آیا هنگام آلودگی هوا ورزش در فضای باز خطرناک است؟
در حالی که فعالیت های هوازی یکی از کلیدی ترین نکات یک زندگی سالم است، آلودگی هوا و ورزش می تواند یک ترکیب ناسالم را به همراه داشته باشد. این آسیب به ویژه اگر شما آسم، دیابت، یا بیماری های قلبی ریوی یا بیماری تنفسی داشته باشید بیشتر خواهد بود.
حتی اگر به صورت حرفه ای ورزش نمی کنید، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد و با ورزش در هوای ناسالم، مشکلات بهداشتی ورزشی افزایش خواهد یافت.
یکی از دلایل این افزایش خطر این است که در طول فعالیت هوازی، شما معمولا هوای بیشتری را به داخل ریه فرستاده و تنفس عمیق تری دارید. و چون شما به احتمال زیاد به تنفس بیشتر از طریق دهان خود در طی ورزش می پردازید، هوایی که در تنفس توسط بینی خود فیلتر می کنید، در این حالت دیگر فیلتر نمی کنید و ذرات آلودگی موجود در هوا مستقیم وارد سیستم تنفسی شما می شود.

 

هوای آلوده چه مشکلاتی می تواند برای سلامتی به وجود بیاورد:

• آسیب به مجاری تنفسی
• افزایش خطر ابتلا به آسم
• افزایش آسم و سایر بیماریهای ریوی
• افزایش خطر حملات قلبی و سکته
• افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان ریه و بیماری های قلبی عروقی

آن چه در ارتباط با آلودگی هوا و ورزش مشخص نیست این است که چگونه قرار گرفتن در معرض آلودگی خطرناک تر خواهد بود، و یا چه مدت شما باید در معرض آلودگی باشید تا کمتر دچار آسیب شوید. و از آنجا که ورزش دارای خواص بهداشتی روشنی خواهد بود، ورزش را به طور کامل در زمان آلودگی هوا کنار نگذارید، مگر اینکه دکتر شما را منع کرده باشد. در عوض، تمرکز خود را بر روشهایی برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از آلودگی هوا و ترکیبی از ورزش ها قرار دهید.

برای محدود کردن اثرات آلودگی هوا چه باید کرد:

• سطح آلودگی هوا را دقیق بررسی کنید. اغلب یک سیستم برای هشدار آلودگی هوا وجود دارد. تماس با آژانس کنترل آلودگی هوا محلی و یا دولتی راه حل مناسبی خواهد بود. ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی محلی و روزنامه ها نیز اغلب کیفیت هوا را گزارش می کنند.

• زمان تمرینات خود را با دقت برنامه ریزی کنید. اجتناب از فعالیت بدنی در فضای باز و یا کاهش شدت و مدت ورزش در فضای باز خود هنگامی که یک هشدار کیفیت هوا صادر شده است نکته بسیار مهمی است. همچنین از فعالیت در فضای باز هنگامی که آلودگی هوا در بالاترین حد است، که اغلب ظهر یا بعد از ظهر این اتفاق روی می دهد حتما اجتناب کنید. ورزش در ساعات شلوغی همچنین می تواند شما را در معرض مقادیر بالاتری از آلودگی قرار دهد.

• اجتناب از مناطقی که آلودگی هوای بالایی دارد. آلودگی هوا به احتمال زیاد حداکثر آلودگی هوا 15 متر بالاتر از سطح جاده در  محیط های شهری می باشد همچنین محیط های مصرف دخانیات در فضای باز دارای آلودگی بوده. در صورت امکان، از این مناطق هنگام ورزش دوری کنید.

• پیشنهاد می شود در روز هایی که آلودگی هوا بالاست در محیط بسته و  منزل تمرین کنید.
اگر شما مبتلا به آسم، دیابت یا دیگر بیماری های مرتبط با آلودگی هوا هستید، با دکتر خود در مورد زمانی که ورزش برای شما بی خطر یا حداقل کم خطر است مشورت کنید.

منبع: www.mayoclinic.org