دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

درمان دیابت نوع 1 ! آیا ممکن است؟

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

به عنوان فردی که مبتلا به دیابت نوع 1 است، آگاهی از وضعیتتان کلید موفقیت شما در کنترل قند خون است. البته باید بدانید درمان دیابت نوع 1 تقریبا غیرممکن است (به دلیل اینکه دیابت یک بیماری مزمن است) اما می‌شود آن را کنترل کرد و زندگی شیرینی حتی با دیابت داشت.

در واقع شما باید میان هورمون انسولین، غذای دریافتی و هر نوع فعالیت فیزیکی (حتی فعالیت‌های روزانه) توازن مناسبی برقرار کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای شناخت بهتر دیابت 1 و تفاوت‌های آن با دیابت نوع 2، می‌توانید مقاله ” علائم دیابت نوع ۱ و نوع ۲ ” که قبلا در این سایت منتشر شده است را مطالعه کنید.

بهتر است قند خون را قبل، بعد و در حین فعالیت‌های فیزیکی کنترل کنید تا از چگونگی تأثیر فعالیت فیزیکی بر شرایط سلامت خود مطلع شوید چراکه بعضی از فعالیت‌ها، قند خون‌تان را افزایش می‌دهند، در حالیکه برخی دیگر تأثیری روی قند خون ندارند.

هیچ راهی برای درمان دیابت نوع ۱ وجود ندارد، همچنین هدف از درمان این است که قند خون را تا حد امکان به میزان طبیعی (۱۰۰–۷۰ میلی‌گرم در دسی لیتر) نزدیک کنیم، به این ترتیب پیشرفت عوارض درازمدت دیابت که نتیجه آسیب رسیدن به بعضی از اعضای بدن است، کند یا متوقف می‌شود و شخص می‌تواند به زندگی عادی و طبیعی خود ادامه دهد.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز، می‌خوانید:

  • چگونه با دیابت نوع 1 زندگی با کیفیتی داشته باشیم؟
  • تفاوت انسولین‌های موجود
  • انواع مختلف انسولین
  • روش‌های ورود انسولین به بدن
  • درمان‌های نوین دیابت نوع 1

چگونه با دیابت نوع 1 زندگی با کیفیتی داشته باشیم؟

برای پیشگیری از افت شدید قند خون، می‌توانید میان وعده‌هایی حاوی کربوهیدرات مصرف کنید یا میزان انسولین دریافتی خود را کاهش دهید. شما همچنین باید از تأثیری که غذاها بر روی قند خون دارند، آگاه شوید.

وقتی که بفهمید کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها، چگونه قند خون را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید تا قند خون‌تان را در محدوده مناسبی نگه دارید.

متخصص تغذیه می‌تواند به شما در شروع یک برنامه غذایی خوب کمک کند.

بسیاری از افراد، با اینکه به دیابت نوع یک مبتلا هستند، عمر طولانی و زندگی سالمی دارند. کلید حفظ سلامتی در دیابت نوع ۱، حفظ قند خون در محدوده‌ای است که پزشک به شما می‌گوید.

شما باید قند خون‌تان را به‌طور مرتب چک کنید تا با انجام اصلاحاتی بر روی انسولین دریافتی، غذاها و فعالیت‌های بندی‌تان، قند خون را در محدوده مناسبی نگه دارید.

اکثر افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند، باید برای کنترل قند خون‌شان انسولین تزریق کنند.

پیشنهاد مطالعه :قند خون چیست؟ علائم قند خون پایین و قند خون بالا

تفاوت انسولین‌های موجود

عکس چند نوع سرنگ انسولین به همراه داروی انسولین - ژن سبز

وقتی که پزشک در مورد انسولین صحبت می‌کند، سه نکته زیر را به شما یادآور خواهد شد:

1. زمان شروع اثر:

مدت زمانی که طول می‌کشد انسولین وارد جریان خون‌تان شود و شروع به کاهش قند خون‌تان کند.

2. زمان اوج اثر:

زمانی که انسولین، حداکثر اثرگذاری را در کاهش قند خون دارد.

3. مدت زمان اثر:

مدت زمانی که اثرگذاری انسولین پس از شروع، باقی می‌ماند.

انواع مختلف انسولین

1. انسولین سریع الاثر:

زمان شروعِ تأثیرگذاری این انسولین، نزدیک به ۱۵ دقیقه است. زمان اوج اثر آن نزدیک به ۱ ساعت و مدت زمان اثر آن بین ۲ تا ۴ ساعت است.

2. انسولین رگولار یا کوتاه اثر:

زمان شروع اثر این نوع از انسولین، نزدیک به ۳۰ دقیقه است. زمان اوج اثر آن بین ۲ تا ۳ ساعت و مدت زمان اثر آن بین ۳ تا ۶ ساعت است.

3. انسولین با اثر متوسط:‌

این انسولین زودتر از ۲ تا ۴ ساعت وارد جریان خون نمی‌شود. به عبارتی زمان شروع اثر این انسولین بین ۲ تا ۴ ساعت، زمان اوج اثر آن بین ۴ تا ۱۲ ساعت و مدت زمان اثر آن بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت است.

4. انسولین با اثر طولانی:

چند ساعتی طول می‌کشد تا این انسولین شروع به تأثیرگذاری کند. تأثیر این انسولین به مدت ۲۴ ساعت باقی می‌ماند. معمولاً پزشکتان با تزریق دو نوع انسولین در روز شروع خواهد کرد. تعداد تزریق‌ها ممکن است به ۳ تا ۴ مرتبه در روز نیز افزایش یابد.

روش‌های ورود انسولین به بدن

1. بیشتر انسولین‌ها در ظرف شیشه‌ای کوچکی به نام ویال نگهداری می‌شوند. سپس به کمک سوزنی که در سر سرنگ وجود دارد، انسولین را از ویال به درون سرنگ کشیده و تزریق می‌کنند.

2. امروزه انسولین به وسیله قلم انسولین نیز قابل دریافت است. همچنین انسولین می‌تواند به کمک ابزاری از طریق استنشاق توسط بدن دریافت شود.

3. روش دیگر برای دریافت انسولین، پمپ انسولین است. در پمپ انسولین می‌توانید به کمک یک لوله نازک، انسولین مورد نیازتان را دریافت کنید.

پزشک با توجه به شرایط، بهترین روش دریافت انسولین را انتخاب خواهد کرد.

درمان‌ دیابت نوع 1 با روش‌های نوین!

” این درمان‌ها در حال حاضر در دست تحقیق هستند و هنوز وارد بازار درمان نشده‌اند “

1. در حالت عادی وقتی سطح خونی گلوکز افت می‌کند، هورمون گلوکاگون ترشح می‌شود. گلوکاگون هورمونی است که توسط لوزالمعده ساخته می‌شود. این هورمون در بدن افراد سالم جلوی افت قندخون را می‌گیرد. در بیماری دیابت نوع 1 که کمبود انسولین داریم، سطح گلوکاگون هم به شکل نامتعارفی بالا می‌رود. بنابراین مقادیر بیش از حد گلوکز، از کبد وارد سیستم گردش خون می‌شود. دانشمندان توانستند به کمک «سلول‌های تولیدکننده انسولین»، دیابت نوع ۱ را به مدت حداقل ۶ ماه متوقف کنند؛ به کمک این روش یک گام به درمان این بیماری نزدیک‌تر شده‌ایم.

عکس دستهای یک خانم جوان که مشغول تست قند خون خود با استفاده از دستگاه تست قند خون آبی رنگ می باشد عکس چند سرنگ انسولین که دور چند مکعب که روی آنها نوشته شده است : دیابت نوع 1 - ژن سبز

2. متخصصینی از بیمارستان‌ها و مؤسسات آمریکا از قبیل دانشگاه هاروارد، موفق شدند سلول‌هایی درون بدن موش‌ها بکارند که بلافاصله شروع به تولید انسولین درون بدن می‌کنند. همچنین این تیم تحقیق توانستند از طریق غیرفعال کردن سیستم ایمنی بدن، مانع از از بین بردن سلول کاشته شده توسط سیستم ایمنی بدن شوند.

3. پیوند لوزالمعده نیز از جدیدترین روش‌های درمانی دیابت است.

4. محققان، موفق به معرفی یک روش جدید شدند که پتانسیل درمان بیماران دیابتی را دارد. به نقل از اوبرگیزمو، این روش جدید شامل کاشت سلول‌های “جزایر لانگرهانس” است. این اولین باری نیست که محققان نسبت به ایجاد یک روش درمانی برای دیابت نوع 1 تلاش می‌کنند، اما چیزی که این روش درمانی را از سایر روش‌ها متمایز می‌کند این است که نیاز استفاده طولانی مدت از انسولین را از بین می‌برد.
بیمارانی که نیاز ثابت و مرتب به تزریق انسولین دارند، میزان نیاز آنها کاهش خواهد یافت. پیش از این، سلول‌هایی که در کبد کاشته می‌شدند، التهاب ایجاد می‌کردند، اما با قرار دادن آن در روده، این روش موثرتر بوده و روش کم تهاجمی‌تری محسوب می‌شود.

5. محققان مرکز پزشکی تگزاس ادعای جدید و تکان‌دهنده‌ای در مورد دیابت دارند. مطالعاتی که این دانشمندان روی موش‌های آزمایشگاهی انجام دادند، باعث شد چنین نظریه‌ای را مطرح کنند.
نتایج تحقیقات ثابت کرد که وقتی هورمون گلوکاگون از بدن موش‌ها حذف شود، دیگر نیازی به وجود انسولین در بدن آن‌ها نخواهد بود. به زبان ساده‌تر یعنی در صورت حذف گلوکاگون، قند خون حتی بدون انسولین هم بالا نمی‌رود.

اگر روش سرکوب گلوکاگون قادر باشد قند را تنظیم کند، می‌توان آن را به نوعی «درمان» دیابت نامید.

پیشنهاد مطالعه : شاید مطالعه مقاله ” جدیدترین تکنولوژی‌های وارد شده به ایران برای بیماران دیابتی ” که قبلا در این سایت منتشر شده است نیز، برای شما خالی از لطف نباشد.

Reffrencess:
1. www.livestrong.com:What Are the Main Counseling Points for Diabetes Type 1 & Type 2?
2. ?www.livestrong.com:What is Type 1 Diabetes
3. www.ncbi.nlm.nih.gov:Type 1 diabetes
4. www.ncbi.nlm.nih.gov:Stem cell treatment for type 1 diabetes

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری