رشته فیتنس ورزشی دارای مزایای بسیار است که معایب آن در برابر مزایایش بسیار ناچیز هستند. فیتنس از لحاظ ‌سلامت جسمانی و روحی – روانی، تأثیرات مثبت و خوبی برای فرد به جا می‌گذارد.

این رشته ورزشی علاوه بر تاثیراتی که روی تناسب اندام خواهد گذاشت، باعث بهبود عملکرد فرد در طول فعالیت‌های روزمره خود نیز می‌شود. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می‌خوانید:

  • فیتنس چیست؟
  • هدف فیتنس
  • تعریف اندام متناسب و ایده‌آل و روش فیتنس بودن 
  • معایب فیتنس
  • مزایای فیتنس
  • چگونه فیتنس بمانیم؟

فیتنس چیست؟

فیتنس از دو کلمه Fit یعنی مناسب و به اندازه و Ness به معنای برتری و بالا بودن تشکیل‌شده است. در کل این واژه به لاتین بوده و معنی آن تناسب‌اندام می‌باشد.

امروزه مخصوصاً در سال‌های اخیر، نام این رشته ورزشی بین ورزشکاران و غیرورزشکاران رونق گرفته و افراد زیادی را در سرتاسر دنیا به خود جذب کرده و یک رشته‌مسابقه‌ای به نام فیتنس نیز به خود اختصاص داده است.

عکس یک بدنساز فیتنس که روی یکی از دستگاههای باشگاه بدنسازی تکیه داده است و در حالیکه یک حوله آبی رنگ دور گردنش است و از قمقمه  آبی رنگش آب می نوشد، استراحت می کند - مجله ژن سبز

هدف فیتنس

هدف از ورزش کردن، رسیدن به‌سلامت جسمانی و روحی بالا و جلوگیری از ابتلا به امراض گوناگون می‌باشد.

رشته ورزشی فیتنس نیز از این ویژگی‌ها به دور نیست و چه بسا تأثیرات بیشتری هم دارد. اینکه فردی یا ورزشکاری در هر سن و جنسیتی وارد این رشته می‌شود، از مزایای تخصصی این رشته است؛ چرا که محدودیت سنی و جنسیتی خاصی ندارد.

رشته‌هایی مانند bodybuilding ، crossfit و… دارای محدودیت سنی هستند و برای هر فردی توصیه نمی‌شوند و بهتر است قبل از این ورزش‌ها با پزشک متخصص یا فیزیولوژیست ورزشی صحبتی انجام شود، اما رشته فیتنس به دلیل کار کردن و بهبود شرایط قلبی عروقی و بهبود عملکرد عصبی و عضلانی فرد در طول زندگی، باعث برتری این رشته نسبت به سایر رشته‌ها می‌باشد.

رشته ورزشی فیتنس و یا فیتنس بودن، واژه‌ای است که اکثریت افراد به دنبال آن هستند تا به سمت چاقی و امراض دیگر هدایت نشوند.

هدف افراد از فیتنس بودن

  1. فیتنس بودن برای شرکت در مسابقات
  2. فیتنس بودن برای داشتن زندگی سالم

این دو مقوله مخالف یکدیگر و یا در تناقض هم نیستند ولی به‌طورکلی، انجام دادن هر ورزش حرفه‌ای با آسیب‌های جسمانی همراه است که مقوله تمرین رشته فیتنس برای شرکت در مسابقات نیز از این مقوله مستثنی نیست، اما اگر تلاش برای فیتنس بودن به دور از هرگونه مسابقه و مصرف دارو و فقط با انجام ورزش صحیح و تغذیه سالم انجام شود تا فرد به وزن ایده‌آل و درصد پایین چربی برسد، هیچ خطری موجب شخص نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه :اهمیت تغذیه در سلامتی چیست؟

برای فیتنس بودن تغذیه صحیح و درست زیر نظر متخصص تغذیه و برنامه ورزشی درست و اصولی باید جزء برنامه روزانه و سبک زندگی (life style) شما قرار بگیرد تا از لحاظ ظاهری به بدن ایده‌آل خود برسید.

برای اطلاع از وضعیت داخلی بدن خود، حتماً باید آزمایشات روتین و منظم، هر 3 ماه یکبار، زیر نظر پزشک انجام دهید تا وضعیت داخلی بدن خود را مانند وضعیت فیزیکی و ظاهری‌تان، تحت کنترل داشته باشید که اگر مشکلی پیش آمد، بتوانید آن را کنترل کنید.

تعریف اندام متناسب و ایده‌آل و روش فیتنس بودن

بهترین و سریع‌ترین روش رسیدن به فیتنس، رعایت برنامه ورزشی اصولی و برنامه تغذیه‌ای مناسب می‌باشد.

زمانی که فردی به درصد مشخصی از میزان چربی، پروتئین، آب، کلسترول و وزن کلی بدن برسد، می‌توانیم بگوییم آن شخص دارای تناسب‌اندام و یا فیتنس است.

پیشنهاد مطالعه :چرا داشتن برنامه غذایی برای ورزشکاران ضروری است؟

تفاوت ورزشکاران فیتنس با افراد عادی برای رسیدن به فیتنس در این است که ورزشکاران فیتنس، از برنامه ورزشی و تغذیه‌ای سخت‌تری نسبت به افراد عادی برخوردارند، چرا که این ورزشکاران باید به کمترین میزان ممکن چربی و آب بدن، در بازه زمانی مشخصی برسند، در صورتی که افراد عادی اگر چربی خود را به میزان مشخصی کاهش دهند (آقایان بین 5 الی 13% و بانوان 7 الی 17%) و آزمایشات مشکل خاصی را نشان ندهند، می‌توانند در سطحی که هستند فعالیت خود را ادامه دهند.

ورزشکاران حرفه‌ای این رشته باید برنامه خاص و نسبتاً سختی را به دلیل هدفی که در بازه زمانی مشخص دارند انجام دهند که گاهی اوقات می‌تواند شخص را از مسیر سلامتی دور کند (مثلا در صورت استفاده از داروها).

پیشنهاد مطالعه :بدنسازی بدون مکمل و ۸ نکته تغذیه‌ای آن

معایب فیتنس

این رشته ورزشی به دور از معایب می‌باشد به جز مواردی که ناشی از مصرف دارو، در موارد زیر می‌شود:

  • مصرف داروها و مکمل‌های ورزشی به دور از نظارت پزشک
  • عدم کنترل داروها توسط پزشک
  • زیاده‌روی در میزان مصرف داروها

این افراد نباید خود را طولانی مدت در این مرحله (کمبود چربی بدن) نگه دارند چرا که بدن از لحاظ هورمونی دچار اختلال خواهد شد (به دلیل ساخته شدن خود هورمون از چربی‌ها) و احتمال اینکه آسیب‌های جدی به بدن وارد شود وجود دارد.

معمولا باید برای جلوگیری از این آسیب، به بدن 3 ماه استراحت داد تا کمبودهای اساسی خود را جبران کند و بتواند برای دوره و مسابقات بعدی هم شرکت کند.

مزایای فیتنس

  • دستیابی به میزان بالایی از توانایی قلبی عروقی
  • استقامت عضلانی
  • حداقل درصد چربی
  • استانداردترین میزان پروتئین و ماهیچه‌ها
  • کاربردی‌ترین قدرت عضلانی و استفاده کاربردی از این توانایی‌ها که در طول روز به زندگی شخصی خود فرد کمک می‌کند و دور از هرگونه امراض می‌باشد.

ازنظر من بهترین و سریع‌ترین راه رسیدن به فیتنس رعایت برنامه ورزشی اصولی و برنامه تغذیه خوب می‌باشد و وقتی فردی به درصد مشخصی از میزان چربی، پروتئین، آب، کلسترول و وزن کلی بدن برسد می‌توانیم بگوییم فرد دارای تناسب‌اندام و یا فیتنس است - مجله ژن سبز

چگونه فیتنس بمانیم؟

همانطور که گفته شد، انجام این تمرینات برای مدت طولانی و به سبک حرفه‌ای، از لحاظ هورمونی آسیب‌هایی را به بدن وارد می‌کند که برای جلوگیری از این آسیب‌ها، بدن باید مدتی را استراحت کند و بعد مجدد وارد تمرینات حرفه‌ای شود.

برای افرادی که این رشته را دنبال می‌کنند و اهداف و شرایط زیر را دارند، ماندن در فیتنس را برای همیشه توصیه می‌کنیم و این شیوه از تمرین اصولی و تغذیه مناسب باید قسمت جدانشدنی زندگی آن فرد باشد:

  • افرادی که از داروها استفاده نمی‌کنند.
  • کسانی که به بدن خود جهت رسیدن به حداقل میزان چربی فشار بیش از حد وارد نمی‌کنند.
  • افرادی که به دنبال حذف هرگونه چربی اضافه از ظاهر و اندام فیزیکی خود هستند.
  • افرادی که تلاش می کنند به سطحی از سلامتی برسند که آزمایشات سلامت، کوچکترین مشکلی را نشان ندهد.

جمع‌بندی

  • بهتر است از مصرف داروها برای رسیدن به سلامتی جلوگیری شود و فقط روی تمرین صحیح، اصولی و تغذیه سالم برای رسیدن به هدف خود بهره بگیرید.
  • این شیوه حرکت به سمت تناسب اندام، نه‌تنها مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، بلکه از ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات بسیاری نیز جلوگیری خواهد کرد.
  • در مجموع نکته مهم این است که تمامی این عادات سالم، تمرینات سالم، تغذیه اصولی و البته انگیزش و شرایط روحی روانی مناسب باید بخشی از سبک زندگی شما شوند تا تاثیری همیشگی و پایدار داشته باشند.