بر اساس اعلام سازمان های بهداشتی جهان نظیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) امروزه دیگر بیماری‌های عفونی نظیر وبا و طاعون، اولین عامل مرگ و میر انسان‌ها نیستند؛ بلکه بیماری‌های مزمن، در کشتن انسان‌ها گوی سبقت را ربوده‌اند و به اولین عامل مرگ و میر در دنیا تبدیل شده‌اند.

4 عامل اصلی مرگ و میر!

4 بیماری مزمن در صدر جدول عوامل مرگ انسان‌ها قرار دارند که سر دستهٔ آن‌ها بیماری‌های قلبی عروقی هستند؛ بعد از آن به ترتیب سرطان، دیابت و چاقی بیشترین نقش را در مرگ انسان‌ها دارند (البته تصادفات و سوانح در این رتبه‌بندی لحاظ نشده است).

این آمار در کشور ما نیز صدق می‌کند. کافی است شما به علت مرگ نزدیکان و آشنایان خود نگاهی کنید، آنگاه خواهید دید که اکثر آن‌ها در اثر ایست قلبی از دنیا رفته‌اند.

بیماری‌های قلبی عروقی طیف گسترده‌ای دارند. پرفشاری خون، بالا بودن چربی و کلسترول خون، تنگی دریچه‌های قلبی، گرفتگی عروق تغذیه کنندهٔ (کرونر) قلب و… همگی جزو بیماری‌های قلبی عروقی به حساب می‌آیند.

 

پیشنهاد مطالعه : برای کاهش بیماری های قلبی چه غذایی بهتر است؟

در این بین بالا بودن چربی خون (هایپرلیپیدمی)، جز شایع‌ترین و خطرناک‌ترین آن‌هاست و در صورت عدم کنترل، می‌تواند به گرفتگی عروق قلب منجر شود که مرحلهٔ آخر آن ایست قلبی است. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله به معرفی یکی از مواد غذایی که می‌تواند در کاهش میزان چربی و کلسترول خون یا درمان هایپرلیپیدمی مؤثر باشد، بپردازیم:

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می‌خوانید:

  • هایپرلیپیدمی یا چربی خون بالا چیست؟
  • قرص شوید برای درمان چربی خون
  • آیا قرص شوید به تنهایی باعث درمان چربی خون می‌شود؟

هایپرلیپیدمی یا چربی خون بالا چیست؟

در برگهٔ آزمایش خون، دو فاکتور نشان‌دهندهٔ میزان چربی خون هستند. یکی مقدار تری‌گلیسرید (که به اختصار در برگهٔ آزمایش آن را بصورت TG می‌نویسند) و دیگری مقدار کلسترول خون است که بطور کلی به مجموع آن‌ها چربی خون گفته می‌شود.

تری گلیسرید در اثر ازدیاد مصرف کربوهیدرات‌های ساده نظیر قند و شکر بالا می‌رود، اما کلسترول خون در اثر دریافت بیش از حد چربی‌های جامد (مانند چربی‌های حیوانی، کره و چربی لبنیات) و ترانس (نظیر روغن‌های جامد نباتی) افزایش می‌یابد.

عدد مربوط به کلسترول خون، مجموع مقدار LDL و HDL است.

LDL را به دلیل نقشی که در ایجاد گرفتگی عروق دارد، اصطلاحاً «کلسترول بد» می‌نامند و برعکس آن چون HDL می‌تواند از گرفتگی عروق جلوگیری کند به آن «کلسترول خوب» می‌گویند.

مصرف بی‌رویه چربی‌های جامد مانند روغن‌های حیوانی و همچنین غذاهای سرخ کردنی، باعث بالا رفتن میزان LDL خون می‌شود، اما برخی از افراد دچار هایپرلیپیدمی ارثی (خانوادگی) هستند، یعنی به‌طور مادرزادی نقص یک آنزیم مربوط به فرآیند تنظیم چربی خون را دارند (البته این بیماری حالت‌های مختلفی دارد).

هر چه نسبت LDL به HDL بیشتر باشد، احتمال ایجاد گرفتگی عروق بالاتر می‌رود و احتمال سکته قلبی در فرد نیز بالاتر می‌رود. این احتمال خطر گرفتگی عروق در کسانی که بصورت مادرزادی چربی خون بالایی دارند، بیشتر است در حدی که احتمال دارد در سنین جوانی دچار این عارضه شوند. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چربی خون، می توانید از مطلبی که با عنوان ” چربی خون در بدن، چه علائم و عوارضی دارد؟ “، که قبلا در سایت منتشر شده، بازدید کنید)

قرص شوید برای درمان چربی خون

قرص شوید برای درمان چربی خون -ژن سبز

در کنار درمان دارویی، درمان های مکمل و جایگزینی نیز وجود دارد. در بین این‌ها استفاده از گیاهان دارویی یکی از مواردی است که امروزه استفاده از آن در حال افزایش است.

استفاده از این گیاهان ریشه در فرهنگ ما دارد و از زمان قدیم مرسوم بوده است. با مراجعه به بخش درمان چربی خون در کتب طب سنتی و قدیمی، به اسم گیاه شوید برای درمان این بیماری برخورد می‌کنیم.

البته برای شوید خواص دیگری از جمله درمان سوء هاضمه، عفونت‌های گوارشی و… نیز نوشته‌اند.

شوید از جمله سبزیجاتی است که در رژیم غذایی معمول ما ایرانی‌ها وجود دارد. غذاهای مختلفی در منوی غذایی ایرانی‌ها وجود دارد که در آن‌ها از این سبزی معطر استفاده می‌شود (مانند شوید پلو). همین اشارهٔ کتب طب سنتی به اثر درمانی شوید بر درمان چربی خون سبب شد تا دانشمندان کشورمان بر روی اثر این سبزی خوش‌طعم تحقیق کنند.

 

بر اساس آخرین مطالعه‌ای که در این زمینه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر روی موش‌های نر دچار بالا بودن چربی خون، انجام شده بود، اثر عصارهٔ این گیاه بنام «آنتوم» به صورت کپسول بر روی فاکتورهای خونی نظیر LDL و TG موجب کاهش آن‌ها شده بود.

در مطالعهٔ دیگری که در ژاپن بر روی همین گیاه صورت پذیرفته بود، نشان داد که شوید از طریق تأثیر بر مسیر تولید کلسترول و چربی در سلول‌های کبدی، میزان تولید کلسترول را در بدن کاهش می‌دهد و در نهایت موجب کاهش سطح چربی خون می‌شود.

نکته جالب در مورد تحقیقات انجام شده بر روی اثر عصارهٔ شوید، این است که اکثر مطالعات در ایران انجام شده‌اند و تعداد معدودی از آن‌ها مربوط سایر کشورها است، به همین دلیل در ابتدای پاراگراف در مورد ریشهٔ اثر درمانی این گیاه در طب سنتی کشور خودمان صحبت شد. اما این جریان، درست بودن تمام ادعاهای طب سنتی را تأیید نمی‌کند، چرا که برخی از این ادعاها بعضاً باعث ایجاد آسیب به فرد می‌شوند.

به منظور اثبات یک ادعا و فرضیه باید تحقیقات گسترده و بسیار زیادی بر روی گروه‌های مختلف (از موش‌های آزمایشگاهی گرفته تا جمعیت‌های بزرگ انسانی) انجام شود تا آن ادعا اثبات و تأیید شود.

همین قرص شوید (آنتوم) نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری برای تأیید اثر کاهش چربی خون می‌باشد. تا زمانی که تأیید نهایی از سمت مراجع قانونی مانند وزارت بهداشت یا FDA آمریکا صادر نشده است، استفاده از آن به جای داروی اصلی که پزشک تجویز کرده، درست نیست و این امکان وجود دارد که آسیب جدی به بدن فرد وارد کند.

 

آیا قرص شوید به تنهایی باعث درمان چربی خون می‌شود؟

به عنوان کلام آخر این نکته را مدنظر داشته باشید که اگر پزشک داروی خاصی را برای مشکل چربی خون شما تجویز کرده است، قرص شوید صرفاً به عنوان درمان کمکی در کنار داروی اصلی است و نباید فرد در زمان مصرف آن، داروهای خود را خودسرانه قطع کند.

نکته بعد اینکه درمانی که اثرش حتی از داروهای شیمیایی هم برای این بیماری بیشتر است، مستلزم پیروی از یک الگوی غذایی سالم می‌باشد. معمولاً افرادی که چربی خون بالایی دارند، اضافه وزن نیز دارند (البته به استثناء بیماران مادرزادی). در صورتی که این افراد از یک دوره رژیم کاهش وزن پیروی کنند در مدت کوتاهی میزان چربی خون آن‌ها کاهش می‌یابد، به طوری که حتی دیگر نیاز به مصرف قرص و دارو نیز نخواهند داشت.

بر اساس آخرین تحقیقات، پیروی از الگوی رژیمی که ضمن محدودیت کالری، توصیه به مصرف انواع روغن‌های گیاهی مایع به خصوص روغن زیتون در کنار سبزیجات و میوه‌ها، می‌تواند حتی بدون نیاز به دارو تا حدود زیادی میزان چربی خون و سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

منابع:
journal.skums.ac.ir:بررسی اثرات داروی آنتوم بر روی کاهش تری گلیسیرید و کلسترول
sci-hub.tw:Dill seed extract improves abnormalities in lipid