیحات بیشتری درمورد خواص روغن نارگیل برای پوست می‌دهیم.

1) مرطوب کنندهٔ طبیعی پوست:

روغن نارگیل انتخاب بسیار مناسبی برای مرطوب کردن و سلامت پوست است. این روغن سریعاً جذب پوست می‌شود و برخلاف باقی روغن‌ها باعث نمی‌شود پوست شما چرب دیده شود.

روغن نارگیل برای پوست خواص بیشماری مثل نرم کنندگی و رفع ترک دارد - مجله ژن سبز

قبل از خواب صورت خود را بشویید و کمی آن را خشک کنید. کمی از روغن بردارید و با حرکات دایره‌ای روغن را بر روی صورت خود مالش دهید. بگذارید روغن 5 دقیقه روی صورت شما بماند سپس برای رطوب‌دهی بیشتر، مقداری از روغن که روی صورت باقی‌مانده را پاک کنید. اگر می‌خواهید به صورت روزانه از روغن نارگیل استفاده کنید، می‌توانید آن را با کرم ضدآفتاب مخلوط و به پوست خود بزنید.

از خاصیت مرطوب‌کنندگی روغن نارگیل نه تنها برای پوست صورت بلکه برای باقی قسمت‌های بدن به خصوص دست‌ها می‌توان استفاده کرد. پوست دست اکثر افراد پس از ظرف شستن یا استفادهٔ صابون‌های مایع خشک می‌شود.

برای مرطوب کردن دست‌هایتان می‌توانید به آن‌ها روغن نارگیل بمالید به نحوی که تمام سطح پوستتان را در بر گیرد سپس دستکش دستتان کنید و بگذارید همین‌طور در دستتان باقی بماند تا پوست دست به خوبی نرم شود. همچنین بعد از حمام به‌جای استفاده از انواع کرم‌های شیمیایی می‌توانید مقداری از این روغن را روی پوست خود بمالید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب “درمان‌های خانگی برای جوان سازی پوست” راهکارهای مفید زیادی برای شما دارد!

روغن نارگیل برای ترک‌های پا، خشکی لب و شوره سر

بسیاری از افراد کف و پاشنهٔ پای خشک و ترک‌خورده‌ای دارند. برای درمان این مشکل نیز می‌توانید از روغن نارگیل استفاده‌کنید. به اندازهٔ دو قرص از این روغن بردارید و به کف هر دو پاشنهٔ پای خود بمالید و بگذارید تا به خوبی در پوست نفوذ کند.
در هر فصلی ممکن است لب‌های شما خشک شود و ترک بخورد و شما برای درمان آن از بالم‌های لب استفاده‌کنید اما مواد استفاده شده در بعضی از این بالم‌ها ناسالم و حتی گاهی سمی می‌باشد پس بهتر است که از یک روش طبیعی به جای بالم لب بهره ببرید. یکی از بهترین مواد برای درمان خشکی لب روغن نارگیل است و می‌توانید یک بالم لب خانگی با آن درست کنید.
برای درمان شورهٔ سر و مرطوب کردن پوست کف‌سر نیز می‌توان از روغن نارگیل استفاده کرد. مالش این روغن به کف‌سر علاوه بر درمان شوره باعث رشد موها و کاهش احتمال ابتلای پوست کف‌سر به انواع بیماری‌های پوستی می‌شود.

2) ضد آفتاب و برای درمان آفتاب سوختگی:

روغن نارگیل به صورت هم‌زمان هم می‌تواند یک ضدآفتاب خوب و هم التیام‌دهندهٔ آفتاب‌سوختگی باشد. با وجود اینکه این روغن دارای SPF پایینی، حدود 4، است اما از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کند.

می‌توانید روغن نارگیل را به روی نقاطی از پوست که آفتاب‌سوخته شده‌اند بزنید و این روغن با تسکین پوست ملتهب، کاهش قرمزی و آبرسانی به پوست آن را درمان می‌کند.

از این روغن می‌توان به صورت روزانه هم استفاده کرد و برای اثر بخشی بیشتر و طولانی‌تر آن تحت عنوان ضدآفتاب روغن را با زینک اکسید مخلوط کنید.

3) پاک‌کنندهٔ آرایش و پوست صورت:

می‌توان از روغن نارگیل با داشتن خاصیت آنتی‌باکتریایی و مرطوب‌کنندگی به‌جای پاک‌کننده‌های شیمایی آرایشی و پاک‌کننده‌های پوست استفاده کرد.

روغن نارگیل برای پاک کردن آرایش بسیار بهتر از انواع پاک کننده های شیمیایی است - مجله ژن سبز

انواع پاک‌کننده‌های شیمیایی ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آسیب به پوست، ایجاد چروک به خصوص دور چشم‌ها و خشک‌شدن پوست شوند، اما این موارد با استفاده از روغن نارگیل برای شما اتفاق نمی‌افتد.

برای بهبود عملکرد این روغن به عنوان پاک‌کنندهٔ پوست آن را با روغن اسطوخودوس یا عسل ترکیب کنید. مقدار بسیار کمی از روغن نارگیل می‌تواند آرایش چشم را به خوبی پاک کند. روغن را به صورت دایره‌ای روی پلک و زیرچشم خود بزنید و با یک پنبه یا پارچه آن را پاک کنید.

4) کرم ضدقارچ:

از روغن نارگیل به دلیل قابلیت آنتی‌بیوتیکی‌اش می‌توان به صورت موضعی برای درمان قارچ‌های پوستی به خصوص در درمان قارچ پای ورزشکاران استفاده کرد.

مقداری از آن را روی قسمتی که قارچ زده بزنید و می‌توانید بگذارید روی پایتان باقی بماند یا بگذارید مقداری روی پا بماند سپس آن را با یک دستمال کاغذی پاک کنید.

5) درمان اگزما و پسوریازیس:

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که روغن نارگیل تصفیه‌نشده در درمان نشانه‌های اگزما اثر دارد. اگزما مشکل پوستی است که بسیار شبیه پسوریازیس می‌باشد. بسیاری از نشانه‌های این دو مشکل پوستی مثل هم هستند و حتی بعضی از دلایل ایجاد آن‌ها مشابه هم می‌باشد.

به‌نظر می‌رسد که پوسته‌های ایجاد شده در پسوریازیس ضخیم‌تر از اگزما می‌باشند، اما هردو به درمان توسط مرطوب‌کننده نیازمند هستند تا خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست را در این بیماری‌ها درمان کنند.

6) درمان تبخال:

اگر اطراف یا درون دهانتان تبخال زده‌اید، هر روز مقداری روغن نارگیل را با یک انگشت به صورت ضربه‌ای روی تبخال خود بزنید تا هم باعث کاهش زمان بهبود و هم کاهش درد شود. در روغن نارگیل، لوریک اسید موجود است که روی ویروس تبخال اثر دارد و از تولیدمثل آن جلوگیری می‌کند. این به این معناست که باعث سریعتر شدن درمان و کاهش احتمال باقی ماندن آثار و تغییر رنگ پوست می‌شود.

7) کاهش ترک‌های پوستی:

ترک‌های پوستی با تغییر ارتجاعی پوست که عموماً با کاهش و افزایش وزن و حاملگی رخ می‌دهد، به وجود می‌آیند. برای درمان این ترک‌ها به‌خصوص بعد و هنگام حاملگی روغن نارگیل را روی ترک‌های پوستی خود بمالید. این روغن به محو شدن علامت‌های تیرهٔ روی پوست، تغییر رنگ پوست و قرمزی پوست کمک می‌کند.

8) کرم شب:

برای اینکه در طول شب پوستتان مرطوب بماند و بتواند خودش را بازسازی کند، پیش از خواب مقداری از روغن نارگیل را به پوست خود و به‌خصوص دورچشم‌ها بمالید. اگر پوستی چرب و مستعد جوش دارید، می‌توانید چند قطره از این روغن را با مرطوب‌کننده‌تان مخلوط و به عنوان کرم شب استفاده کنید. در ضمن بهتر است مطلب “آکنه و تمام راز و رمزهای آن! (علل و درمان)” را نیز بخوانید و از راهکارهای مفید آن برای درمان جوش استفاده کنید.

از این روغن می‌توان به عنوان کرم دورچشم و از بین برندهٔ سیاهی دورچشم استفاده کرد. مقدار کمی از روغن را به دور و زیر چشم خود بمالید و بگذارید در طول شب باقی بماند.

References:
1. webmd.com: Can Coconut Oil Help Psoriasis Symptoms?
2. draxe.com: Coconut Oil for Skin: 20 Secret Uses
3. draxe.com: 77 Coconut Oil Uses: for Food, Body & Skin Care, Household + More