دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

فواید دویدن برای سلامتی

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

از فواید دویدن و ورزش های هوازی این است که این ورزش ضربان قلب را افزایش می دهد و به این طریق به تقویت سیستم قلبی-عروقی تان کمک می کند، بیماری قلبی را از شما دور می کند و جریان خون و کشیدگی ماهیچه ای تان را تقویت می کند. انرژی بیشتری برای شما به همراه می آورد و غالباً به شما در کاهش وزن تان نیز کمک کند. همینطور باعث می شود تا خواب بهتری داشته باشید و قطعاً باعث می شود که نسبت به خودتان حس بهتری پیدا کنید و از نظر ظاهری نیز بهتر به نظر برسید. اما از تمامی فعالیت های هوازی ممکن، چرا دویدن را انتخاب کنیم؟

یک دلیلش این است که برای کسی که تازه می خواهد شروع کند، دویدن یکی از ارزان ترین ورزش ها است. تنها لازم است یک جفت کفش خوب بخرید و بس. این را با هزینه های ورزش هایی مثل گلف، اسکی، هاکی یا حتی تنیس مقایسه کنید. برای دویدن نه نیازی به پوشیدن زانوبند است و نه پرداخت آبونمان ماهیانه، یا خرید بلیت یا توپ که بخواهد پس از مدتی مستهلک شود.

مهمترین فواید دویدن

*برگرفته از راهنمای مقدماتی دویدن اثری از یان مک نیل و انجمن پزشکی ورزش بریتیش کلمبیا، مترجم: آرش حسینیان

1) تقویت اندوتلیوم!

دویدن فقط قلب شما را قوی نمیکند بلکه همچنین «اندوتلیوم» شما را نیز تقویت می کند (یعنی لایه ای از سلول ها که در دیواره ی داخلی رگ های خونی قرار دارند).

هرچه این لایه انعطاف پذیرتر باشد (که این از طریق ورزش بدست می آید) معنایش این است که قلب شما برای پمپاژ خون به ماهیچه ها، به تلاش کمتری نیاز دارد.

2) برای پوست خود بدوید

دویدن برای پوست نیز مزیت هایی دارد. دویدن، جریان خون را افزایش می دهد، و به این شکل مواد مغذی بهتر نقل و انتقال می یابند و محصولات زائد سلول ها نیز دفع می شود. در  نتیجه ی این فرایند، چربی زیرپوستی کمتر و پوست باکیفیت تر می شود.

فواید دویدن برای سلامتی، دویدن، سلامتی

3) کاهش فشار خون با دویدن!

دویدن، باعث کاهش فشار خون  و کاهش ضربان قلب در زمان استراحت می شود؛ همچنین سطح کلسترول «خوب»  را در بدن بالا می برد.

4) مبارزه با واریس از فواید دویدن است

تجمع بیش از حد خون در پاها در نتیجه ی بی تحرکی، می تواند منجر به ایجاد رگ های واریسی شود. دویدن می تواند مانع بروز این مشکل شود زیرا کمک می کند تا خون سیاهرگی (پس از آنکه به بخش های مختلف بدن پمپاژ شد) به طور موثر به قلب بازگردد.

5) کنترل ضربان قلب با دویدن

افرادی که آمادگی بدنی دارند معمولاً قلب شان آهسته تر می تپد و فشار خون شان نیز پایین تر است. آنها همچنین در برابر تاثیر استرس (که منجر به تپش قلب و افزایش فشار خون می شود) نیز مقاوم تر هستند.

6) تقویت سیستم ایمنی بدن

یک مزیت دویدن و آمادگی بدنی، داشتن یک سیستم ایمنی قوی است که به شما در رویارویی بهتر با باکتری ها، ویروس ها و سموم مهاجم کمک می کند.

دویدن به شما چیزهایی زیادی در مورد خودتان یاد می دهد. می تواند محدودیت های روانی و تنانی تان را به شما نشان دهد و فرصتی دهد تا از آنها عبور کنید.

وقتی با دویدن بتوانید حد و حدود توانایی تان را تغییر دهید، احساسی فوق العاده در شما شکل می گیرد از اینکه این شما بوده اید که توانسته اید این مرزها را به جلو برانید. دویدن، خصلت هایی نظیر تعهد، اراده، شور و اشتیاق، پشتکار و ارزش قائل شدن برای خویشتن را در شما تقویت می کند. به این فکر کنید که این موضوع تا چه حد می تواند برای دیگر عرصه های زندگی تان نیز مثبت باشد.

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری