گلوتامین یک اسید آمینه (یک بلوک ساختمان پروتئین) است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود. گلوتامین جزو اسیدهای آمینه ضروری نمی‌باشد با این حال در برخی موارد به مانند بعضی از بیماری‌های گوارشی و یا برای ورزشکاران می‌تواند ضروری باشد. اسید آمینه آن از ترکیب آمونیاک و گلوتامات و با دخالت آدنوزین تری‌فسفات تشکیل می‌شود. این ماده در خون انسان، فراوان ترین اسید آمینه آزاد به شمار می‌رود.

گلوتامین یکی از مکمل هایی است که در مطلب “محبوب‌ترین و معروف‌ترین مکمل‌های بدنسازی و عضله سازی” به شما معرفی کردیم. اکنون در این مطلب به بررسی کامل فواید، عوارض و سایر جزئیات آن می‌پردازیم.

 

ساختار گلوتامین - مجله ژن سبز

منابع غذایی گلوتامین

این اسید آمینه در اکثر گوشت ها و محصولات حیوانی و همچنین هر محصول لبنی یا محصولی مانند پروتئین آب پنیر یا پروتئین کازئین موجود در شیر به مقدار زیادی یافت می شود. سطح آن در غذاهای مختلف عبارتند از:

  • در 4.7 درصد پروتئین گوشت گاو
  • در 8.8 پروتئین شیر
  • در 11.1 درصد پروتئین برنج سفید
  • در 16.2 درصد پروتئین ذرت
  • در 9.1 درصد پروتئین توفو
  • در 4.3 درصد پروتئین تخم مرغ

در صورتی که تامین پروتئین مورد نیاز برای شما مشکل است، توصیه می‌کنیم مطلب “10 منبع پروتئینی ارزان” را مطالعه کنید.

گلوتامین چطور عمل می کند؟

گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه های آزاد در بدن است. اسیدهای آمینه بلوک های ساختمان از پروتئین هستند. این اسیدآمینه در عضلات تولید شده و توسط خون به اندام های که به آن نیاز دارند رسانده می شود.

همچنین ممکن است عملکرد روده، سیستم ایمنی بدن و دیگر فرایندهای ضروری در بدن به خصوص در زمان استرس را بهبود بخشد. به عنوان “سوخت” (نیتروژن و کربن) برای بسیاری از سلول های مختلف در بدن نیز مهم است و برای تولید دیگر مواد شیمیایی در بدن مانند سایر اسیدهای آمینه و گلوکز (قند) لازم است.

اگر بدن به استفاده از گلوتامین بیش از حد توان عضلات بپردازد (به عنوان مثال، در زمان استرس)، این مورد سبب هدر رفتن عضله و کاهش حجم آن ها می شود. این حالت می تواند در افراد مبتلا به HIV / AIDS رخ دهد.

مصرف مکمل گلوتامین ممکن است در حفظ این اسید آمینه به بدن کمک کند. گلوتامین یک ترکیب بسیار موثر برای سلامت سیستم گوارش و ایمنی بدن است، سلول ها با استفاده از گلوتامین به عنوان یک منبع سوخت ارجح به جای گلوکز کارکرد بهتری دارند.

به طور کلی به عنوان یک سازنده عضله شناخته می شود اما هنوز ثابت نشده است که به منظور افزایش عضله سازی در افراد سالم باید جداگانه مصرف شود یا خیر.

تنها کسانی که مبتلا به ضربه های فیزیکی مانند سوختگی یا زخم عضلانی و یا در بیماری که در آن تحلیل عضله رخ می دهد، مانند ایدز، مصرف مکمل آن توصیه می شود. در این افراد، با این حال، گلوتامین در ساخت عضله و افزایش توده عضلانی به طور معمول موثر است.

مکمل ال-گلوتامین

این مکمل تمایل به شکل 5G یا با دوزهای بالاتر به سبب آمونیاک بیش از حد استفاده از آن در سرم توصیه می شود. با توجه به عدم کارایی نسبی مکمل گلوتامین برای افزایش توده عضلانی، دوز مطلوب و مشخصی برای آن موجود نیست. اما به دلایل بهداشتی روده باید دوز مناسب از دکتر متخصص دریافت شود.

شواهد محدود نشان می دهد که 50-60g برای یک دوره چند هفته با عوارض جانبی قابل توجهی همراه است. دوز در حدود 0.75 گرم برای هر کیلو از وزن بدن سبب افزایش سطح آمونیاک پلاسما شده که بالاتر از حد ایمنی می باشد و خطرناک است.

 

مراقبت ها و هشدارها در مصرف گلوتامین

در استفاده از گلوتامین به هشدارهای زیر توجه داشته باشید:

  1. کودکان و نوجوانان: در سن 3 تا 18 سال نباید بیشتر از 0.7 گرم در ازای هر کیلوگرم در هر روز، مصرف کنند.
  2. دوران بارداری و شیردهی: اطلاعات کافی در مورد استفاده از گلوتامین در دوران بارداری و شیردهی در دسترس نیست. بهتر است این افراد از این مکمل استفاده نکنند.
  3. سیروز: گلوتامین می تواند این وضعیت را بدتر کند. افراد مبتلا به سیروز باید از مصرف این مکمل اجتناب کنند.
  4. بیماری شدید کبدی (انسفالوپاتی کبدی): گلوتامین می تواند این وضعیت را بدتر کند. از آن استفاده نکنید.
  5. مانیا (اختلال روانی): اجتناب از استفاده به علت امکان بروز برخی از تغییرات ذهنی در این افراد.
  6. تشنج: ممکن است احتمال تشنج در برخی از افراد را افزایش دهد.

 

پیشنهاد ژن سبز به ورزشکاران و بدنسازان

استفاده سرخود مکمل ها برای ورزشکاران می تواند عواقب وحشتناکی در دراز مدت داشته باشد. اصلا عاقلانه و هوشمندانه نیست که برای گرفتن نتایج سریع تر و رسیدن به اهداف مدنظر خود بخواهید از بی راهه و با عوارض فراوان به مقصد برسید.

توجه داشته باید که هر چیزی علم خود را دارد و علم تجویز مکمل نیز در اختیار پزشکان و متخصصین مربوطه است و نه بعضی از مربیان بدنسازی یا سایت های اینترنتی که به شما دستور تغذیه و مصرف مکمل ها را می دهند.

دقت کنید شما می خواهید در عین کسب تناسب اندام، سلامت و شادابی خود را هم حفظ کنید نه اینکه به بدنه اصلی سلامت خود ضربه های جبران نشدنی وارد کنید. پس حتما در استفاده از مکمل ها دقت لازمه را داشته باشید.

البته یک راه حل ساده برای حل این دغدغه تان برایتان داریم:

ما برای شما باشگاهی مجازی به نام ژن سبز طراحی کرده ایم که می توانید با عضویت در آن و سپس انتخاب مربی بدنسازی و متخصص تغذیه شخصی خود به دریافت رژیم غذایی، ورزشی و راهنمایی و مشاوره های تخصصی دست پیدا کنید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

اگر از این مطلب خوشتان آمد پیشنهاد می کنیم که مطلب “همه چیز در مورد هورمون رشد یا سوماتوتروپین” و مطلب “افزایش بازده در تمرینات بدنسازی” را نیز حتما مطالعه کنید. امیدواریم این مطلب نیز همچون مطالب دیگر مفید واقع شده باشد.