رژیم دش (DASH) رژیم سالمی است که با فشارخون بالا و کلسترول مبارزه می‌کند. این رژیم غذایی که برای سلامت قلب بسیار مفید است، می‌تواند به عنوان رژیم لاغری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پایه و اساس رژیم دش و منابع غذایی مورد استفاده

پروتئین، فیبر، پتاسیم و کلسیم در کاهش فشارخون مؤثر هستند. پایهٔ رژیم دش نیز همین عناصر می‌باشند. البته نیازی نیست مقدار دقیق این عناصر توسط شخص شما محاسبه شوند. فقط کافی است با اصلاح سبک تغذیه خود، منابع حاوی این مواد غذایی را در برنامه خود گنجانده و همچنین موارد مضری که در این رژیم منع می‌شوند را از تغذیه خود حذف و یا محدود سازید. این رژیم بر استفاده از سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات کم‌چرب تأکید دارد.

البته اغلب متخصصان تغذیه مانند متخصصان تغذیه ژن سبز، از خصوصیات این رژیم بهره می‌گیرند و در رژیم‌هایی که ارائه می‌دهند استفاده می‌کنند؛ ازاین‌رو اگر رژیم خود را از متخصص تغذیه دریافت می‌کنید -که توصیه ما نیز همین است- می‌توانید مطمئن باشید که نکات مفید این رژیم نیز در برنامه غذایی شما گنجانده شده است.

در ادامه این مطلب، ژن سبز به بررسی و معرفی این رژیم غذایی پرداخته است. همراه ما باشید.

تأمین کربوهیدرات در رژیم دش

در این رژیم غلات کامل و سبوس‌دار قرار می‌گیرند تا نیاز بدن به کربوهیدرات را تأمین کنند. علاوه بر این از سبزیجات نیز تقریباً در تمامی وعده‌ها باید استفاده کنید و بشقاب خود را پر از سبزیجات کنید. درواقع در این رژیم تاکید زیادی روی مصرف سبزیجات می‌شود.

در رژیم دش منبع کربوهیدرات می‌تواند غلات کامل و همچنین میوه باشد - ژن سبز

مصرف پروتئین حیوانی مثل گوشت و مرغ چگونه است؟

منابع پروتئین حیوانی از قبیل گوشت قرمز بدون چربی، مرغ و ماهی به میزان مناسبی در رژیم غذایی دش قرار می‌گیرند و تمام نیازهای شما را در این زمینه تأمین می‌کنند و هیچ‌گونه محدودیت افراطی و سفت و سختی برقرار نخواهد بود. اما شاید لازم باشد در هفته چند وعده غذای خود را بدون محصولات دامی مصرف کنید. در ضمن گوشت قرمز نسبت به مرغ و ماهی کمتر مصرف می‌شود.

از منابع لبنیاتی روزانه دو الی سه سهم در این رژیم گنجانده می‌شود که البته باید از نوع کم‌چرب یا بدون چربی باشد.

مصرف میوه، سبزیجات و دانه‌ها در رژیم سالم دش

در رژیم دش از میوه‌ها به‌صورت روزانه در میان وعده‌ها استفاده می‌شود. همچنین میزانی آجیل و مغز دانه‌ها نیز معمولاً توسط متخصصان تغذیه که از این رژیم الگو می‌گیرند در میان وعده‌ها قرار داده می‌شوند. سهم چربی در این رژیم غذایی با توجه به شرایط خاص شخص محاسبه شده و در رژیم اشخاص توصیه می‌شود که البته این میزان چربی باید از منابع سالمی مانند روغن زیتون و یا کانولا شامل شود.

میوه و سبزیجات از اجزای مهم رژیم غذایی دش به حساب می‌آیند و شما باید بقشاب غذایتان را با سبزیجات تازه و سالم پر کنید - ژن سبز

باوجود تمام این جزئیات، می‌توان استفادهٔ بسیار از سبزیجات را شاخصهٔ اصلی این رژیم دانست. در ضمن به جهت کنترل فشارخون که از اهداف اصلی رژیم دش است، نمک مصرفی باید به میزان کنترل شده و مناسبی استفاده شود.

مصرف قند و شکر در این رژیم چگونه خواهد بود؟

قطعاً به‌طور کلی مصرف قند و شکر و هر چیزی که حاوی آن باشد (مانند شکلات، شیرینی، نوشابه و…) هرچه کمتر مصرف شود بهتر است. اما در این رژیم به‌صورت هفتگی مصرف قند و شکر به میزان 4 الی 5 سهم مجاز است؛ هر سهم نیز به‌اندازه یک قاشق چای‌خوری در نظر گرفته می‌شود.

کاهش وزن و لاغری با رژیم دش

اگرچه این رژیم با هدف کاهش وزن ایجاد نشده است، اما قطعاً با چنین الگوی سالمی از تغذیه، کاهش چربی با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. علاوه بر این، سالم بودن و تأمین نیازهای بدن شما در رژیم غذایی دش، از مزیت‌های آن به شمار می‌رود. اما همان‌طور که بارها گفته‌ایم، جزئیات رژیم هرکسی با شخص دیگر متفاوت است و باید بر اساس فاکتورهای مختلف محاسباتی صورت بگیرد که این فاکتورها را در مطلب جامع رژیم لاغری بیان کرده‌ایم.

درصورتی‌که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستید می‌توانید از متخصص تغذیه‌ای بخواهید تا برای شخص شما رژیم اختصاصی تنظیم کند. البته همان‌طور که می‌دانید باشگاه مجازی ژن سبز این امکان را برای شما مهیا کرده است که به‌صورت مجازی و آنلاین از بهترین متخصصان تغذیه برنامه دریافت کنید و با آن‌ها ارتباط آنلاین داشته باشد؛ فقط کافی است در باشگاه مجازی ژن سبز ثبت نام کنید و تیم متخصصان خود را تشکیل دهید.

 

منبع: health.usnews.com: Dash Diet

 

نظر شما درمورد این رژیم غذایی چیست؟ آیا تابحال از این رژیم غذایی پیروی کرده‌اید؟
آیا مطلبی که ارائه دادیم برای شما مفید بود؟
نظرتان را برای ما در زیر همین مطلب به عنوان دیدگاه بنویسید.