خمیازه كشیدن معمولا غیرارادی است. حتی گاهی اوقات وقتی فرد دیگری را می‌بینیم كه خمیازه می‌كشد ما نیز ناخودآگاه این كار را انجام می‌دهیم! ولی خمیازه كشیدن در تمرین معمولا علل خاصی مثل خستگی مفرط و كاهش سطح انرژی دارد كه لازم نیست نگران آن‌ها باشید. اما حواستان باشد، اگر حس كردید بیش از حد دچار خمیازه کشیدن در تمرین می‌شوید، حتما باید به پزشك مراجعه كنید.

در ادامه این مقاله از ژن سبز، راجع به بعضی دلایل خمیازه كشیدن در تمرین صحبت می‌كنیم.

خستگی و خمیازه

همانطور كه در حالت عادی هم خمیازه می‌تواند نشانه‌ی خستگی باشد، حین تمرین نیز احتمالا به این معنی است كه به خواب بیشتری نیاز دارید. این شرایط می‌تواند به خاطر سنگین‌تر كردن تمرینات یا افزایش زمان ورزش باشد.

اگر حین تمرین احساس خستگی می‌كنید، برنامه‌ی خواب منظمی برای خود تنظیم كنید و حداقل 8-7 ساعت خواب مفید داشته باشید.

خمیازه کشیدن در طول تمرین دلایل متعددی دارد مثل افزایش دمای مغز، کم خوابی و سایر مشکلات پزشکی - ژن سبز
خمیازه کشیدن در تمرین ممکن است به دلیل خستگی عمومی شما در طول روز باشد و نه مشکل جدی‌تر سلامتی!

اگر معمولا خسته هستید، به توصیه ژن سبز مطلب “11 دلیل رایج خستگی و روش‌های رفع خستگی” را بخوانید.

 

افزایش دما و خمیازه کشیدن در تمرین

جالب است بدانید خمیازه كشیدن باعث كاهش و تنظیم دمای مغز می‌شود. در واقع حین استرس ورزش یا كم‌خوابی دمای مغز شما بالا می‌رود كه می‌تواند خطرناك باشد اما بدن ابتدا با افزایش تعریق پاسخ می‌دهد و اگر تعریق نتوانست دما را پایین بیاورد، خمیازه به کمک شما می‌آید!

پس با این حساب نباید حین تمرین خمیازه خود را متوقف كنید چون می‌تواند هشداری از افزایش فعالیت و بالا رفتن دمای مغز باشد.

همچنین در مطالعه‌ای ثابت شده است كسانی كه حین تمرین تنفس صحیحی ندارند (تنفس صحیح حین ورزش شامل دم از بینی و بازدم از دهان است) بیشتر خمیازه كشیده و خسته تر می‌شوند.

تنفس صحیح در حین تمرین، حتی بازدهی تمرینات شما را نیز بالاتر می‌برد. در این رابطه بهتر است مطلب “افزایش بازده تمرین با تنفس صحیح” را بخوانید.


تخلیه ی قدرت فیزیكی

تمرین می‌تواند منجر به خمیازه كشیدن شود تا مواد شیمیایی و نوروترنسمیترهایی مثل دوپامین، سروتونین، نیتریك اكساید و… در مغز ترشح شود و به تعادل بدن كمك كند. این مكانیسم خصوصا برای زمانی صدق می‌کند كه شما وزنه‌های سنگینی بیش از حد توان خود بلند می‌کنید.

این مكانیسم خصوصا برای زمانی صدق می‌کند كه شما وزنه‌های سنگینی بیش از حد توان خود بلند می‌کنید.

 

دیگر موارد ارتباط خمیازه با سلامتی

هرچند خمیازه کشیدن در اکثر مواقع نگران كننده نیست، اما همانطور كه در ابتدا هم گفتیم خمیازه‌ی بیش از حد را نباید دست كم گرفت. این شرایط می‌تواند به خاطر رفلكس واگوواگال باشد كه باعث كاهش ضربان قلب و افت فشارخون می‌گردد كه قطعا خطرناك است!

بیماری‌هایی مثل دیابت، افسردگی، بی‌خوابی مزمن و… می‌توانند از علل خمیازه كشیدن بیش از حد در حین تمرین باشد.

 

کلام آخر درمورد خمیازه کشیدن در تمرین

قبل از شروع تمرین حتما مطمئن شوید كه به اندازه ی كافی استراحت کردید و خسته نیستید.
وعده‌ی غذایی سبك همراه با پروتئین را 2-1 ساعت قبل از تمرین مصرف کنید. فراموش نکنید ورزش كردن ناشتا كاملا اشتباه است و می‌تواند به بدن شما آسیب وارد کند.

حین ورزش قلب باید حجم زیادی از خون را به اندام‌های مختلف بدن برساند و شش‌ها هم با سرعت بالا سعی می‌کنند اكسیژن را برای نیاز بدن تامین کنند؛ پس فشار زیادی به بدن وارد می‌شود.

در نتیجه شما باید تمرینات را از سبك شروع کنید و به تدریج افزایش دهید تا بدن شما بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد.

اگر بیماری خاصی دارید حتما قبل از شروع تمرین حرفه‌ای با پزشك مشورت کنید.

در نهایت اینکه هیچ‌وقت خمیازه كشیدن خود را متوقف نكنید! همه‌ی ما خمیازه می‌كشیم و این كار رفلكس طبیعی بدن ماست كه نباید آن را مهار كرد.

منابع:
www.livestrong.com
www.health.harvard.edu