تاثیرات خواب

بررسی ها نشان  می دهد که مقدار خواب ایده آل برای عملکرد مطلوب بدن، تناسب اندام، کاهش چربی، افزایش عضله و بسیاری موارد دیگر بسیار ضروری است.

شاید واقعا شما به 8 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز نداشته باشید. اما اگر شما فیتنس کار هستید و به شکل قابل توجه ی فعالیت ذهنی و یا جسمی دارید بهتر است که در میزان خواب خود یک بازبینی دوباره انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه :فیتنس چیست؟ + تعریف اندام متناسب و ایده‌آل

خواب بد به شدت با افزایش وزن مرتبط است. افراد با مدت زمان کوتاه خواب، تمایل به وزن قابل توجهی بیشتر از کسانی که خواب کافی دریافت می کند دارند در واقع، مدت زمان خواب کوتاه، یکی از قوی ترین عوامل خطر برای چاقی است. در یک مطالعه با بررسی گسترده، 89٪ کودکان و بزرگسالان که مدت زمان خواب کوتاه داشتند 55٪ با احتمال بیشتری به افراد چاق تبدیل شدند. اعتقاد بر این است که عوامل متعدد، از جمله هورمون ها و عدم انگیزه برای ورزش سبب افزایش وزن می شود. اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید خواب با کیفیت کاملا حیاتی است.

هفت ساعت مناسب در شبانه روز که توسط بسیاری از مردم اجرا می شود و آن ها این مقدار خواب را به عنوان استندارد پذیرفته اند، از سال 2002 افزایش یافت و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

زمانی که محققان این مطالعه را بر روی بیش از 1.1 میلیون نفر انجام دادند متوجه شدند کسانی که حدودا 7 ساعت در شب می خوابند بیشتر از کسانی که بیشتر و یا کمتر از این مقدار می خوابند عمر می کنند.

دانشمندان گزارش دادند که خواب بیش از 8 ساعت در شب با مسائل مربوط به سلامت مانند دیابت، چاقی و بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است که البته این نتیجه خیلی قابل اعتماد نیست.

تاثیرات خواب ، ژن سبز

 برنامه خواب ورزشکاران 

ورزشکاران حرفه ای و یا حتی کسانی که کارهای طاقت فرسا انجام می دهند مانند یک کار 8 تا 12 ساعته استرس زا به خواب بیشتری احتیاج دارند.

اوسین بولت (قهرمان دو سرعت):
خواب برای من بسیار مهم است. من نیاز به استراحت و ریکاوری زیادی دارم برای انجام دوباره تمریناتم باید استراحت زیادی بکنم.

راجر فدرر (بازیکن حرفه ای تنیس):
اگر من 11 تا 12 ساعت در روز نخوابم، در مسابقه خوابم می برد.

استیو نش (یکی از بهترین های جهان در پست گارد در بسکتبال):
برای من، خواب کافی و ناکافی فرق بین 30 تا 15 امتیاز در یک مسابقه خواهد بود.

جراد شومیکر (سه گانه حرفه ای):
خواب نیمی از تمرینات من است.

برخی از آمارهای بسیار جالب

در یک مطالعه بر روی بازیکنان بسکتبال نشان داده شده است که خواب به طور قابل توجهی بر روی بهبود سرعت، دقت، زمان واکنش و تندرستی روانی موثر است. کاهش مدت خواب، با عملکرد ورزشی ضعیف و محدودیت های عملکردی در زنان مسن همراه است.

در یک مطالعه روی بیش از 2800 زن دریافتند که کمبود خواب با راه رفتن آهسته تر، قدرت گرفتن ضعیف تر و با سختی بیشتر برای انجام فعالیت های مستقل ارتباط دارد. نشان داده شده است که خواب طولانی تر برای بهبود بسیاری از جنبه های عملکرد ورزشی و فیزیکی مهم است.

تحقیقات نشان می دهد با خواب نامناسب، دقت بازیکنان تنیس در دریافت تا 42٪ کاهش می یابد. همچنین جالب است بدانید کمبود خواب 11٪ خستگی را زودتر به دنبال دارد.

در یک مطالعه، بازیکنان بسکتبال دانشگاه استنفورد چند هفته حداقل 10 ساعت در شب می خوابیدند (در مقایسه با زمانی که تنها 6 الی 9 ساعت می خوابیدند). نتیجه فوق العاده بود! عملکرد آن ها به شدت بهبود یافت، با سرعت بسیار قابل ملاحظه ای می دویدند و دقت شوت های آن ها نیز بسیار افزایش یافت، همراه با این که از نظر روحی و جسمی چه در ورزش (بسکتبال) وچه در درس در سطح فوق العاده ای قرار داشتند.

دو دلیل ابتدایی برای نیاز به خواب بیش تر در ورزشکاران وجود دارد:

  1. سیستم عصبی و مغز در طول خواب مشغول به پاک کردن زباله های سلولی شده، خواب مناسب همچنین به شما اجازه می دهد تا حافظه خود را بازیابی کنید، یادگیری شما را ارتقاع می بخشد و باعث می شود تا روز بعد با هوشیاری بیشتر به فعالیت بپردازید.
  2. بدن شروع به ترمیم عضلات می کند در حالی که شما خواب هستید و این فرآیند به وسیله انتشار هورمونی رخ می دهد که تا شما در مرحله خواب عمیق نباشید یا به اندازه لازم نخوابید این اتفاق رخ نخواهد داد!