آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می‌خوانید:

  • چگونه چربی های موضعی را از بین ببریم؟
  • آیا در فرآیند عرق کردن چربی سوزی رخ می دهد؟؟
  • چربی سوزی چه زمانی رخ می دهد؟

چگونه چربی های موضعی را از بین ببریم؟

در اثر اضافه شدن وزن، چربي در مناطق خاصي از بدن ما انباشته مي‌شود و تنها راه تغيير حجم چربي در يک منطقه خاص، تغييرعادات غذايي و تمرینات هوازی است.

با رعايت يک رژيم لاغری اصولی و علمی، چربي بدن مي‌سوزد .اين رژيم لاغری، يک رژيم كلی برای تمام بدن است نه فقط برای يک قسمت از آن.

پیشنهاد ژن سبز : با استفاده از متخصصان تغذیه ژن سبز ، می توانید به یک رژیم لاغری اصولی و مناسب دست پیدا کنید. برای دریافت برنامه به لینک ” باشگاه مجازی ژن سبز ” مراجعه کنید.

اگر چربی در منطقه ران جمع شده باشد، با اجرای رژيم لاغري به مرور ران‌ها متناسب مي‌شوند ولی انجام اين امر در يک شب امكان‌پذير نيست. پس فردي كه رژيم لاغری مي‌گيرد، بايد صبر و حوصله فراوانی داشته باشد.

يك رژيم متعادل و مناسب، رژيمی است كه مقادير بالايی ميوه و سبزی و كربوهيدرات های پيچيده داشته باشد ومقدار چربی آن كم باشد و نياز پروتئين بدن را تامين كند. به یاد داشته باشید که هیچ راهی وجود ندارد که چربی‌های بخش خاصی را بیشتر بسوزانید.

این تصور غلط است که باید برای از بین بردن چربی‌های ناحیه شکمی، باید هر روز حرکت شکم را تکرار کرد.

در واقع شما با انجام آن به عضلات شکم خود فشار وارد می‌کنید و آن را تقویت می‌کنید در حالی که چربی‌های آن ناحیه مورد فشار قرار نمی‌گیرند و چربی‌سوزی هم اتفاق نمی‌افتد.عضله شکم مانند هر عضله دیگری نیاز به استراحت و ریکاوری دارد.

با علم به اینکه عضله در استراحت رشد می‌کند اگر شما به این عضله امکان استراحت ندهید نه تنها نتیجه مطلوبی نمی گیرید بلکه ممکن است باعث تخریب سلول های عضلانی شوید.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع از اهمیت استراحت بعد از ورزش، مطلب ” ریکاوری بدن بعد از ورزش ” را مطالعه کنید.

آیا در فرآیند عرق کردن چربی سوزی رخ می دهد؟؟

چربی سوزی ، ژن سبز

وقتی فعالیت می‌کنیم، عضلات بدن گرما آزاد می کنند. از آنجا که دمای بدن ما 37 درجه سانتیگراد می باشد و باید در همین حد ثابت بماند، بدن ما آب اضافی خود را از طریق مجرا های پوستی به روی پوست هدایت می‌کند و این آب با تبخیر شدن روی پوست موجب پایین آمدن دمای بدن می شود.

در واقع عرق کردن به طور کلی در پی بالا رفتن دمای بدن صورت می گیرد، چه در اثر فعالیت و چربی سوزی باشد، چه نباشد. مثلا فرقی نمی کند که زیر آفتاب در دمای 40 درجه نشسته باشید یا در سونا عرق کنید.

به عبارتی می توان گفت عرق کردن می تواند در نتیجه فعالیت و چربی سوزی باشد اما دلیل آن نیست. پس در اینجا می رسیم به یک باور غلط که خیلی از مردم و ورزشکاران مسموم این باور غلط هستند و حتی برخی از مربیان هنوز هم طرفدار این باور غلط و بی‌اساس هستند، آن هم عرق کردن به هر قیمتی برای چربی سوزی. مثل استفاده از کمربند های گرمایشی، بستن کیسه به دور شکم در هنگام تمرین و ایجاد گرما و تعریق، استفاده از سونا و…

البته انجام چنین اقداماتی می تواند موجب کاهش وزن شود اما این کاهش وزن حاصل از دست دادن آب بدن است نه چربی، که با کنار گذاشتن این اقدامات و مصرف آب به صورت طبیعی، این وزن از دست رفته بازمی‌گردد. علاوه بر این، از دست دادن آب بدن به صورت غیرطبیعی و زیادی (مثلا با انجام اقدامات فوق) ممکن است برای برخی فرآیندهای بدن به‌خصوص متابولیسم سلولی که نیاز به آب دارد، ایجاد مشکل کند و باعث کاهش متابولیسم و چربی سوزی شود.

چربی سوزی چه زمانی رخ می دهد؟

فرآیند چربی سوزی نیاز به اکسیژن داشته از این رو تمرینات هوازی در تسهیل این امر بدیهی می باشد. زمان انجام تمرینات هوازی بسیار اهمیت دارد در صورتی که اگر به موقع انجام نشود نتیجه خوبی حاصل نمی شود. تمرین با وزنه از نوع تمرینات بی هوازی است و از منابع کربوهیدرات استفاده می کند، در حالی که چربی سوزی یک فرآیند هوازی است و برای اکسیداسیون چربی به اکسیژن نیاز داریم.

اگر قبل از تمرینات بدنسازی، تمرینات هوازی انجام دهیم، در واقع منابع کربوهیدرات بدن خود را که منبع اصلی برای تامین انرژی عضلات در هنگام تمرین با وزنه می‌باشد را مصرف کرده و سپس تمرینات بدنسازی انجام می‌دهید. از آنجاکه ذخایر کربوهیدراتی خالی است و چون تمرین بی هوازی است، بدن سراغ چربی سوزی نمی‌رود و از تخریب ماهیچه، سوخت مورد نیاز را تامین می‌کند که این بدترین اتفاق ممکن است. اما اگر به ترتیب اول کار با وزنه را انجام دهیم و سپس سراغ تمرینات هوازی برویم، چون بعد از کار با وزنه ذخایر کربوهیدراتی خالی است، بدن به فاز چربی سوزی می‌رود.