تئوری رژیم گروه خونی

رژیم غذایی گروه‌های خونی، توسط پیتر دامائو، یک پزشک طب طبیعی عنوان شده است که بیان می‌کند، افراد بسته به نوع خونشان به غذاهای مختلف پاسخ می‌دهند.
تئوری این رژیم بر اساس این باور است که غذاهایی که لکتین دارند، با نوعی از گروه‌های خونی ناسازگار هستند و باعث به هم چسبیدن و توده شدن گلبول‌های قرمز خون و تشکیل آگلوتیناسیون می‌شوند که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی، کلیوی و نیز سرطان‌ها شود.

دامائو هم‌چنین بیان می‌کند که نوع گروه خونی اشخاص بر توانایی آن‌ها در هضم غذاهای مختلف، به دلیل تفاوت‌های ترشحات هضمی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، افراد دارای گروه خونی O به علت داشتن سطوح بالای اسید معده، هضم گوشت را به خوبی انجام می‌دهند.

دامائو بیان می‌کند که با توجه به نوع رژیم گروه خونی، می‌توانید مواد غذایی را با راندمان بیشتری هضم کنید، از تأثیر منفی لکتین‌های خاص جلوگیری کنید، وزن خود را کم کنید و سلامت خود را بهبود دهید.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می خوانید:

  • رژیم غذایی وابسته به گروه خونی چیست؟
  • گروه‌های خونی مختلف
  • چگونه از رژیم غذایی گروه خونی پیروی کنیم؟
  • فواید رژیم گروه خونی
  • رژیم غذایی وابسته به گروه خونی و کاهش وزن
  • هشدارهای رژیم گروه خونی
  • مواد غذایی مجاز برای هریک از گروه‌های خونی
  • آیا پیروی از رژیم گروه خونی معقول و کارساز است؟

رژیم غذایی وابسته به گروه خونی چیست؟

این نوع رژیم، توصیه‌های سلامتی و تغذیه‌ای را بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی منحصر به فرد هر کس انجام می‌دهد. طرفداران این نوع رژیم معتقدند که نوع خون فرد، یک ابزار مهم برای درک این است که چگونه به انواع مختلف غذا، عادت‌ها و عوامل استرس زا واکنش نشان می‌دهند.

این نوع رژیم مبتنی بر فرضیه‌ای است که افراد دارای گروه‌های خونی مختلف، باید غذاهای مربوط به آن گروه خونی را بخورند و عادات و شیوهٔ زندگی خود را به گونه‌ای توسعه دهند که بیشترین تناسب را با ترکیب ژنتیکی آن‌ها داشته باشد.

با توجه به تنوع در شیمی بدن هر فرد، گفته می‌شود که نوع گروه خونی، تعیین می‌کند که کدام نوع غذاها بهتر هضم می‌شوند. به عنوان مثال، پروتئین‌های حیوانی یا میوه‌ها و همچنین بدن به کدام نوع از غذاها واکنش نشان می‌دهد.

گروه‌های خونی مختلف

چگونه از رژیم غذایی گروه خونی پیروی کنیم؟-ژن سبز

با توجه به طراحان این نوع رژیم غذایی، حساسیت افراد به بیماری‌های خاص و شرایط پزشکی به طور مستقیم با گروه خونی آن‌ها مرتبط است. از آن‌جایی که نوع گروه خونی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، همهٔ افراد نیازهای تغذیه‌ای یکسانی ندارند.

چهار نوع گروه خونی در انسان وجود دارد:

  • گروه خونی A
  • گروه خونی B
  • گروه خونی AB
  • گروه خونی O

تعداد زیادی از افراد، دارای گروه خونی O هستند.

حدود ۴۴ درصد از افرادی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند دارای گروه خونی O هستند. ۴۲ درصد از آن‌ها گروه خونی A دارند؛ ۱۰ درصد گروه خونی B و حدود ۴ درصد دارای گروه خونی AB هستند.

انواع گروه خونی توسط آنتی‌ژن‌هایی که بر روی سطح گلبول‌های قرمز قرار دارند، متمایز می‌شوند.

اگر شما آنتی ژن A داشته باشید گروه خونی A و اگر آنتی ژن B داشته باشید گروه خونی B هستید.

اگر شما از نوع گروه خونی خود مطمئن نیستید، می‌توانید با انجام یک آزمایش خون در دفتر یا آزمایشگاه پزشک خود، آن را تعیین کنید. با این حال با خواندن این مقاله متوجه می‌شوید که تعیین گروه خونی برای انجام تغییرات در رژیم غذایی خیلی مفید و ضروری نیست (اگرچه قبل از بارداری و انتقال خون، باید نوع گروه خونی خود را بدانید)

چگونه از رژیم غذایی گروه خونی پیروی کنیم؟

بسیاری از افرادی که این نوع رژیم غذایی را دنبال می‌کنند معتقدند که پیروی از اجدادشان برای انتخاب نوع غذا بسیار اهمیت دارد.

بر‌اساس این فرضیه که ژنتیک به شدت بر نیازهای تغذیه‌ای تأثیر می‌گذارد، رژیم غذایی بر اساس گروه خونی در ویژگی‌های خاصی با رژیم غذایی پالئویی (رژیم غذایی اجدادی) مشترک است.

اگرچه رژیم پالئویی ممکن است برای همه مناسب نباشد اما مطالعات نشان داده‌اند که پایبندی به این رژیم دارای مزایای زیادی برای سلامتی است.

فواید رژیم گروه خونی

طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند که این نوع رژیم می‌تواند فواید زیر را برای شما داشته باشد:

  • باعث سوزاندن موثرتر چربی‌های بدن می‌شود.
  • سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد.
  • سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند.
  • کاهش وزن را بیشتر می‌کند.
  • خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف و مهم مانند بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد.

با این حال در حال حاضر کمبود شواهد علمی برای حمایت از چنین ادعاهایی وجود دارد و طبق نتیجه گیری دانشمندان از بررسی ۱۶ گزارش منتشر شده از این رژیم، هیچ مدرک معتبری برای تأیید مزایای سلامتی ذکر شده در رژیم‌های غذایی بر اساس گروه خونی وجود ندارد.

رژیم غذایی وابسته به گروه خونی و کاهش وزن

مانند بیشتر رژیم‌های غذایی، بسیاری از افراد به امید کاهش وزن به این رژیم روی می‌آورند. ممکن است که این رژیم به کاهش وزن کمک کند اما به احتمال زیاد این امر به گروه خونی شما وابسته نیست. در واقع علت اصلی این کاهش وزن، به این دلیل است که این رژیم غذایی می‌تواند محدود کننده باشد و مصرف غذاهای مضر را کاهش دهد.

در اغلب موارد، افزایش وزن به دلیل خوردن بیش از حد و نیز خوردن غذاهایی است که باعث التهاب می‌شوند و یا تعادل هورمونی را برهم می‌زنند.

بر اساس نوع رژیمی که فرد از آن پیروی می‌کند، کاهش وزن ممکن است نتیجهٔ مصرف فیبر و یا پروتئین بیشتر، که هر دو قادر به کنترل گرسنگی هستند، باشد.

هشدارهای رژیم گروه خونی

از آنجا که رژیم‌هایی که برای گروه‌های خونی A و O تجویز می‌شوند بسیار محدود کننده هستند، برخی از نگرانی‌های افرادی که از این رژیم‌ها پیروی می‌کنند، مربوط به محدودیت دستیابی به مصرف کافی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامتی است.

اگرچه طرفداران این رژیم می‌گویند که استفاده از مکمل‌های غذایی می‌تواند به افراد کمک کند تا نیاز خود را به این مواد فراهم کنند اما این مکمل‌ها به عنوان یک جایگزین معقول برای یک برنامهٔ غذایی سالم و متعادل در نظر گرفته نمی‌شود.

مواد غذایی مجاز برای هریک از گروه‌های خونی

مواد غذایی مجاز برای هریک از گروه‌های خونی- ژن سبز

مصرف مواد غذایی، بستگی به نوع گروه خونی شما دارد. در زیر توصیه‌هایی از دامائو برای هر نوع گروه خون را می‌خوانید:

گروه خون O:

یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و غنی از گوشت مرغ، ماهی و سبزیجات، دانه‌ها، گوشت و لبنیات. دامائو همچنین استفاده از مکمل‌های مختلف برای کمک به مشکلات گوارشی را نیز توصیه می‌کند.

گروه خونی A:

یک رژیم غذایی بدون گوشت بر اساس میوه‌ها و سبزیجات، لوبیا و حبوبات و دانه‌های کامل، ارگانیک و تازه؛ زیرا دامائو معتقد است که افراد دارای گروه خونی A سیستم ایمنی حساسی دارند.

گروه خونی B:

اجتناب از مصرف ذرت، گندم، گندم سیاه، عدس، گوجه فرنگی، بادام زمینی و دانهٔ کنجد. دامائو می‌گوید مصرف مرغ برای افراد دارای گروه خونی B نیز مشکل‌ساز است. او این افراد را به خوردن سبزیجات سبز، تخم مرغ، گوشت خالص و لبنیات کم‌چرب تشویق می‌کند.

گروه خونی AB:

مصرف غذاهایی مانند توفو، غذاهای دریایی، لبنیات و سبزیجات سبز توصیه می‌شود. دامائو می‌گوید افراد دارای این نوع گروه خونی دارای اسید معدهٔ کمی هستند و باید از مصرف کافئین، الکل و ژامبون گوشت اجتناب کنند.

آیا پیروی از رژیم گروه خونی معقول و کارساز است؟

همانطور که در اواسط مطلب اشاره کردیم، این رژیم از پشتوانه علمی مناسبی برخوردار نیست و هنوز مطالعات و آزمایشات صحت این رژیم را به طور قطعی ثابت نکرده‌اند!

علاوه بر این، رژیم گروه خونی با محدودیت زیادی که می‌تواند برای فرد ایجاد کند، ممکن است باعث کمبودها و نقایص زیادی شود که این رژیم را از یک رژیم ایده آل دور می‌کند؛ مانند رژیم کانادایی که بارها شاهد خطرآفرینی آن برای سلامتی بوده‌ایم.

همچنین زمانی که شما تمامی انسان‌ها را به چند دسته تقسیم می‌کنید و برای این دسته‌های بزرگ، رژیمی یکسان در نظر می‌گیرید، نمی‌توان ادعای رژیم شخصی سازی شده و مخصوص برای هر فردی را درست دانست! چراکه اصولاً رژیم هر فردی باید متناسب با ویژگی‌های فردی و سبک زندگی وی توسط متخصص تغذیه تنظیم شود.

در انتها هدف ما از انتشار این مطلب، صرفاً آشنایی شما کاربران عزیز با این مدل رژیم بوده و هیچ توصیه‌ای بابت پیروی از رژیم گروه خونی نمی‌کنیم.

رژیم‌های سالم‌تر بسیاری وجود دارند که از لحاظ علمی نیز دارای پشتوانه قوی و معتبرتری هستند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

Refrences:
www.verywellfit.com:The Blood Type Diet History, Benefits, and Foods to Eat
www.webmd.com:The Blood Type Diet
?www.draxe.com:The Blood Type Diet: Are There Any Real Benefits