دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

آیا بدنسازی معایب هم دارد؟ مسئله‌ای پر چالش!

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

توده‌ی عضلانی به شما قدرت می‌دهد و کمک می‌کند از آسیب به بدن پیش‌گیری کنید. افزایش توده‌ی عضلانی با انجام تمرینات قدرتی (مثل بدنسازی) حاصل می‌شود. اما سوال مهم اینجاست که آیا تمرینات بدنسازی معایب هم دارد؟

این تمرینات، شامل فعالیت‌های گسترده­ای از جمله کار با دستگاه­های بدنسازی، تمرین با کش و تمریناتی با تکیه بر وزن بدن است. اگرچه این تمرینات به بهبود شرایط فیزیکی و سلامت بدن کمک می­کنند اما ممکن است معایبی نیز داشته باشند که در این مقاله به بررسی آن‌ها می­پردازیم.

۱) افزایش وزن اولیه

فردی که سعی در لاغری و کاهش وزن و ایجاد توده­‌ی عضلانی دارد، ممکن است در ابتدا کمی با افزایش وزن رو‌به ‌رو شود اما این وضعیت موقت است.

هنگامی که برای اولین بار شروع به رعایت رژیم غذایی متناسب با تمرینات و نیز انجام برنامه‌ی تمرینی می‌کنید، ممکن است میزان افزایش توده‌ی عضلانی، بیشتر از چربی‌سوزی باشد.

با استفاده از برنامه تمرینی‌ای که با هدف کاهش وزن تنظیم شده باشد، می‌توانید بیشتر به چربی سوزی بپردازید.

پیشنهاد مطالعه: 9 راهکار علمی برای چربی‌سوزی بدون عضله‌سوزی

۲) شکستگی‌های ناشی از فشار سنگین در زنان بدنساز

افزایش سریع حجم توده عضلانی در زنان باعث ایجاد فشار زیادی بر استخوان‌های آن‌ها می‌شود که حتی در مواردی می‌تواند شکستگی ایجاد کند.

شکستگی ناشی از فشار با یک شکاف کوچک در استخوان ظاهر می‌شود. انجام یک برنامه‌ی تمرینی شدید با سرعت زیاد و همراه با بلند کردن وزنه‌هایی که بیش از توان شماست، می‌تواند باعث آسیب اسکلتی شود که نشان دهنده‌ی یکی از معایب تمرینات عضله‌سازی است.

البته این یکی از نادرترین معایب بدنسازی است که به ندرت اتفاق می‌افتد!

برای جلوگیری از این شکستگی‌های شدید در طول تمرینات قدرتی، بانوان باید شدت تمرینات خود را به طور مداوم و تدریجی افزایش دهند.

۳) دردهای عضلانی

در حقیقت اهمیت برنامه بدنسازی‌ای که یک مربی و یا فیزیولوژیست ورزشی طراحی می‌کند نیز همین است که سطح توان، سابقه ورزشی و میزان استقامت شما را در نظر می‌گیرد.

احتمالا شما هم این جمله‌ی معروف را شنیده‌اید که اگر بعد از تمرین احساس درد عضلانی نداشته باشید، سودی از تمرین نبرده‌اید.

درد عضلانی بعد از تمرین تاحدودی طبیعی است - مجله ژن سبز
دردهای عضلانی و دردهای ناشی از فعالیت‌هایی که برای عضله‌سازی انجام می‌شوند ممکن است آزاردهنده باشند.

این تا حدودی درست است اما استفاده‌ی بیش از حد از ماهیچه‌ها در طول تمرینات قدرتی، منجر به درجات مختلفی از درد می‌شود که ممکن است چندین روز باقی بماند. بلند کردن وزنه‌های خیلی سنگین یا حرکت به شیوه‌ای غیر معمول در تلاش برای ساختن عضلات می‌تواند به آسیب به عضله و هم‌چنین رباط‌ها و تاندون‌ها و بافت نرم اطراف آن منجر شود.

4) شخصیت و ذهنیت

افرادی که به این شیوه‌ی زندگی جذب می‌شوند، معمولا نسبت به خود بسیار انتقاد دارند و به نظر می‌رسد که هرگز از بدنشان راضی نیستند. بیش از حد چاق، بیش از حد لاغر، بیش از حد کوچک، بیش از حد پف کرده و ضعیف، شکایت‌های مداوم حتی از سوی بدنسازان تفریحی است.

من بدنسازی را دیده‌ام که حتی پس از بازنشستگی هم از بدن خود راضی نیست. بدنسازان در سالن بدنسازی بدن خود را تحت فشار قرار می‌دهند و در تمرینات هوازی به شدت عرق می‌کنند تا لاغر و عضله‌ای به نظر برسند.

این شیوه‌ی زندگی می‌تواند با ایجاد گرایش‌های وسواسی، برخی از مشکلات روحی را تقویت کند و یکی از مضرات بدنسازی است. بنابراین بسته به  وضعیت روحی و ذهنیتان، می‌توانید بدن خود را بهبود ببخشید و یا به آن آسیب بزنید.

هم‌چنین درصد بالایی از این افراد دچار اختلال در غذا خوردن و یا اختلال تغذیه‌ی وسواسی اجباری هستند. در نظر افرادی که ورزش نمی‌کنند، عادت‌های غذایی ورزشکاران کمی افراطی به نظر می‌رسد.

این دسته از بدن‌سازان که هر سه ساعت یک‌بار غذا می‌خورند، برای این که حتی یک وعده را هم از دست ندهند، حتما ساعت تنظیم می‌کنند. به طوری‌که در طول خواب هم برنامه‌ی غذاییشان از دست نرود‌.

یکی دیگر از مضرات بدنسازی که به صورت اختلالات تغذیه‌­ای بدنسازان ممکن است پدیدار شود، بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا) معکوس است. این وضعیت، با وسواس مداوم برای افزایش وزن در جهت عضله‌سازی مشخص می‌شود. هرچند در ابتدا بدنسازی انگیزه‌ی زیادی برای ورزشکاران به‌ همراه دارد، بعضی بدنسازان به مرور شروع به ترک دوستان، خروج از زیر بار مسئولیت‌‌های زندگی و هم‌چنین دنبال کردن رژیم‌های غیر معمول برای دستیابی به اهداف عضله‌سازی خود، می‌کنند. 

فرد مبتلا به بی‌اشتهایی معکوس از درک نادرستی از ظاهر بدنش رنج می‌برد و به طور مداوم احساس می‌کند که فیزیک بدن او با وجود داشتن عضلات بزرگ، نامتناسب است.

پیشنهاد مطالعه: 10 راهکار عضله‌سازی

5) احساس عدم تعلق ورزشکار به جامعه

بدنسازی، یک جامعه‌ی نسبتا کوچک است و حتی اگر به طور مستمر رشد کند، قطعا عادی نیست. گاهی اوقات می‌خواهید تنها باشید و دوست ندارید فقط به خاطر اینکه ظاهرتان چگونه است، به شما توجه شود.

اگر یک بدن‌ساز هستید، ممکن است به ندرت با کسی احساس دوستی و صمیمیت کنید و این یکی از مضرات بدنسازی به حساب می‌آید.

نظر ژن سبز درمورد معایب بدنسازی

اگر مطلب را کامل و دقیق خوانده باشید، متوجه می‌شوید در صورتی که با دیدگاه و برنامه‌های درستی به بدنسازی بپردازید، چیزی جز فواید بسیار آن نصیب شما نمی‌شود؛ اما تمرین نادرست و اشتباه معایب بدنسازی که از آن‌ها صحبت کردیم را در پی خواهد داشت.

شما می‌توانید با عضویت در اپلیکیشن سبک، از بهترین مربیان ورزشی و فیزیولوژیست ورزشی برنامه تمرینی دریافت کنید. البته برنامه تغذیه خود را نیز می‌توانید از همین بستر از متخصصین تغذیه بگیرید. اگر می‌خواهید درمورد این اپلیکیشن بیشتر بدانید، اینجا کلیک کنید!

منابع:
livestrong.com: The Disadvantages of Building Muscle Mass
?quora.com: What are some disadvantages to being muscular
https://www.livestrong.com/article/324050-the-disadvantages-of-building-muscle-mass/

 

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری