دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

ارتباط چاقی با پیری زودرس مغز

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

چاقی بر حجم  مغز تاثیر می گذارد!!!

تحقیقات جدید نشان می دهد در افراد میانسال چاقی با حجم مغز در ارتباط است، افراد چاق حجم مغز کوچک تری دارند. یک مطالعه تصویربرداری که در آن به مقایسه حجم ماده سفید در افراد میانسال چاق و لاغر پرداخته شد نشان داد که کسانی که چاق بودند حجم ماده سفیدکمتری نسبت به افراد لاغر داشتند. نکته مهمی که محققان بیان کردند آن است که این ماده سفید کمتر در افراد چاق با کاهش عملکرد شناختی مغز آن ها مرتبط نیست.

در وهله اول طبق گفته محققان، پیامدهای این یافته مشخص نیست؛ با این حال، این نکته خیلی مهم است که علی رغم اختلاف قابل توجه در ساختار مغز بین افرادی که دارای اضافه وزن هستند و افراد معمولی و لاغر اندام، تفاوت قابل توجهی در توانایی های شناختی بین دو گروه دیده نشده است (نویسنده لیزا رونان، گروه روانپزشکی، دانشگاه کمبریج، بریتانیا).

 

آیا پیری زودرس با چاقی ارتباط دارد؟

دکتر رونان توضیح داد که تجزیه و تحلیل های جدید و رشد روزافزون پژوهش های مربوطه سبب مشاهده نقاط مشترک پیری و چاقی شده است، این تحقیقات نشان داد که چاقی ممکن است پیری را سرعت بخشد و یا پیشبرد شروع پیری در مغز را به همراه داشته باشد.

نتایج نشان داد که حجم ماده سفید در افراد چاق با یک درجه بیشتر از آتروفی مغز همراه بوده، که با اثرات حداکثری در میانسالی مربوط به مغزی حدود 10 سال پیرتر از سن اصلی فرد می شود ( مغز این افراد در حدود 10 سال پیر تر از سن خود فرد است).

اختلاف در سطح کلسترول نیز با کاهش حجم ماده سفید در ارتباط بوده و بالاتر از اثرات سن و BMI قرار دارد، این مورد نشان می دهد که برخی از بیماری های مربوط با سوخت و ساز بدن در ارتباط با چاقی ممکن است نقش مهمی در خطر کاهش این ماده سفید ایفا کنند.

ورزش، درآمد فرد، و یا تحصیلات او به اثرات BMI بر ساختار مغز تاثیری نمی گذارند. طبق گفته دکتر رونان, این یافته ها هنوز دقیق نیستند و نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری دارند. نتایج محققان بیان می کند که اضافه وزن یا چاقی ممکن است خطر ابتلا به اختلالات وابسته به سن مربوط به نورونها را افزایش دهد.

دکتر رونان در ادامه گفت: به این ترتیب، این مطالعه بخشی از تلاش گسترده برای درک نقش چاقی بر سلامت ماست. این برای مطالعات آینده و پاسخ به این سوال که آیا افزایش اثرات BMI بر سلامت مغز مستقیم است و یا اینکه آیا تغییرات مغز به نحوی تحت تاثیر توده بدنی قرار دارد بسیار مهم و حیاتی است.دکتر رونان هشدار داد که این مطالعه اکتشافی بوده و بدون درک مکانیسمی که اساس ارتباط مشاهده شده بین BMI و ساختار مغز است نباید توصیه خاصی به افراد چاق و یا سایر بیماران نمود. دکتر جستی، استاد برجسته روانپزشکی و علوم اعصاب و مدیر موسسه استین رز (تحقیقات در پیری)، دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، بیان داشت که این مطالعه بسیار “قابل توجه” بوده و باید این نکته را جدی گرفت که در سطح جامعه چاقی با تغییرات دژنراتیو در ماده سفید مغز مرتبط خواهد بود.

قابل توجه ترین نکته این تحقیق، افزایش شتاب سنی (پیر تر شدن مغز فرد نسبت به سن واقعی او) در میانسالی برای افرادی است که دچار چاقی و اضافه وزن هستند.طبق گفته دکتر جستی: برای کاهش خطر ابتلا به پیری زودرس مغزی، ما نیاز به حفظ وزن سالم بدن از طریق رژیم غذایی و فعالیت ورزشی هستیم، که این مورد باید از همان دوران جوانی شروع شود.

مرجع:

www.medscape.com

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری