در زیر درباره 10 غذایی که برای قلب شما مفید است توضیح داده شده است. مصرف به اندازه این مواد غذایی می تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشد.

 

1. هندوانه

هندوانه که کم کالری می باشد سرشار از فیبر بوده و یک منبع بزرگ از آنتی اکسیدان ها است این میوه یک منبع ارزشمند از لیکوپن است که با کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط است. هندوانه نیز در تامین سیترولین موثر است، که سلامت رگ های خونی ما را بهبود می بخشد و حتی ممکن است مزایایی برای افراد مبتلا به اختلال در نعوظ و دیابت داشته باشد. هندوانه منبع ویتامین C و A است، همچنین از پتاسیم و منیزیم غنی می باشد.

 

2. ماست

یک فنجان ماست بیش از هر چیزی از قلب شما محافظت می کند و می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. ماست، برای بیماری های لثه مفید است. علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، با خوردن ماست کم چرب، شما همچنین  آنتی اکسیدان های قوی، ویتامین ها، فیبر و پروبیوتیک ها که برای سلامت کلی مفید بوده و در هضم غذا موثر است را دریافت می کنید. مصرف ماست با انواع توت های تازه یک میان وعده عالی و خوشمزه در طول روز به حساب می آید.

 

3. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی دوز بالایی ویتامین C است، ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان وظیفه محافظت از سلول ها را دارد. گوجه فرنگی مانند هندوانه، غنی از لیکوپن می باشد.  برای ساخت سس گوجه فرنگی می توانید از گوجه فرنگی تازه به همراه پونه کوهی و سبزیجات خرد شده استفاده کنید.

 

4. آووکادو

آووکادو پر از چربی های اشباع نشده سالم است و منبع خوبی از پتاسیم به حساب می آید. پتاسیم ماده معدنی لازم برای کنترل فشار خون می باشد. آووکادو همچنین یک منبع بزرگ از ویتامین C، فیبر و کاروتنوئید نیز می باشد. کاروتنوئیدها در کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی موثر اند. ثابت شده است که آووکادو  به بدن در جذب آنتی اکسیدان های دیگر هنگامی که با سبزیجاتی مانند اسفناج و هویج خورده شود، کمک شایانی می کند.

 

5. لوبیا

فقط نصف فنجان از دانه های لوبیا در طول روز قلب شما را در شکل مطلوبی از سلامت نگاه می دارد. فیبر محلول، دلیل اصلی آن است که چرا لوبیا برای قلب شما مفید است. فیبر متصل به کلسترول در روده جذب می شود و سطوح سلولی را سالم نگه می دارد. اضافه کردن برخی از انواع سیاه و سفید و … به وعده غذایی بدن شما را از فیبر محلول غنی می سازد، علاوه بر این فولات، منیزیم، کلسیم، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های B کمپلکس که تمام مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت قلب است را به بدن شما می رساند.

 

6. گردو

گردو با چربی امگا 3 سالم و آنتی اکسیدان ها می تواند به کاهش ریسک بیماری های قلبی

کمک شایانی کند. خوردن حدود 50 گرم گردو در روز بهبود عملکرد رگ های خونی در میان افراد مبتلا به دیابت و همچنین بیماران قلبی را در پی داشته است. مصرف تعداد انگشت شماری از آجیل به کاهش سطح کلسترول کمک می کند.

 

7. ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا به عنوان وعده غذای اصلی به بدن شما در پمپاژ خون در وهله اول کمک شایانی می کند. مطالعات نشان می دهد مصرف ماهی به طور منظم و هر هفته خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب را به میزان 30 درصد کاهش می دهد. ماهی های سردآبی مانند ماهی آزاد، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و سطوح پایین تری از چربی مضر هستند. “امگا 3 فشار خون را نیز پایین تر آورده و می تواند به جلوگیری از ریتم های نامنظم قلب کمک کند، در عین حال به کاهش التهاب در سراسر بدن کمک ویژه ای می کند.

 

8. بادام

بادام یکی دیگر از گزینه هایی است که به حفظ سلامت قلب شما کمک می کند. فقط یک مشت بادام در روز به کاهش کلسترول LDL کمک زیادی می کند. بادام با ویتامین E، فیبر و پروتئین اشباع شده است و تمام مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت قلب را دارا می باشد. علاوه بر خوردن آن به شکل آجیل شما همچنین می توانید بادام را با غذای های پخته خود ترکیب کنید. می توانید از آرد بادام به جای آرد گندم استفاده کنید که فواید زیادی دارد.

 

9. نخود فرنگی

نخود فرنگی با فیبر بالایی که دارد برای سلامتی قلب شما بسیار مفید است و از بیماری هایی قلبی جلوگیری می کند. نخود فرنگی همچنین می تواند با کنترل وزن که برا سلامت قلب عنصر کلیدی استکمک کند. یک فنجان نخود فرنگی کمتر از 100 کالری شامل مقادیر زیادی از ریز مغذی ها، فیبر و پروتئین است. سعی کنید نخود فرنگی را به صورت منجمد نگه دارید تا زمانی که خواستید آن را مصرف کنید. البته مصرف تازه آن بهتر است.

 

10. بلغور جو دوسر

با غلات کامل مثل جو قلب خود را سالم نگه داشته و کمک شایانی به حفظ وزن خود کنید. روز خود را با یک کاسه بلغور جو شروع کنید، طبق توصیه متخصص تغذیه بریجت (Swinney)، حداقل نیمی از غلات در رژیم غذایی باید غلات کامل باشد، اما این میزان کم است و  باید بیشتر باشد. غلات کامل به شما کمک می کند حجم مناسب تری غذا بخورید و در نتیجه کنترل وزن مناسب تری داشته باشید. غلات سبوس دار نیز به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی کمک ویژه ای می کند.

 

منبع: www.livestrong.com