از متداول‌ترین و بهترین ورزش های رایج میان عموم مردم، می توان پیاده روی را نام برد. این ورزش به علاوه تمامی مزایای سلامتی که دارد، به دلیل آسان بودن، در دسترس بودن و ارزان بودن در میان مردم بسیار رایج بوده و توصیه های زیادی از طرف پزشکان و مربیان برای انجام این ورزش صورت می گیرد.

اما برای راحتی و سلامت افراد در این ورزش باید مواردی مانند کفش مناسب در نظر گرفته شود. کفش نامناسب علاوه بر احساس ناراحتی و ایجاد خستگی زودرس فرد، می‌تواند مضراتی مانند آسیب رسانی به زانو، پنجه، کمر، ستون فقرات و… ایجاد کند. کفش مناسب باید سبک باشد، با حرکت پا خم شود، جریان هوا در آن تعدیل شود و ضربه گیری در آن رعایت شود.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می ‌خوانید:

  • بررسی قسمت‌های اصلی کفش
  • ویژگی‎‌های کفش ورزشی مناسب

بررسی قسمت‌های اصلی کفش

1. نوک کفش

دقت کنید که نوک کفش باید طوری باشد که انگشتان شما بتوانند در آن آزادانه حرکت کنند و طوری تنگ نباشد که انگشتان شما به‌هم بچسبند و کناره‌های کفش انگشتان شما را بزنند. توجه داشته باشید که معمولا سایز کفش های مخصوص پیاده روی تغییر نمی‌کند و به اصطلاح باز نمی‌شود. لذا در اندازه آن دقت کنید و از آنجایی که برخی افراد پای چپ و راستشان نابرابر است، پای چپ و راست را هردو امتحان کنید.

کفش پیاده روی ، ژن سبز

2. پاشنه کفش

این قسمت مهمترین قسمت کفش از لحاظ ضربه گیری میباشد. هنگام فرو آمدن پا بر روی زمین اولین قسمت پا که روی زمین قرار میگیرد پاشنه ی کفش میباشد. کفش پیاده روی حتما باید دارای پاشنه بوده و از موادی در این قسمت استفاده شده باشد که خاصیت بالایی در جذب ضربه داشته باشند. همچنین ارتفاع داخلی کفش در قسمت پاشنه باید نسبتا بالا باشد تا در صورت اتفاق ناگهانی از امکان پیچ خوردن مفصل مچ و آسیب دیدگی بکاهد. در کل اشکالاتی مانند پاشنه ی خشک و کم ارتفاع باعث بروز خستگی، زانو درد، کمر درد و حتی سردرد میشوند. آج های کف این بخش از کفش بیشترین تاثیر را در جلوگیری از سر خوردن شما روی سطوح دارند.

3. کف کفش

کف کفش باید دارای انعطاف و نرمی مناسبی باشد، که بتواند هنگام قدم برداشتن هماهنگ با خم شدن پای شما خم شود. البته کفشی که کف آن زیادی نرم باشد نیز نا مناسب است. این نرمی و انعطاف مناسب همچنین از نیرو های وارده به پا نیز میکاهد. قسمت انحنای پا باید دارای قوس مناسب باشد تا از انحنای پای شما در برابر وزن بدن حمایت کند. به هیچ عنوان کفش دارای کف صاف تهیه نکنید. کف کفش باید دارای آج های مناسبی باشد که از لیز خوردن شما بر روی زمین و سطوح صاف، خیس و برفی جلوگیری کند.

4. رویه کفش

رویه کفش نقش مهمی در تهویه هوای داخل کفش و جلوگیری از ایجاد بیماری های قارچی پا و همچنین بوی بد پا دارد. این قسمت ترجیحا از الیاف کتان باشد و از مواد شیمیایی در ساخت آن کمتر استفاده شده باشد تا برای پوست پا ایجاد حساسیت نکند و حتما دارای منافذی برای تهویه هوا باشد. هرچه این منافذ بیشتر باشند بهتر است. رویه  کفش باید دارای انعطاف و نرمی مناسب باشد. نه خشک باشد و نه بیش از حد نرم. خشک بودن آن مانند مطالبی که در رابطه با کف کفش خواندید باعث عدم حمایت از خم شدن پا در هنگام قدم برداشتن میشود و نرم بودن بیش از حد آن نیز باعث از دست دادن فرم اولیه کفش خواهد شد.

ویژگی‎‌های کفش ورزشی مناسب

  1. کفش ورزشی باید سبک باشد تا در قدم برداشتن و سرعت شما به شما کمک کند. کفش سنگین باعث خستگی زود رس شما می شود.
  2. پس از ورزش به علت تمرکز بیشتر گردش خون در پا، پای شما حجیم‌تر از حالت عادی می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید و کفشی تهیه کنید که کمی بزرگتر از پای شما باشد. به عنوان مثال ترجیحا در نوک کفش 8 تا 12 میلیمتر در جلوی انگشت شما فضای خالی وجود داشته باشد.
  3. افراد دارای کف پای صاف از کفش‌هایی استفاده کنند که دارای لایه های میانی سفت و سخت‌تری باشد تا از چرخش داخلی پا جلوگیری بیشتری به عمل آورد.
  4. افرادی که قوس کف پای زیادی دارند از کفش‌هایی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشند و حرکت پا را محدود نکند.

امیدواریم مطالب ارائه شده در جهت افزایش آگاهی شما مفید بوده باشند.