آیا روغن ماهی احتمال خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد؟

تحقیقی جدید ادعا می کند که روغن ماهی باعث سرطان پروستات می شود. در واقع ادعای دقیقتر آنها این است که مکمل های روغن ماهی باعث افزایش 71% احتمال ابتلا به سرطان پروستات با درجه ی بالا می شود. تحقیق انجام شده درباره ی سوال این مقاله، بر پایه ی تحقیق دیگری است که در آن آزمایشات وسیعی در ابتدا در مورد ارتباط بین ویتامین E و سلنیوم با سرطان پروستات صورت گرفت که در آن تاثیرات محافظتی مکمل ها بر سرطان پروستات، یافت نشد اما در یک بررسی طولانی مدت معلوم شد که افزایش خطر با ویتامین E مرتبط است. تمام این مطالب منجر به تحقیق حال حاضر شد.

 

چیزی که باید بدانیم چیست؟

بر اساس این تحقیق بیان کردن این مطلب که “روغن ماهی باعث سرطان می شود”، اشتباه خواهد بود، زیرا این تحقیق تنها در یک زمان خاص برگزار شده و ارتباطات زمانی مختلف را در نظر نگرفته است. در حالی که بنابر داده های موجود به نظر بعید می رسد، اما احتمالش وجود دارد که بگوییم “سرطان پروستات باعث افزایش غلظت آزید در خون می شود”.

جنبه ی زمانی مهم است، چراکه مکمل های روغن ماهی می توانند میزان سرم های امگا-3 موجود در خون را به شدت تغییر دهند. در بین افرادی که دچار سرطان پروستات هستند، بسیار رایج است که مکمل های روغن ماهی را مصرف کنند، زیرا عموما تبلیغ می شود که این مکمل ها در برابر سرطان از ما محافظت می کنند (در واقع به این معنی که سرطان پروستات زودتر از مصرف مکمل های روغن ماهی اتفاق می افتاد). اما تحقیق اولیه که با استفاده از طرح خاصی مورد استفاده قرار گرفت، با ارزیابی ارتباط های زمانی، هیچ گونه ارتباطی چه محافظتی و چه مضر با وقوع سرطان پروستات پیدا نکرد.

به علاوه این تحقیق میزان مرگ و میر را مورد ارزیابی قرار نداد. زمانی که به آمار مرگ و میر نگاه می کنیم، روغن ماهی به نظر می آید که با کاهش مرگ و میر در ارتباط است. به عبارت ساده تر، معلوم شد که به پیشگیری از سرطان پروستات کمک نمی کند، اما احتمال مرگ از این سرطان را کاهش می دهد. همچنین در مورد عدد 71%، بازه ی تغییرات آن بسیار وسیع و بین 0% الی 192% با احتساب 5%خطا است، که این اعداد و ارقام، یا وجود عوامل و عناصر دیگری را نیز بیان می کنند که بر نتایج تاثیر می گذارند و یا تفاوت های وسیعی که چگونه بدن یک فرد به مصرف امگا-3 واکنش نشان می دهد را بیان می کنند.

این تحقیق و سایر تحقیقات موجود نمی توانند با ارائه علت کافی ثابت کنند که روغن ماهی باعث سرطان پروستات می شود. این تحقیق وظیفه اش تنها ایجاد مجموعه زیادی از سوالات در مورد ارتباط بین سرطان پروستات و امگا-3 است، اما هیچ چیز را ثابت نمی کند.

 

منبع: examine.com