دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

خواص سیب زمینی + مضرات، نکات مهم و جدول ارزش غذایی

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

خواص سیب زمینی و جدول ارزش غذایی سیب زمینی را در مجله ژن سبز بخوانیدسیب زمینی گیاه بومی آمریکای جنوبی است. سیب زمینی درتمام طول سال وجود دارد و انواع مختلف آن بر حسب رنگ گل و پوست تقسیم بندی می شود. مهم‌ترین ماده اصلی موجود در آن نشاسته‌ است که معمولاً ۹ تا ۲۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد، از این رو برای تأمین انرژی، ماده مفیدی است که نسبت به غلات کمتر تحت تأثیر آفات قرار می‌گیرد و پرورش آن آسان تر است.

سیب زمینی تقویت کننده قلب، محکم کننده لثه، مسکن درد و زخم معده است. سیب زمینی در بین سبزیجات حاوی ویتامین ث بالایی است و برای تأمین ویتامین ث مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است، ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین ث آن به هدر می‌رود.

سیب زمینی علاوه بر ویتامین ث حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم، فسفر، آهن و … است. همچنین وجود برخی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، کلسیم و منیزیم در این ماده غذایی کمک خوبی برای درمان روماتیسم محسوب می‌شوند.

با این حال سیب زمینی سرخ کرده همچنان حاوی پتاسیم و ویتامین ث است. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است و به تولید پروتئینی به نام کلاژن که تشکیل دهنده استخوان، غضروف مفاصل، عضلات و رگ‌های خونیست کمک می‌کند.

سیب زمینی علاوه بر نشاسته که قسمت عمده‌اش را تشکیل می دهد، دارای آب فراوان و املاح معدنی، اسیدهای آلی، آنزیم ها و ویتامین های مختلف می باشد. از این گیاه، نشاسته ای موسوم به فکول تهیه می کنند که نسبت به نشاسته گندم، شفاف تر و روان تر است.

به دلیل وجود نشاسته، سیب زمینی منبع خوبی برای کربوهیدرات ورزشکاران (بخصوص بدنسازان) محسوب می شود. توصیه می کنیم مقاله “اهمیت کربوهیدرات برای ورزشکاران” به قلم استاد علیرضا عباسی را مطالعه کنید.

با توجه به ترکیب غذایی که داراست، ماده غذایی مفید، سالم، نیروبخش و زودهضم بوده و مصرف آن برای مبتلایان به مرض قند نیز زیان بخش نیست.

اصولا عملکرد مناسب مغز به ذخیره اکسیژن، سطح گلوکز، منیزیم، برخی از اعضای ویتامین‌ ب کمپلکس و برخی هورمون‌ها مانند اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مانند اسیدهای چرب امگا 3 بستگی دارد و نه تنها حاوی تمام این خواص است بلکه دارای ترکیبات دیگری مانند روی و فسفر نیز هست که برای مغز مفیدند.

سیب زمینی دارای ویتامین و املاح معدنی زیادی است و به دلیل نشاسته موجود در آن منبع خوبی برای کربوهیدرات ورزشکاران بخصوص بدنسازان محسوب می شود - مجله ژن سبز

خواص سیب زمینی

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

دستگاه گوارشی

جوشانده سیب زمینی، اسهال، ورم روده و التهام دستگاه گوارش را برطرف می سازد. جوشانده نشاسته آن نیز، درمان کننده اسهال و رودل می باشد.

درمان سوختگی

برای تسکین سوختگی ها ، سیب زمینی خام را رنده کرده و به عنوان ضماد روی قسمت سوختگی بگذارید و هر چند دقیقه آنرا عوض کنید و ضماد تازه روی آن قرار دهید.

ناراحتی های پوستی

ضماد سیب زمینی، درمان کننده سوختگی، آفتاب زدگی، ضرب خوردگی، اگزما، چروک پوست، ترک خوردگی پوست، جوش صورت، گوشه کردن ناخن، خراشهای سطحی پوست و دیگر التهابات پوستی است.

نکاتی درباره سیب زمینی

  1. سیب زمینی دارای آنزیم مهار کننده می باشد بنابراین ضد سرطان وضد ویروس است مخصوصا سیب زمینی در این مورد از شیر یا سویا قوی تر است.
  2. پوست سیب زمینی ماننده پوست میوه ها وسبزیجات دارای ماده آنتی اکسیدان است بنابراین از پیر شدن سلولها و نیز از بوجود آمدن سلولهای سرطانی جلوگیری می کند.
  3. سیب زمینی به علت دارا بودن پتاسیم زیاد تمیز کننده کبد نیز می باشد.
  4. سیب زمینی به علت داشتن ویتامین C زیاد برای مقابله با بیماری اسکوربیت بکار می رود.
  5. سیب‌زمینی‌ها به خاطر اینکه سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند هضم آن‌ها آسان است از این رو،‌ این ماده غذایی به بیماران و کودکان که نیاز به غذایی با هضم راحت و انرژی‌زا دارند، توصیه می‌شود.
  6. اگر پوستش را در کتری جرم گرفته بجوشانید قشر آهکی را بر طرف می کند.
  7. به علت داشتن فسفر، تقویت کننده نیروی جنسی و مغز می باشد.
  8. سیب زمینی پوست کنده، ویتامین «ث» خود را از دست می دهد، لذا بهتر است سیب زمینی را با پوست بپزند و بعد از آن میل کنند.
  9. زیاد خوردن سیب زمینی، تعادل فکری را به هم می زند و روح را پژمرده می سازد. ضمنا اگر خوب پخته نشود و یا با روغن سرخ گردد، هضم آن دشوار است.
  10. قسمت های سبز سیب زمینی دارای مواد سمی است. از همین رو، خوردن آن ایجاد اسهال و استفراغ می کند، مردمک چشم را گشاد می نماید، موجب سردرد و سرگیجه می شود، چهره را برافروخته می نماید و ایجاد تشنج و ضعف می کند.

جدول ارزش غذایی سیب زمینی

*ارزش غذایی براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.

[table class=”table table-striped]
موارد ضروری و اساسی,ارزش غذایی,درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی,70 کیلوکالری,3.5 %
کربوهیدرات,15.90 گرم,12 %
پروتئین,1.89 گرم,3 %
چربی کل,0.10 گرم,0.5 %
کلسترول,0 میلی گرم,0 %
فیبر خوراکی,2.5 گرم,7 %

ویتامین‌ها

نیاسین,1.149 میلی گرم,7 %
پیریدوکسین,0.239 میلی گرم,18 %
ریبوفلاوین,0.038 میلی گرم,3 %
تیامین,0.081 میلی گرم,7 %
ویتامین (C) سی,11.4 میلی گرم,20 %
ویتامین (A) آ,7 یکای بین‌المللی,1 %

ویتامین (K) کا,2.9 میکرو گرم,2.5 %

الکترولیت

سدیم,6 میلی گرم,0.4 %
پتاسیم,455 میلی گرم,10 %

مواد معدنی

کلسیم,10 میلی گرم,1 %

آهن,0.73 میلی گرم,9 %
منیزیم,22 میلی گرم,5.5%

منگنز,0.141 میلی گرم,6 %
فسفر,61 میلی گرم,9 %
روی,0.33 میلی گرم,3 %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-β (بتا),4 میکروگرم, –

زآگزانتین,21 میکروگرم, –
[/table]

مقالات و پژوهش های مرتبط با سیب زمینی

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه ژن سبز مطالعه کنید. (بزودی)

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری