دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

فواید و اهمیت دویدن (قسمت سوم)

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

در ادامه قسمت اول (برای مشاهده قسمت اول اینجا کلیک کنید) و قسمت دوم (برای مشاهده قسمت دوم اینجا کلیک کنید)، به ادامه دلایلی که شما باید به دویدن اهمیت دهید می پردازیم:

5) لذت دویدن

*برگرفته از راهنمای مقدماتی دویدن اثری از یان مک نیل و انجمن پزشکی ورزش بریتیش کلمبیا، مترجم: آرش حسینیان

ورزش هوازی ضربان قلب را افزایش می دهد و به این طریق به تقویت سیستم قلبی-عروقی تان کمک می کند، بیماری قلبی را از شما دور می کند و جریان خون و کشیدگی ماهیچه ای تان را تقویت می کند. انرژی بیشتری برای شما به همراه می آورد و غالباً به شما در کاهش وزن تان نیز کمک کند. همینطور باعث می شود تا خواب بهتری داشته باشید و قطعاً باعث می شود که نسبت به خودتان حس بهتری پیدا کنید و از نظر ظاهری نیز بهتر به نظر برسید. اما از تمامی فعالیت های هوازی ممکن، چرا دویدن را انتخاب کنیم؟

یک دلیلش این است که برای کسی که تازه می خواهد شروع کند، دویدن یکی از ارزان ترین ورزش ها است. تنها لازم است یک جفت کفش خوب بخرید و بس. این را با هزینه های ورزش هایی مثل گلف، اسکی، هاکی یا حتی تنیس مقایسه کنید. برای دویدن نه نیازی به پوشیدن زانوبند است و نه پرداخت آبونمان ماهیانه، یا خرید بلیت یا توپ که بخواهد پس از مدتی مستهلک شود.

علاوه بر این، شرکت در یک برنامه ی دو آسان است. تنها لازم است یک جفت کفش مناسب تهیه کنید، کمی زمان به آن اختصاص دهید و قدری انگیزه های سالم داشته باشید. این کار را می توان تقریباً در هر جایی انجام داد. برخی افراد دوست دارند در خیابان های شلوغ بدوند، برخی دیگر پارک های خلوت و پر از درخت را ترجیح می دهند. برخی دوست دارند تا هنگام غروب در امتداد ساحل به آهستگی بدوند، برخی نیز دوست دارند در سکوت شب بین آسمان خراش های غول آسا بدوند.

علاوه بر این، هم می توانید به تنهایی بدوید هم به طور دسته جمعی. می توانید در مسابقات شرکت کنید و برای آن تمرین کنید؛ یا دویدن را به تنهایی و در قالب اهداف شخصی دنبال کنید (هرچه باشد بعضی ها هیچگاه از بهبود بخشیدن به مدت زمان و مسافتی که پیموده اند خسته نمی شوند؛ دسته ی دیگری هم هستند که دویدن را صرفاً برای لذت بردن و دستیابی به مزایای سلامتی همراه آن انجام می دهند.)

شما می توانید در سرتاسر زندگی به دویدن ادامه دهید، اگر اصول دویدن را رعایت کنید، بدن تان خواهد توانست برای مدتی طولانی بدود، حتی تا سنین پیری.

دویدن کاری است که می توانید با دوستان یا به تنهایی انجام دهید، اما با این حال، برای دویدن آن طور که برای ورزش هایی نظیر تنیس، راکت بال، فوتبال، هاکی، بسکتبال یا فریزبی به دیگران احتیاج است به حضور دیگران نیازی ندارید. نیازی نیست تا منتظر کسی بمانید تا با شما همراه شود، و وقتی آن فرد حاضر نشد دچار سرخوردگی شوید. می توانید بدن تان را گرم کنید، 24 دقیقه بدوید، بدن تان را سرد کنید، دوش بگیرید و روزتان را ادامه دهید. به همین سادگی.

تجمع بیش از حد خون در پاها در نتیجه ی بی تحرکی، می تواند منجر به ایجاد رگ های واریسی شود. ورزش می تواند مانع بروز این مشکل شود زیرا کمک می کند تا خون سیاهرگی (پس از آنکه به بخش های مختلف بدن پمپاژ شد) به طور موثر به قلب بازگردد.

اگر تصمیم گرفته اید که به تنهایی بدوید، دویدن می تواند به شما چیزهایی عرضه کند که به سختی بتوانید در جایی دیگری از زندگی تان پیدا کنید: زمانی برای رهایی از همه چیز و خلوت کردن با خود و افکار خود. اگر یک شغل پرمشغله دارید و یا مسئولیت یک خانواده بر دوش تان است، ممکن است گاهی به کلی تحت فشار روانی قرار بگیرید.

در این راستا، هرکس به زمان هایی نیاز دارد که تنها باشد و دویدن می تواند این فرصت را به شما بدهد. همچنین، دویدن به شما کمک می کند تا دوستان جدیدی پیدا کنید. اگر تصمیم دارید به یک گروه دو بپیوندید، باید بدانید که در آنجا با افرادی آشنا خواهید شد که ممکن است هرگز در محیط های دیگر با آنها روبرو نمی شدید. افرادی که دیگر علائق و فعالیت ها شان در زندگی، به کلی متفاوت از شماست.

یک پزشک در کنار یک کارگر اسکله می دود و او نیز در کنار یک مهمان دار پرواز؛ دونده ی کناری نیز یک نویسنده است و بغل دستی اش یک کارگر کارخانه، و به همین منوال. با این وجود، وقتی افراد با هم و در کنار هم می دوند تا حد زیادی این تفاوت ها کنار می رود و آنها با یکدیگر به شکلی برابر و هم سطح برخورد می کنند.

دویدن به شما چیزهایی زیادی در مورد خودتان یاد می دهد. می تواند محدودیت های روانی و تنانی تان را به شما نشان دهد و فرصتی دهد تا از آنها عبور کنید. وقتی با دویدن بتوانید حد و حدود توانایی تان را تغییر دهید، احساسی فوق العاده در شما شکل می گیرد از اینکه این شما بوده اید که توانسته اید این مرزها را به جلو برانید.

دویدن، خصلت هایی نظیر تعهد، اراده، شور و اشتیاق، پشتکار و ارزش قائل شدن برای خویشتن را در شما تقویت می کند. به این فکر کنید که این موضوع تا چه حد می تواند برای دیگر عرصه های زندگی تان نیز مثبت باشد.

افرادی که آمادگی بدنی دارند معمولاً قلب شان آهسته تر می تپد و فشار خون شان نیز پایین تر است. آنها همچنین در برابر تاثیر استرس (که منجر به تپش قلب و افزایش فشار خون می شود) نیز مقاوم تر هستند.     

وقتی پاول 54 سالگی را پشت سر گذاشت، زندگی اش با مشکلاتی روبرو شد. او که حالا یک بازاریاب 56 ساله است میگوید، ” به طور جدی آلرژی داشتم، و علاوه بر آن دچار آرتریت رومایتسمی نیز شده بودم، این شد که ناگهان دچار یک بحران روانی شدم.» در همین اوضاع که او به شدت نگران سلامتی و بهبودی اش بود، هم پزشک و هم روانپزشک اش به او توصیه کردند که بر میزان فعالیت های ورزشی اش بیفزاید، پس پاول به عضویت یک باشگاه پیاده روی درآمد. این اقدام نه تنها او را به تحرک واداشت بلکه کمک کرد تا آن موانع روانی که دور خود تنیده بود از بین روند. وقتی توانست با این برنامه های پیاده وری گروهی کمر راست کند، به حدی از اعتماد به نفس رسید که توانست دویدن را آغاز کند، و به زودی نتایج این ورزش ها و سبک زندگی سالم تر خودش را نشان داد، “دویدن به من کمک کرد تا بر آرتریتی که دچارش شده بودم غلبه کنم و به من انرژی دارد تا از این افسردگی لعنتی نجات پیدا کنم. همینطور کمک کرد تا دیگر سعی نکنم از همه ی آدم ها فاصله بگیرم.”

امروز، پاول به دویدن به عنوان اکسیری جادویی مینگرد که کمک کرد زندگی اش از هم نپاشد. او با خنده میگوید، “چیزهای بدی که برایم اتفاق افتاد در حکم نوعی تلنگر بودند. هنوز هم دوست دارم مقدار بیشتری وزن کم کنم و قدری سریعتر بدوم. اما تا همین جا هم خیلی است؛ چراکه دیگر اضافه وزن ندارم و میتوانم با سرعتی بدوم که هرگز پیش از این حتی فکرش را هم نمیکردم.”

با ما همراه باشید و قسمت آخر این مطلب جذاب را در قسمت چهارم (اینجا کلیک کنید) بخوانید.

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری