اگر یک دوش آب داغ اولین چیزی است که هر روز صبح، بعد از بیدار شدن از خواب تمایل دارید انجام دهید، شما تنها نیستید. اما چرا همیشه زمان خستگی‌ها با این جمله مواجه می‌شویم: “یک دوش آب گرم بگیر تا سرحال بشی“، و کمتر راجع‌ به فواید دوش گرفتن با آب سرد صحبت می‌شود؟؟؟

در این مقاله سعی داریم به این موضوع بپردازیم.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز، می‌خوانید:

  • دوش آب سرد چیست؟
  • فواید دوش آب سرد
  • محدویت‌ها و خطرهای دوش آب سرد
  • نحوه انجام دوش آب سرد

دوش آب سرد چیست؟

دوش آب سرد یعنی حمام کردن با آبی که دمای آن زیر ۲۱ درجه سانتی‌گراد باشد.

آب‌درمانی یا هیدروتراپی، قرن‌هاست برای بالا بردن توان بدن در مقابله با شرایط سخت استفاده می‌شود که یکی از نتایج آن می‌تواند مقاوم‌تر شدن بدن در برابر استرس باشد.

فواید دوش آب سرد

1. افزایش اندروفین‌ها

یکی از روش‌های درمان افسردگی که به تازگی محبوب شده، آب درمانی است. طبق تحقیقات انجام شده، ۵ دقیقه دوش آب سرد، به تعداد ۲ تا ۳ بار در هفته، می‌تواند سبب بهبود علائم افسردگی شود.

برای افراد مبتلا به افسردگی، دوش آب سرد می‌تواند به عنوان نوعی درمان الکتروشوک (electroshock therapy) خفیف عمل کند، به این صورت که آب سرد، ایمپالس‌های عصبی را به مغز شما می‌فرستد، مغز را تحریک می‌کند و در نهایت سبب افزایش سطح هوشیاری و سطح انرژی شما می‌شود.

علاوه بر آن سبب ترشح هورمون اندورفین، که به آن هورمون شادی هم می‌گویند، می‌شود، در نتیجه باعث ایجاد حس و حال خوب و خوشی در شما خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : اگر دنبال راهکارهایی برای بهبود افسردگی خود هستید، ما به شما ورزش کردن را پیشنهاد می‌کنیم. درباره “ ورزش و بهبود افسردگی ” مطلبی کامل و جامع هم در سایت ما وجود دارد که می‌توانید به عنوان راهنما، از آن بهره ببرید.

دوش آب سرد نمی‌تواند یک درمان اصلی و عمده برای هر بیماری باشد، اما می‌تواند به بهبود علائم و سلامتی شما کمک کند.

2. کمک به بهبود متابولیسم بدن

چربی سفید، همان چربی است که با چاقی و بیماری‌های قلبی ارتباط دارد، اما چربی قهوه‌ای، چربی است که همه ما از بدو تولد داشته‌ایم. طبق تحقیقات انجام شده، چربی قهوه‌ای، نقش مهمی را در سلامت یک فرد بالغ ایفا می‌کند، در واقع اگر سطوح سالمی از چربی قهوه‌ای داشته باشید، به این معنی است که سطوح سالمی از چربی سفید نیز خواهید داشت.

چربی قهوه‌ای با قرار گرفتن در معرض دمای پایین فعال می‌شود.

افرادی که چاق هستند نمی‌توانند به راحتی با گرفتن دوش آب سرد، بدون اینکه دیگر عوامل اثرگذار در چاقی‌شان مثل پرخوری و غیره را تغییر دهند، وزن کم کنند، اما دوش آب سرد، به تعداد 2 یا 3 بار در هفته، می‌تواند به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند که این امر با گذشت زمان و انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی، به مبارزه با چاقی کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : ما در دسته بندی جداگانه، با عنوان “رژیم‌های لاغری” لیست انواع رژیم‌های غذایی به همراه فواید و عوارض آنها را گردآوری کرده‌ایم که شاید مطالعه آنها برای شما خالی از لطف نباشد.

تحقیقات در مورد اینکه دقیقاً دوش آب سرد چگونه می‌تواند به افراد در کاهش وزن کمک کند، هنوز پاسخ مشخصی نداده است.

3. بهبود گردش خون

عکس یک مرد جوان با موهای سیاه که در زیر دوش آب سرد ایستاده است و لبخند رضایت بر لب دارد که اشاره به فایده شاداب کنندگی دوش آب سرد دارد.- ژن سبز

شاید دوش آب سرد احساس ناخوشایندی به شما دهد، اما می‌تواند سبب افزایش انرژی شما شود و شما را سرحال بیاورد. دلیل آن این است، آبی که دمایش از دمای طبیعی بدن کمتر است باعث می‌شود که بدن برای حفظ دمای اصلی خودش بیشتر فعالیت کند، در نتیجه این حالت، بدن را آماده‌تر کرده و انرژی شما را بالاتر می‌برد.

تحقیقات نشان داده‌اند که دوش آب سرد، می‌تواند به درمان آسیب‌های ورزشی نیز کمک کند. این همان دلیلی است که وقتی دچار ضربه یا کوفتگی می‌شویم برای کاهش التهاب، روی آن یخ می‌گذاریم، زیرا وقتی که دمای یک قسمت از بدن را پایین می‌آوریم سرعت حرکت خون گرم و پر اکسیژن را به آن ناحیه افزایش می‌دهیم و این باعث می‌شود زمان بهبود آن سریع‌تر شود.

 دوش آب سرد در افرادی که دچار گردش خون ضعیف، فشار خون بالا و دیابت هستند، می‌تواند راهی باشد تا کمک کند، سرعت حرکت خون در بدنشان بالا رود.

پیشنهاد مطالعه :درمان فشار خون

4. کمک به غلبه بر بعضی از بیماری‌ها

بدن ما به گونه‌ای طراحی شده که با عوامل و عناصری که در معرض آن‌ها قرار می‌گیریم مقابله کند. برای مثال، گلبول‌های سفید به مبارزه در برابر عفونت‌ها به بدن کمک می‌کنند. شوک آب سرد باعث تحریک لوکوسیت‌ها می‌شود. این بدان معنی است که دوش آب سرد می‌تواند به مبارزه در برابر بیماری‌های شایع مثل سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

افرادی که برای جراحی و یا سایر راه‌های درمانی که منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌گردند، آماده می‌شوند، می‌توانند برای افزایش آمادگی، دوش آب سرد را امتحان کنند.

محدویت‌ها وخطرهای دوش آب سرد

دوش آب سرد یک درمان جادویی برای هر بیماری و شرایطی نیست. این روش درمانی باید به عنوان یک درمان کمک کننده در کنار درمان اصلی باشد، نه به عنوان جایگزین آن.

لطفاً توجه داشته باشید، افرادی که برای سلامت روانی خود دارو مصرف می‌کنند، برای دنبال کردن یک درمان جایگزین دیگر، نباید داروهای خود را به طور ناگهانی قطع کنند. افرادی که دچار افسردگی بالینی بلند مدت یا بیماری دوقطبی و غیره هستند، نباید از دوش آب سرد به عنوان جایگزینی برای آنچه که پزشک برای آن‌ها تجویز کرده است، استفاده کنند.

اگر بیمار هستید، به تازگی از بیمارستان ترخیص شده‌اید، یا هر شرایط دیگری که سیستم ایمنی شما را تضعیف کرده دارید، برای امتحان کردن دوش آب سرد کمی تعلل کنید.

درست است که عادت کردن به دوش آب سرد برای بیشتر افراد سودمند و مفید است، اما مدتی زمان می‌برد که بدن به عوارض محدود ناشی از آن عادت کند.

نحوه انجام دوش آب سرد

  • در انتهای یک دوش عادی، به آرامی شروع به کم کردن درجه حرارت آب کنید.
  • آب را به اندازه‌ای سرد کنید که با ایستادن زیر آن، احساس ناخوشایندی بکنید، سپس 2 تا 3 دقیقه زیر آن بمانید.
  • نفس عمیق کشیدن می‌تواند به کاهش احساس ناخوشایندی که در ذهن شماست کمک کند.
  • دفعه بعد که می‌خواهید دوش آب سرد را امتحان کنید، آب را کمی سردتر از دفعه قبل کنید.
  • سعی کنید این بار 1 تا 2 دقیقه بیشتر در آب سردتر بمانید.

پس از اینکه 7 تا 10 بار این کار را انجام دادید، متوجه خواهید شد که حتی هنگام دوش معمولی هم دوست دارید، با آب با دمای سردتری دوش بگیرید!

منابع:
www.healthline.com:Cold Shower Benefits for Your Health
?www.healthline.com:Cold Showers vs. Hot Showers: Which One Is Better