مایعات یکی از مهم‌ترین اجزاء رژیم غذایی هستند که باید در طول روز به میزان کافی مصرف شوند. در این زمینه یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که آیا نوشیدن مایعات همراه با غذا مشکلی ایجاد می‌کند؟

در پاسخ به این سؤال، متخصصان گوارش و تغذیه نظرات متفاوتی دارند.

برخی متخصصان معتقدند که نوشیدن مایعات در کنار غذا موجب اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و هضم ناقص مواد غذایی خواهد شد. درحالی‌که برخی دیگر معتقدند که نوشیدن مایعات همراه با غذا آسیبی به دستگاه گوارش وارد نکرده و حتی به هضم غذا کمک خواهد کرد.

جهت روشن شدن این پاسخ این سؤال بهتر است مایعات مصرفی را به چند دسته تقسیم نموده و در مورد هرکدام به بررسی این موضوع پرداخت:

نوشیدن آب همراه غذا

مواد غذایی هنگام جویدن و بلع با ماده‌ای لزج به نام موکوز ترکیب می‌شوند که در صورت کم‌آبی بدن میزان کمی از این ماده ترشح شده و حرکت لقمه در طول لوله گوارش را با مشکل مواجه می‌کند.

مصرف آب کافی در طول روز باعث ترشح کافی این ماده می‌گردد. بنابراین چنانچه افراد به دلایل مختلف- ازجمله کهولت سن- با مصرف کم آب و بی‌آبی بدن مواجه باشند بهتر است همراه با وعده غذایی چند جرعه آب بنوشند تا حرکت لقمه را تسهیل نمایند.

پیشنهاد مطالعه: همه چیز در مورد مایه حیات آب

علاوه بر این مصرف کمی آب ولرم در کنار غذا به عملکرد بهتر فیبر موجود در غذاها کمک خواهد کرد و از ابتلا به یبوست پیشگیری خواهد نمود.

 

در ارتباط با اختلال در هضم نیز باید گفت که درصورتی‌که شخص دارای لوله گوارش سالم باشد، مصرف کمی آب همراه با غذا مشکلی ایجاد نکرده و کاهش غلظت اسید معده به‌ سرعت جبران خواهد شد.

اما چنانچه شخص مبتلا به بیماری‌های گوارشی ازجمله ترشح ناکافی یا بیش‌ از حد اسید در معده باشد، مصرف آب می‌تواند برای دستگاه گوارش وی مضر باشد.

همچنین گروه درخطر دیگر، افرادی هستند که به هر دلیل کم‌وزن و یا دچار اختلالات اشتها هستند. مصرف آب در کنار غذا در این گروه از افراد باعث ایجاد حس سیری و کاهش دریافت انرژی موردنیاز شده و وضعیت کمبود وزن را به مرور بدتر خواهد کرد.

این خطرات در کودکان، سالمندان مبتلا به سوءتغذیه و بیماران خاص به‌خصوص بیماران سرطانی پیامدهای بسیار بدی خواهد داشت.

درمورد نوشیدن مایعات همراه با غذا اختلاف نظرات مختلفی وجود دارد - مجله ژن سبز
مصرف نوشیدنی‌های فاقد گاز مثل آبمیوه در کنار غذا، بستگی به وضعیت سلامتی شما و وضعیت تناسب اندام شما دارد.

توجه کنید که نوشیدن آب سرد همراه یا بدون غذا موجب می‌شود که معده فرد مصرف‌کننده تا زمان رسیدن دمای آب به دمای بدن از انجام عملیات هضم باز مانده و درنهایت موجب اختلال در هضم مواد غذایی شود.

دوغ و نوشیدنی‌های فاقد گاز همراه غذا

مصرف نوشیدنی‌های فاقد گاز در کنار غذا، به شرطی که باعث افزایش بی‌رویه حجم کالری ورودی به بدن فرد مصرف‌کننده نشود بلامانع است.

به‌عنوان مثال، نوشیدنی‌های شیرین فاقد گاز مانند انواع آبمیوه‌ها، انرژی زیادی به بدن فرد وارد نموده و به‌مرور موجب افزایش وزن و چاقی در افراد می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: 9 عامل چاقی که حتی فکرش رو هم نمی‌کنید.

نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار در کنار غذا

انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشیدنی مالت یا دوغ گازدار، خطرات جدی برای دستگاه گوارش به شمار می‌آیند. گاز موجود در این نوشیدنی‌ها باعث آزاد شدن مقدار بیشتری اسید در معده شده و به‌مرور باعث ایجاد یا وخامت زخم‌های گوارشی خواهد شد.

همچنین قند زیاد موجود در این نوشیدنی‌ها حجم انرژی ورودی به بدن فرد را افزایش داده و به اضافه‌وزن و چاقی منجر خواهد شد.

بنابراین توصیه می‌شود به هیچ وجه-نه در کنار غذا و نه پیش یا پس از وعده غذایی – از این نوشیدنی‌ها استفاده نکنید.

 

نتیجه گیری درمورد نوشیدن مایعات همراه با غذا

نتیجه گیری درمورد مسائل حیطه سلامت، معمولا تنها به آری یا خیر خلاصه نمی‌شود.

همانطور که در این مطلب مجله ژن سبز خواندید، مسئله مایعات در کنار غذا هم به نوع نوشیدنی بستگی دارد و هم تا حدودی به وضعیت فرد از لحاظ وضعیت سلامت سیستم گوارشی و وضعیت تناسب اندام وابسته است.

پس بهتر است در ابتدا وضعیت خود را به خوبی درک کنید و با توجه به این راهنمای کامل، بهترین تصمیم را برای خود بگیرید.