دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

تفاوت بادی بیلدینگ و فیزیک کلاسیک

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

همیشه در بدنسازی بحث تفاوت بادی بیلدینگ و فیزیک کلاسیک بعضی‌ها را گیج می‌کند. پیش از این در مطالب گوناگون مثل مطلب مقدمات بدنسازی، این رشته ورزشی پرکاربرد و مشهور را معرفی کردیم و همچنین در مطلبی دیگر، فواید و مزایای بدنسازی را برای شما دنبال کنندگان ژن سبز توضیح دادیم. اما پس از این موارد، بهتر است کمی به انواع بدنسازی که در مسابقات قهرمانی مختلف وجود دارند بپردازیم.

پیشنهاد مطالعه: 10 نکته مهم از مقدمات اولیه بدنسازی برای تازه‌کاران

در حقیقت در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که بادی بیلدینگ و فیزیک کلاسیک (بدنسازی کلاسیک) چه تفاوت‌هایی دارند و افزودن رشته فیزیک کلاسیک به بدنسازی، چگونه موجب تغییر در جامعه می‌شود؟

تفاوت توده‌ی عضلانی در بادی بیلدینگ و فیزیک کلاسیک

این احتمالا یک تفاوت بسیار قابل توجه بین بدنسازی (بادی بیلدینگ) و فیزیک کلاسیک است.

بدنسازان در مقایسه با افرادی که فیزیک کلاسیک کار می‌کنند، تمایل بیشتری به ساخت توده عضلانی دارند. با توجه به توده عضلانی بیشتر، بدن آن‌ها از انعطاف و تحرک کمتری نسبت به بدنسازان کلاسیک برخوردار است.

افرادی که بیشتر به دنبال زیبایی ظاهر بدن خود مانند شکم شش تکه یا بدن‌های بزرگ هستند، بدنسازی مدرن را انتخاب می‌کنند.

افرادی که به این نوع از بدنسازی رو می‌آورند، بیشتر از آنکه برروی تناسب و تقارن بدن خود متمرکز باشند، به دنبال داشتن عضله‌های حجیم در همه جای بدن خود هستند؛ در مقایسه با بدنسازان کلاسیک که هنوز هم بر روی نسبت و تقارن عضلات متمرکز هستند.

تفاوت دیگری که به علت توده عضلانی بزرگتر رخ می‌دهد؛ بخش میانی بدن یعنی خط کمر است.

بدنسازان، با توجه به تمرینات سنگینی که انجام می‌دهند، عضلات کمر آن‌ها نیز تقویت می‌شود. برعکس، ورزشکاران فیزیک کلاسیک دارای کمر بسیار باریکی هستند.

آن‌ها به طور باورنکردنی میزان چربی بدنشان را کاهش می‌دهند. خط کمر بزرگ در بدنسازان یک حالت مطلوب به حساب می‌آید؛ در صورتیکه در کلاسیک کارها اینطور نیست.

 

رژیم غذایی

بدنسازان سنتی دوره‌های زمانی دارند که off_season نامیده می‌شود. در این زمان­‌ها بدنسازان به‌دنبال پیشرفت فیزیکی خود هستند.

تغذیه نقش مهمی در شکل بدنی شما و حجم عضلات خواهد داشت. همچنین درصد چربی بدن نیز به شدت وابسته به تغذیه شماست - مجله ژن سبز
هر رشته ورزشی نوع تغذیه خاص خود را دارد.

این دوره‌ها برای بدنسازانی که قصد افزایش دریافت کالری برای افزایش عضلات خود را دارند مناسب است اما ممکن است منجر به ایجاد چربی بیشتر در بدن شود.

اما از آنجایی که بدنسازان در فیزیک کلاسیک به دنبال به حداکثر رساندن عضلات نیستند، و باریک بودن دور کمر برای آن‌ها مهم است، نه‌تنها به دوره‌های off_season نیاز ندارند، بلکه این دوره‌ها ممکن است رعایت رژیم غذایی را که در جهت کاهش دور کمر و وزن تهیه شده است، مشکل سازد.

بدنسازان کلاسیک از استراحت کمتر بین ست‌ها به دلیل افزایش سوخت‌و‌ساز بدن و کالری‌سوزی بیشتر سود می‌برند‌. در این نوع از بدنسازی، تمرینات ترکیبی سنگینی انجام نمی‌شود که این مدل از تمرینات متناسب با هدف این نوع ورزش است (عدم حجیم سازی عضلات).

از سوی دیگر، بدنسازان از افزایش مدت استراحت بین ست‌ها بهره‌مند خواهند شد که باعث می‌شود عضلات خود را بهبود بخشیده و به آن‌ها در برداشتن وزنه‌های سنگین‌تر کمک کند.

 

رویکرد متفاوت بادی بیلدینگ و فیزیک کلاسیک

این یکی دیگر از تفاوت­های قابل توجه بین دو ورزش است. در بدنسازی، رویکرد به سمت فشار بیشتر بر عضلات بدن است، در حالی که در فیزیک کلاسیک، رویکرد نسبتا به سمت دلپذیر بودن تمرین و شکل دهی بدن است.

اخیرا، با افزودن فیزیک کلاسیک به بدنسازی (بادی‌­بیلدینگ)، بسیاری از ورزشکاران، با انتخاب سختی مواجه شده‌اند.

اگر به سادگی به بررسی این موضوع بپردازیم، افراد درشت هیکل‌تر بهتر است در بدنسازی به رقابت بپردازند و کسانی که بدن معمولی‌تری دارند، فیزیک کلاسیک را انتخاب کنند.

افرادی که فیزیک کلاسیک کار میکنند، بدنی با حجم کمتر نسبت به بادی بیلدرها دارند - مجله ژن سبز
در فیزیک کلاسیک، حجم عضلات کم اما تراشیده و زیبا حائراهمیت است.

اما متاسفانه، این انتخاب به همین سادگی هم نیست. به طوریکه بهترین نوع بدنسازی برای شما، ممکن است کاملا از کنترل خودتان خارج باشد.

عوامل زیادی در انتخاب این دو ورزش نقش دارند که مختصرا با یکی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

 

ژنتیک

ژن‌های شما می‌توانند تعیین کنند کدام نوع ورزش برای شما مناسب‌تر است که در این رابطه توصیه می‌شود مطلب “ارتباط جالب ژنتیک و ورزش” را بخوانید. هر کدام از این دو نوع، دارای محدودیت‌های وزنی و قدی خاصی است.

در بدنسازی کلاسیک، افراد دارای شانه‌های پهن و دور کمر‌های لاغر هستند. از آنجایی که در فیزیک کلاسیک به فرم بیشتر از سایز اهمیت داده می‌شود، محدودیت‌های وزنی آن سختتر است.

محدودیت‌های وزنی در فیزیک کلاسیک، افرادی را که به طور معمول روی سایز تمرکز کرده بودند، وادار می‌کند ابتدا به رژیم غذایی خود توجه کنند و دوباره بر تمرینات متمرکز شوند. با این کار آن‌ها می‌توانند دور کمر خود را لاغر کرده و فرم بدنی V شکلی که در این نوع بدن‌سازی مطلوب است را به دست آورند.

حال به اهمیت ژنتیک در این موضوع پی می‌بریم. اگر شما به طور طبیعی کمر باریک و شانه‌های پهنی نداشته باشید، ممکن است در فیزیک کلاسیک دچار مشکل شوید.

در پایان به نظر می‌رسد بدنسازی کلاسیک یا فیزیک کلاسیک در آینده پایدارتر خواهد بود و افراد بیشتری تمایل به انجام تمرینات آن را دارند.

اگر شما قصد خرید مکمل های ورزشی را دارید پیشنهاد ژن سبز به شما خرید پروتئین وی کاله و محصولات برند ژن استار با بهترین قیمت و کیفیت است .

منابع:
indianbodybuilding.co.in: Difference between Bodybuilding and Men’s Physique by Siddhant Jaiswal
us.myprotein.com: Physique or Bodybuilding Competition | What’s The Difference?
destinationdallastexas.com

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری