گیاه کاسنی با نام مرسوم چیکوری (Chicory) نیز شناخته می‌شود. امروزه بسیاری از افراد در مورد تأثیر عرق کاسنی برای درمان کبد چرب صحبت می‌کنند.

کاسنی یک گیاه دارویی است که گونه‌های مختلفی از جمله دو گونه گلخانه‌ای و شش گونهٔ وحشی دارد که گونه‌های وحشی کاسنی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاسنی به دلیل ارزش دارویی بالایی که دارد از تمام اجزای آن از جمله برگ، ریشه و تخم آن استفاده پزشکی و درمانی می‌شود. گیاه کاسنی اصطلاحاً طبع سردی دارد.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می‌خوانید:

  • زمان مناسب مصرف عرق کاسنی برای کبد چرب
  • فواید عرق کاسنی
  • مضرات عرق کاسنی

زمان مناسب مصرف عرق کاسنی برای کبد چرب

عرق کاسنی را می‌توان در ساعات مختلفی از روز و به شیوه‌ها و مقادیر مختلف استفاده نمود، اما بهترین زمان برای نوشیدن این عرق صبح ناشتا قبل از صبحانه است. برای اینکه حداکثر جذب ریزمغذی‌ها را از عرق کاسنی داشته باشید، بهتر است آن را به همراه یک لیوان آب ولرم مصرف کنید.

به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه عرق کاسنی را مخصوصاً به صورت ناشتا با آب سرد مصرف نکنید، زیرا اثرات نامطلوبی بر معده و کبدتان می‌گذارد.

نوع دیگری از مصرف کاسنی به صورت دمنوش برگ و یا ریشه آن می‌باشد. به این صورت که ده تا پانزده گرم از برگ کاسنی و یا بیست تا سی گرم از ریشه کاسنی را با یک لیتر آب، دم کرده و سپس آن را از صافی رد می‌کنیم.

برای درمان و یا بهبود ناراحتی‌های کبدی از جمله کبد چرب، بهتر است قبل از هر وعده غذایی یک فنجان از این دمنوش صرف شود اما به طور کلی بهترین طریقهٔ مصرف عرق کاسنی برای درمان کبد چرب را باید با نظارت پزشک بیابید، چرا که عوامل بسیاری از جمله میزان تحرک و فعالیت، نوع شغل، وضعیت و شدت بیماری در نحوه و میزان مصرف عرق کاسنی مؤثر است که در مطالب مختلف مجله ژن سبز درمورد ” کبد چرب ” پیرامون آن صحبت شده است.

 

فواید عرق کاسنی

فواید عرق کاسنی - ژن سبز

  • عرق کاسنی موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شود و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد کمک می‌کند.
  • عرق کاسنی زمینهٔ دفع آسان‌تر صفرا از بدن را فراهم می‌کند، زردی را می‌زداید و به طور کلی و در اصطلاح عامیانه بار کبد را سبک می‌کند. هر چه این عرق تلخ‌تر باشد فایده آن بیشتر بوده و در التیام امراض کبدی موثرتر عمل می‌کند.
  • عرق کاسنی نقش بسزایی در تولید و ترمیم سلول‌های کبدی ایفا می‌کند.
  • عرق کاسنی منبعی سرشار از ویتامین C بوده و تمام بیماری‌های مزمن کبدی را برطرف می‌کند. علائمی همچون زردی پوست و خستگی ناگهانی و مفرط می‌تواند از علائم قطعی بروز مشکل در کبد باشد.
  • مشکلات کبدی و همچنین تنبلی کبد نشان از وجود بیماری‌های دیگر در بدن دارد که با مصرف صحیح و به موقع کاسنی و فرآورده‌های آن می‌توان فعالیت کبد را به حد اعتدال رساند.

 

مضرات عرق کاسنی

عرق کاسنی نیز مانند هر مادهٔ دیگری علاوه بر فواید، مضراتی نیز دارد.

  • مصرف عرق کاسنی در طولانی مدت و در دوزهای بالا می‌تواند موجب تخریب عروق شبکیه، افت ناگهانی فشار خون و افزایش ترشحات صفرا به همراه کاهش دفع آن شود.
  • استفاده از عرق کاسنی در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است، زیرا مصرف فرآورده‌های کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود و احتمال زایمان زودرس، سقط جنین و خونریزی را در دوران بارداری تقویت می‌کند.
  • در دوران شیردهی به دلیل انتقال از شیر مادر به کودک و طبع سرد آن می‌تواند برای کودک مشکلات گوارشی و معده‌ای ایجاد کند.

در انتها…

در مجموع می‌توان از عرق کاسنی، در کنار سایر ملزومات درمان کبد چرب کمک گرفت تا بهبود شرایط کبد سرعت بیشتری یابد؛ اما فراموش نکنید راه اصلی پیشگیری، کنترل و درمان کبد چرب بسیار گسترده‌تر از مصرف یک یا چند عرق گیاهی است و باید تمامی آن‌ها را در نظر گرفت!

منابع:
?www.livestrong.com:What Is Chicory Root
www.livestrong.com:Side Effects of Chicory Root Extract