دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

جدیدترین تکنولوژی‌های وارد شده به ایران برای بیماران دیابتی

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

دیابت یک بیماری مزمن است که امروزه بخش بزرگی از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. امروزه تکنولوژی‌های مخصوص دیابت مانند اپلیکیشن‌های کنترل تغذیه و تحرک، پمپ‌ انسولین و… نقش بسزایی در کنترل دیابت ایفا می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری دیابت، می‌توانید به مقاله ” دیابت چیست؟ ” که قبلا در این سایت منتشر شده است، مراجعه کنید.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز، می‌خوانید:

  • انواع دیابت
  • تکنولوژی‌های مخصوص دیابت

انواع دیابت

همانطور که در مطالب پیشین نیز خوانده‌اید، این بیماری بر اساس علت ایجاد کننده آن به دو دسته تقسیم می‌شود :

1. نوع وابسته به انسولین یا دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده شده و فرد بیمار باید روزانه از هورمونی به نام انسولین استفاده کند.

2. نوع غیر وابسته به انسولین یا دیابت نوع 2

در دیابت نوع 2 که بیشتر در بزرگسالان مشاهده می‌شود، معمولاً نیازی به تزریق انسولین نبوده و بیماری با مصرف داروهای خوراکی و اصلاح سبک زندگی به خوبی کنترل می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : شاید مطالعه مقاله ” علائم دیابت نوع 1 و نوع 2 ” که قبلا در این سایت منتشر شده است، برای شما خالی از لطف نباشد.

 

تکنولوژی‌های مخصوص دیابت

امروزه جهت تسهیل شرایط زندگی بیماران دیابتی، تجهیزات و دستگاه‌هایی اختراع شده و به بازار آمده‌اند. البته بیشتر این تکنولوژی‌ها برای افراد مصرف کننده انسولین طراحی شده‌اند. در این مقاله به جدیدترین تکنولوژی‌های مرتبط با دیابت خواهیم پرداخت.

1. قلم انسولین

قلم‌های انسولین، ظاهری شبیه به یک خودنویس دارند و روش بسیار راحت‌تری برای استفاده از انسولین، نسبت به سرنگ‌های انسولین دارند.

برخی از این قلم‌ها دارای کارتریج قابل تعویض بوده، بنابراین می‌توان سالها از آنها استفاده نمود.

راحتی استفاده و سوزن نازک و کوتاه قلم‌های انسولین، این ابزار را به روشی بسیار مناسب برای تزریق انسولین در کودکان و نوجوانان دیابتی تبدیل نموده است.

هم اکنون انواع قلم‌های انسولین در دسترس می‌باشند که شما می‌توانید با مشورت با پزشک خود، نوع و برند مورد نیاز خود را تهیه کنید.

2. تزریق کننده‌های جت انسولین

تزریق کننده جت، از ابزارهای پیچیده و نسبتاً جدید در حوزه درمان دیابت می‌باشد. این دستگاه با استفاده از فشار بالای هوا و بدون داشتن سوزن، انسولین مورد نیاز فرد را از طریق پوست وارد بدن فرد بیمار می‌کند.

این روش در کودکان و افرادی که از سوزن هراسی رنج می‌برند بسیار مناسب و کاربردی خواهد بود اما تهیه آن مشکل و هزینه بر بوده و دستگاه مرتباً نیازمند استریل سازی می‌باشد.

 

3. پمپ انسولین اکسترنال

پمپ انسولین یک دستگاه کوچک است که در خارج از بدن بیمار قرار گرفته و با استفاده از سوزن و لوله، به بدن بیمار متصل می‌شود.

این دستگاه به صورت شبانه روزی، انسولین پایه مورد نیاز بیمار را وارد بدن وی نموده و بیمار می‌تواند پس از هر وعده غذایی با فشار دادن دکمه مخصوص، مقدار انسولین مورد نیاز برای تنظیم قند خون پس از مصرف غذا را وارد بدن خود کند.

این دستگاه هم اکنون در ایران موجود بوده اما استفاده از آن منوط به موافقت پزشک در این زمینه می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه :قند خون چیست؟ علائم قند خون پایین و قند خون بالا “

4. تکنولوژی CGM یا کنترل مداوم قند خون

یکی از مشکلات بیماران دیابتی، اندازه گیری منظم قند خون در طول روز می‌باشد. از آنجا که دستگاه‌های گلوکومتر رایج، نیاز به نمونه گیری از خون فرد بیمار دارند، گاهی نمونه گیری‌های مکرر موجب درد و خستگی بیمار خواهد شد. از این رو دستگاه‌هایی بنام CGM وارد بازار شده‌اند که به بدن فرد بیمار (معمولاً روی شکم) متصل شده و باعث کاهش تعداد دفعات نمونه گیری توسط بیمار می‌شود.

همچنین این دستگاه‌ها قند خون بیمار را به صورت 24 ساعته اندازه گیری کرده و نموداری از وضعیت قند خون فرد ارائه می‌کنند که جهت تفسیر پاسخ بیمار به درمان بسیار کاربردی خواهد بود.

دستگاه دیگری به نام Track Glucose نیز به بازار ارائه شده است که بدون ایجاد درد و با یک گیره به لاله گوش بیمار متصل می‌شود و با استفاده از تکنولوژی مغناطیسی، قند خون بیمار را اندازه گیری می‌کند.

5. پانکراس مصنوعی

ابزارها و روش‌های دیگری نیز وجود دارند که پیش از ورود به بازار جهانی نیازمند تکمیل و اصلاح می‌باشند، به عنوان مثال در دو دهه اخیر، پژوهشگران به دنبال راهی برای ساخت پانکراس مصنوعی برای بیماران دیابتی نوع 1 بوده‌اند. این عضو مصنوعی، انسولین مورد نیاز بدن بیمار دیابتی را تولید خواهد کرد.

6. انسولین هوشمند

انسولین هوشمند نیز از جمله اکتشافاتی است که هنوز وارد بازار نشده است اما خبر تولید آن، بیماران مصرف کننده انسولین را هیجان زده کرده است.

این نوع انسولین به صورت غیرفعال وارد بدن بیمار شده و به میزان مورد نیاز وی فعال می‌شود.

نکته قابل توجه در مورد این دارو این است که در هر روز تنها یک نوبت تزریق آن به بدن بیمار کفایت می‌کند.

از جمله تکنولوژی‌های جدید دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که به زودی درمان و مدیریت دیابت را برای مبتلایان به این بیماری آسان‌تر خواهند کرد : 

7. سیستم نظارت مداوم بر قند خون (بدون نیاز به سوراخ کردن انگشت)

8. آنالیزورهای تنفسی قند خون

9. درمان با سلول‌های بنیادی

10. پروبیوتیک‌های تحریک کننده تولید انسولین

11. جوراب‌های هوشمند

12. پمپ‌های چسبی

منابع:
1. www.diabetes.org
2. www.iranbmemag.com
3. www.liebertpub.com:Emerging Technologies for Diabetes Care
4. diabetesstrong.com:New Diabetes Devices: ADA 2018 Scientific Sessions
5. ?www.dexcom.com:How does CGM work

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری