دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

فواید و اهمیت دویدن (قسمت دوم)

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

در ادامه قسمت اول (برای مشاهده اینجا کلیک کنید)، به ادامه دلایلی که شما باید به دویدن اهمیت دهید می پردازیم:

3) ورزش و سلامتی

*برگرفته از راهنمای مقدماتی دویدن اثری از یان مک نیل و انجمن پزشکی ورزش بریتیش کلمبیا، مترجم: آرش حسینیان

یک سوال؛ چگونه آمادگی بدنی، شما را سالم تر می سازد؟

در رگ های خونی فردی که از نظر بدنی آماده است، در مقایسه با یک فرد نا آماده مقدار بسیار کمتری «پلاک» انباشت می شود و این خطر حمله ی قلبی یا سکته را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این، فردی که ورزش می کند سیستم گردش خون قوی تری نیز دارد، زیرا به واسطه ی انعطاف پذیرتر بودن دیواره ی رگ های خونی، قلب برای پمپاژ خون به سرتاسر بدن به تلاش کمتری نیاز دارد.

نتیجه آن است که حتی اگر انسدادهایی در رگ های خونی وجود داشته باشد، جریان خون پیرامون آن انسدادها، آن را جبران خواهد کرد. (اگرچه همچنان این بحث بین متخصصان وجود دارد که آیا واقعاً می توان میزان پلاک هایی را که از قبل در بدن  ساخته شده کاهش داد یا نه؛ اما اگر بتوانید جریان خون را در پیرامون آن ناحیه تقویت کنید این مشکل خودبه خود رفع می شود.)

اگر به طور منظم ورزش کنید به تدریج تعداد مویرگ ها در ماهیچه هاتان افزایش می یابد (منظور رگ های خونی کوچکی است که مواد مغذی را به داخل ماهیچه می آورند و مواد زائد را دفع می کنند.) و همینطور تعداد میتوکندری ها نیز افزایش می یابد (میتوکندری ها ذرات جانداری هستند که درون سلول ها قرار دارند و انرژی تولید می کنند). لازم است بدانید که همین آنزیم های موجود در این میتوکندری هاست که به شما امکان عملکرد هوازی می دهد.

ورزش کردن، تولید اندورفین بدن را نیز افزایش می دهد. اندورفین، ماده ای طبیعی است که بدن برای کشتن درد تولید می کند. اندورفین ها تا حد زیادی از نظر ساختار شبیه به مورفین هستند، و برخی تحقیقات نشان می دهد افراد به این دلیل به دویدن اعتیاد پیدا می کنند که بر اثر دویدن، در دام هجوم شدید اندوفین گرفتار می شوند. شاید در مقایسه با این همه چیزهای ناسالم که می توان گرفتارشان شد این یکی غنیمت باشد!

فواید و اهمیت دویدن، اندروفین، دویدن

همچنین به نظر می رسد ورزش (چنانچه به طور افراطی صورت نگیرد) باعث تقویت سیستم ایمنی می شود (ظاهراً از طریق تقویت عملکرد سلول های T. این سلول ها مورچه های نظامی سیستم ایمنی شما هستند؛ آنها هجوم می آورند و بیگانگان را می کشند.)

اما به یاد داشته باشید که ورزش کردن تا سرحدی که به کلی از پا بیفتید، عملاً می تواند عملکرد سلول های T را مختل کند. مثلاً طی 24 تا 48 ساعت پس از یک ورزش سنگین (مثلاً دویدن یک ماراتن) شما نسبت به عفونت های سیستم تنفسی نظیر سرماخوردگی آسیب پذیرتر هستید.

ورزش میزان استرس را کاهش می دهد. وقتی ورزش می کنید بدن امکان می یابد تا سوخت و ساز هورمون استرس (آدرنالین) را با سرعتی بیشتر انجام دهد. آدرنالین یکی از موهبت های دوگانه ی طبیعت است که هم در مواجهه با بحران ها نقشی حیاتی دارد و هم اگر مقدار زیادی از آن/یا به مدت زیادی ترشح شود می تواند باعث ناتوان ساختن فرد شود. تنظیم بهتر میزان آدرنالین در بدن، یکی دیگر از مزایای بالقوه ی ورزش برای سلامتی است.

4) دلایل بیشتر برای تقویت آمادگی بدنی

ورزش کردن به طور مستمر، زمینه را برای انتخاب یک سبک زندگی سالم تر نیز فراهم می کند )از جمله خوردن یک رژیم غذایی سالم تر، استراحت به قدر کافی، و کنار گذاشتن سیگار (انجام این کارها ورزش کردن را آسان تر و لذت بخش تر می کند و برای یک فرد ورزشکار ،همین انگیزه ای است تا چنین تغییراتی را در سبک زندگی اش ایجاد کند.

ورزش می تواند به شما در کنترل وزن نیز کمک کند. بسیاری از افراد همراه با افزایش سن، بر وزن شان نیز اضافه می شود. برخی عنوان کرده اند که دلیلش این است که سرعت سوخت وساز بدن همراه با افزایش سن آهسته تر می شود؛ دیگران می گویند که تنها دلیلی که سوخت وساز آهسته تر می شود این است که افراد با افزایش سن فعالیت بدنی کمتری انجام می دهند.

فواید و اهمیت دویدن، کنترل وزن، دویدن

این در حالی ست که برخی افراد در کل زندگی شان از نظر ظاهری متناسب باقی می مانند بدون آنکه هرگز کاری برای این موضوع انجام داده باشند. آنچه به طور قطع می دانیم این است که اکثر افراد می توانند با انتخاب یک برنامه ی ورزشی مستمر (همراه با عادات غذایی سالم) وزن خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

حتی اگر شما مشکلی با وزن تان نداشته باشید، ورزش بیشتر (به عبارت دیگر، سوزاندن کالری های بیشتر) باعث می شود بتوانید بدون نگرانی به رژیم غذایی تان بسیاری از خوراکی هایی را که دوست دارید اضافه کنید. در حالیکه در غیر این صورت بایستی نگران اضافه شدن به دور کمر، باسن و کفل تان می بودید.

دویدن، باعث کاهش فشار خون و کاهش ضربان قلب در زمان استراحت می شود؛ همچنین سطح کلسترول «خوب»  را در بدن بالا می برد .

افرادی که آمادگی بدنی دارند تصویر بهتری نیز از خود دارند، تا حدی به این دلیل که ظاهر بدنی شان متناسب است و تا حدی به این دلیل که آنها نسبت به خود و توانایی هایشان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده اند. شاید این دلیلی باشد که بپذیریم افراد از نظر بدنی آماده، معشوقه های بهتری هم هستند!

در هر صورت، آمادگی بدنی شما را قوی تر خواهد ساخت و بر این مبنا می توانید از شرکت در طیف گسترده تری از فعالیت های بدنی لذت ببرید. اگر از آن نوع آدم ها هستید که وقتی یکی از فرزندان تان پیشنهاد می کند به پارک بروید و زیر توپ بزنید ماتم می گیرید، باید بدانید که آمادگی بدنی نه تنها زندگی خودتان را بهبود خواهد بخشید بلکه می تواند بر زندگی کودکان تان نیز تاثیر مثبتی بگذارد.

والدین فعال، سبک زندگی فعال تری برای کودکان شان رقم می زنند، و نه فقط زمانی که فرزندان شان خردسال هستند بلکه همین طور در تمامی سال های بعد.

پس از بازگشت به خانه از یک تعطیلات در اسکاتلند، کالین احساس حزن و اندوه می کرد. مهمان نوازی اسکاتلندیها باعث شده بود که وزنش ببیشتر شود. این مرد 42 ساله که شغلش در خدمات هواپیمایی بود از اینکه باید دائماً بدن 124 کیلویی اش را به این سو و آن سو می کشید خرسند نبود. “من این موضوع را با دوستم در میان گذاشتم و او گفت که جایی برای نگرانی نیست، زیرا او مشغول تمرین برای شرکت در یک ماراتن است، و من نیز میتوانم برای یک نیم ماراتن همراه او شروع به تمرین کنم. در ابتدا این پیشنهاد را رد کردم و گفتم فراموشش کن رفیق؛ دویدن کار من نیست. اما بذر این ایده در ذهنم کاشته شده بود.”

کالین برای 5 ماه تمرین کرد و نزدیک به 24 کیلو وزن کم کرد. حال احساس میکرد گویی زندگی اش تغییر کرده است .”دویدن زندگی مرا تغییر داد و نه فقط از این نظر که توانسته بودم بدوم.” آنچه برای کالین به یادماندنی است این است که چطور دویدن نگاه او را نسبت به توانایی هایش تغییر داده بود. او می گوید: “این اتفاق زمانی می افتد که خود را در یک خیابان یا جاده در میانه ی یک مسابقه می یابید که باید از تمام توان خود استفاده کنید تا نهایتاً بتوانید خط پایان را رد کنید. دویدن برای من به نوعی چکیده ی زندگی ام است. دویدن تنها یک ورزش نیست، یک فلسفه است که میتوانید در تمامی بخش های زندگی آن را پیاده کنید.”

با ما همراه باشید و ادامه این مطلب جذاب را در قسمت سوم (اینجا کلیک کنید) بخوانید.

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری