شما هم به مصرف مکمل‌ها برای کاهش وزن فکر کرده‌اید؟ نام قرص CLA برای کاهش وزن را شنیده‌اید؟ با فواید و عوارض این قرص لاغری چقدر آشنایی دارید؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به مصرف قرص CLA برای کاهش وزن فکر می‌کنید، قبل از اینکه این مکمل را تهیه کنید بهتر است ابتدا این مطلب از ژن سبز را با دقت بخوانید تا با مکمل CLA آشنا شوید و کاهش وزن با سی ال ای را تجربه کنبد.

 

CLA (سی ال ای) چیست و چه کاربردی دارد؟

همه چربی‌ها برای بدن مضر نیستند، بعضی از آن‌ها برای تولید انرژی و در جهت عملکرد بدن تأثیر می‌گذارند.

(CLA (Conjugated Linoleic Acid از این نوع چربی‌ها به حساب می‌آید. CLA درواقع به خانواده‌ای از ایزومرهای لینولئیک اسید گفته می‌شود که اثر آن از طریق سیستم PPAR است؛ این سیستم به یک خانواده گیرنده سیگنال دخیل در عملکردهای بدن به ویژه متابولیسم (سوخت و ساز) مرتبط است و باعث چربی سوزی می‌شود.

از انواع CLA می‌توان به دوشکل  (cis9,trans11 (9,11 و (trans10,cis12 (10,12  اشاره کرد.

 

قرص CLA از جمله محبوب ترین و پرفروشترین پربی سوزها در بین ورزشکاران است - ژن سبز

 

تاثیر قرص CLA  بر لاغری و کاهش وزن چگونه است؟

ادعا می‌شود که مکمل CLA باعث افزایش متابولیسم پایه (حداقل مقدار انرژی موردنیاز برای عملکرد بدن) می‌شود. همچنین باعث کاهش مقدار دریافت غذا (احساس سیری)، افزایش اکسیداسیون اسید چرب در بافت چربی زیرپوستی، تحریک شکستن و مهار تولید چربی، افزایش مصرف انرژی، کاهش بهره تنفسی می‌شود.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که مکمل CLA فواید بسیار کمی بر روی افراد چاق و کم تحرک دارد.

از قرص CLA اغلب به عنوان مکمل چربی سوز در بدنسازی استفاده می‌شود و از ترکیب‌های همیشگی بدنسازان است و در دسته چربی سوزهای غیر محرک و مجاز می‌باشد. در دنیای فیتنس و ورزشکاران این مکمل به چربی سوزی که باعث تخریب بافت عضلانی نمی‌شود شهرت دارد.

پیشنهاد مطالعه :فیتنس چیست؟ + تعریف اندام متناسب و ایده‌آل

 

میزان دوز مصرفی قرص سی ال ای برای کاهش وزن

در مورد دوز مصرفی قرص سی ال ای برای کاهش وزن باید به نکات زیر توجه کرد:

– معمولاً دوز پیشنهادی قرص سی ال ای برای کاهش وزن روزانه 500 تا 2000 میلی‌گرم است.

– دوز مصرفی بستگی به عواملی مانند سن، جنسیت، وزن فعلی و میزان فعالیت بدنی شخص دارد و باید توسط پزشک تجویز شود.

– معمولاً درمان با دوز پایین (500 میلی‌گرم) شروع می‌شود و سپس به تدریج افزایش پیدا می‌کند.

– حداکثر دوز مجاز روزانه 3000 میلی‌گرم است که نباید بیشتر از آن مصرف شود.

– افزایش ناگهانی دوز باعث عوارض جانبی می‌شود، بنابراین باید افزایش تدریجی دوز انجام شود.

– در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

در مجموع توصیه می‌شود مصرف قرص سی ال ای طبق دستور پزشک و تحت نظارت وی باشد تا اثربخشی و ایمنی درمان تضمین شود.

 

قرص سی ال ای چگونه به کاهش وزن کمک می کند

قرص سی ال ای از طریق مکانیسم های زیر به کاهش وزن کمک می‌کند:

– مهار آنزیم لیپاز: سی ال ای با مهار آنزیم لیپاز باعث می‌شود چربی‌های دریافتی به طور کامل هضم نشوند و جذب بدن کاهش یابد.

– افزایش دفع چربی: سی ال ای باعث افزایش دفع چربی‌های غذایی از طریق مدفوع می‌شود.

– کاهش اشتها: سی ال ای از طریق تاثیر بر مرکز سیری در مغز، باعث کاهش احساس گرسنگی و در نتیجه کاهش مصرف غذا می‌شود.

– افزایش مصرف انرژی: سی ال ای احتمالاً با افزایش تولید حرارت و متابولیسم بدن، موجب افزایش مصرف انرژی و کالری می‌شود.

– جلوگیری از جذب قندها: سی ال ای ممکن است از طریق مهار آنزیم آلفا گلوکوزیداز، جذب قندهای غذایی را کاهش دهد.

در مجموع، سی ال ای از طریق ترکیبی از این مکانیسم‌ها، باعث کاهش مصرف کالری و افزایش مصرف انرژی می‌شود و در نتیجه منجر به کاهش وزن می‌گردد.

 

تاثیر مصرف مکمل سی ال ای بر  سلامتی چگونه است؟

مطالعات انسانی محدود اما مطالعات حیوانی متعددی بر روی این مکمل انجام شده است. بعضی از این مطالعات فوایدی مثل کاهش چربی بدن و در بعضی افزایش توده عضلانی را نشان می‌دهد و اما قسمت غم‌انگیز ماجرا این است که مطالعات دیگری هم هستند که هیچ اثر مفیدی از این مکمل را نشان نمی‌دهند.

در تعدادی از مطالعات که بیشتر آن‌ها مطالعات حیوانی هستند، نشان داده شده که افرادی که به طور طبیعی CLA بیشتری از طریق مواد غذایی دریافت می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بعضی بیماری‌ها مثل سرطان و دیابت نوع 2 هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز در این افراد کاهش می‌یابد.

برای اثبات این ادعاها نیاز به مطالعات انسانی بیشتری وجود دارد.

 

آیا CLA در منابع غذایی وجود دارد؟

اسید لینولئیک قسمت اعظم اسیدچرب امگا 6 است که در روغن‌های گیاهی فراوان‌تر است. بدن انسان نمی‌تواند CLA را تولید کند و باید از طریق مواد غذایی آن را دریافت کند.

منابع اصلی CLA در رژیم غذایی از غذاهای حیوانی مثل فراورده‌های گاو، گوسفند، بز (محصولات لبنی یا گوشت آن‌ها) است که هرچه این حیوانات گیاهان سبز بیشتری مصرف کنند این اسیدچرب در بدن آن‌ها بیشتر تجمع می‌یابد.

 

سی ال ای در منابع غذایی وجود دارد. با این حال قرص CLA از تغییر شیمیایی گیاه گل‌رنگ و روغن آفتابگردان یا روغن کافشه تولید می‌شود - ژن سبز

 

میزان دریافت CLA به صورت مکمل چگونه است؟

به شکل صنعتی مکمل CLA از تغییر شیمیایی گیاه گل‌رنگ و روغن آفتابگردان یا روغن کافشه تولید می‌شود. این CLA با CLA موجود در مواد غذایی متفاوت است.

مکمل سی ال ای به صورت کپسول‌های ژله‌ای یک تا سه بار در روز، در دوز های 1000 میلی گرم تا 1300 میلی گرم متغیر و یا در محصولات فرمولی به صورت پودر و یا به صورت شربت وجود دارد.

 

عوارض مصرف مکمل سی ال ای چیست؟

همان‌طور که اغلب مواد غذایی وقتی به صورت مکمل دریافت می‌شوند ممکن است برای افراد مضر باشند  مکمل سی ال ای نیز در دوزهای بالا مضر است.

مطالعات نشان داده‌اند که دوزهای بالای این مکمل با بالا بردن بیان mRNA و ایجاد تغییرات میتوکندری کبدی و با کاهش چربی زیرپوستی باعث افزایش چربی در کبد می‌شود که می‌تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به سندروم متابولیک یا دیابت قرار دهد (پیشنهاد مطالعه: رژیم غذایی مخصوص بیماران دیابتی چگونه است؟).

همچنین بااینکه قرص CLA چربی بدنی را کاهش می‌دهد می‌تواند باعث ایجاد التهاب و کاهش HDL (کلسترول مفید بدن) شود.

اگر مصرف قرص CLA همراه با رژیم غذایی نباشد می‌تواند باعث مقاومت انسولینی و هیپر گلایسمی (افزایش قند خون) در فرد شود.

و عوارض جانبی کم اهمیت‌تری مثل تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده را نیز می‌تواند ایجاد کند.

در صورتی که علاقه دارید روزانه مطالب و نکات کاربردی فیتنس و تناسب اندام را بخوانید و از ویدئوهای آموزشی تمرینات بهره‌مند شوید، پیج مجله ژن سبز در اینستاگرام را دنبال کنید.

 

آیا از مکمل CLA استفاده کنیم؟

شخصاٌ فکر نمی‌کنم از دست دادن چند کیلو از وزن بدن ارزش این را داشته باشد که خطر ابتلا به بیمارهای مختلف را به جان بخریم.

اما اگر هنوز برای مصرف این مکمل اصرار دارید و یا تحت نظر مربی آن را دریافت می‌کنید بهتر است که به طور منظم آزمایش خون دهید و عملکرد کبد و سایر ارگان‌های بدن را تحت نظر پزشک قرار دهید تا به بدن خود آسیب نزنید. در این صورت باید از قیمت قرص سی ال ای باخبر باشید.

و نکته آخر اینکه داشتن اندام ایده آل بسیار خوب است اما با مصرف مکمل‌ها به بیمار شدن و عواقب آن نمی‌ارزد. راه‌های بهتری مثل رعایت رژیم‌های غذایی تحت نظر متخصصین تغذیه و انجام تمرینات ورزشی وجود دارد.

به این منظور توصیه ما استفاده از اپلیکیشن هوشمند سبک است!

اگر از این مطلب خوشتان آمد، توصیه می‌کنیم تمام مطالبی که در مورد مکمل‌های غذایی قرار داده‌ایم مطالعه کنید!