مطمئنا شما نیز شایعات تغذیه ای کاهش وزن زیادی تا امروز شنیده اید! عناوینی مانند “30 کیلوگرم کاهش وزن در 30 روز!” و “به هر میزان که می خواهید غذا بخورید و وزن کم کنید!” و یا “رژیم هایی برای کاهش چشم گیر سایز در 20 روز!” را مکررا در رسانه های مختلف اعم از مجازی و حقیقی مشاهده کردید. این عناوین وسوسه های تجاری هستند که سلامت شما را هدف خواهند گرفت. در اینجا می خواهیم برخی از این شایعات و عناوین بدون سند علمی را بررسی کنیم. با ما در مجله ژن سبز همراه باشید!

به قلم ماهور شکرابی؛ کارشناس تغذیه، تناسب اندام و پیشگیری از بیماری ها ژن سبز

 

در ادامه لیستی از مهمترین شایعات در موضوعات تغذیه را اشاره می کنیم:

شایعه یک)  رژیم های سخت نتیجه بهتری می دهند!

شایعه: رژیم های سخت و بسیار کم کالری به من کمک خواهند کرد تا وزنم را کم کنم.

حقیقت: رژیم های سخت و بسیار کم کالری به شما کمک زیادی نخواهند کرد. این رژیم ها به شما قول کاهش وزن زیاد در زمان کوتاه را خواهند داد به شرطی که دریافت غذای روزانه خود را به شدت کاهش دهید. در ابتدا وزن کم خواهید کرد ولی آیا 1 ماه آینده همچنان انگیزه رعایت محدودیت های افراطی را خواهید داشت؟

مطالعات بسیاری نشان داده اند که بسیاری از مردم که این رژیم ها را شروع می کنند به سرعت هم آن ها را کنار گذاشته و تمام محدودیت ها را با افراط جبران خواهند کرد.

اما آیا بدن شما نیازهای خود را در این دوره تامین خواهد کرد؟

خیر، بدن انسان غذا را به عنوان سوخت می شناسد. اگر سوخت کافی در اختیار بدن قرار نگیرد بیماری هایی در انتظار فرد خواهند بود. اما نکته اصلی این است که کاهش مواد غذایی مورد نیاز بدن، عوارض خود را به سرعت نمایان نخواهند کرد. بسیاری از مطالعات اثر این رژیم ها را در طولانی مدت بررسی کردند و اکثریت این مطالعات افزایش امکان ابتلا به بیماری های مغزی از جمله آلزایمر و بیماری های روحی روانی را گزارش کرده اند. برخی از این بیماری ها از جمله آلزایمر در سنین بالا نمایان خواهند شد.

 

شایعه دو)  نان و برنج و ماکارونی باید کاملا حذف شوند!

شایعه: غلاتی مانند نان، برنج و ماکارونی چاق کننده هستند و برای کاهش وزن باید به طور کل از برنامه غذایی حذف شوند.

حقیقت: غلات به دو دسته کلی شامل غلات کامل و غلات تصفیه شده تقسیم می شوند. غلات تصفیه شده غلاتی است که لایه سبوس آن گرفته شده است. این سبوس گیری باعث حذف فیبر و ویتامین های خانواده ب به خصوص ویتامین ب 1 خواهد شد.

از منابع اصلی ویتامین ب1 سبوس غلات است. این ویتامین در بیش از 200 واکنش متابولیک نقش دارد. پس حذف غلات سبوس دار از برنامه غذایی خطر کاهش این ویتامین را افزایش می دهد و این کاهش به معنای ایجاد اختلال در حداقل 200 واکنش در بدن خواهد بود.

از سویی دیگر افرادی که غلات سبوس دار مصرف می کنند کم تر دچار بیماری های مزمن نظیر دیابت و سرطان خواهند شد. پس با مصرف نان های سبوس دار نظیر نان سنگک و برنج قهوه ای در “میزان مشخص”، منابع بدن را غنی خواهید کرد.

 

شایعه سه)  زیاد بخور و در عوضش زیاد ورزش کن تا چاق نشی!

شایعه: برخی افراد تصور می کنند که می توانند هرچقدر می خواهند غذا بخورند و با فعالیت بالا لاغر خواهند شد.

حقیقت: برای کاهش وزن، کالری دریافتی روزانه “باید” کاهش یابد. در غیر این صورت انتظار معجزه نخواهیم داشت.

در کنار این مسئله، برخی عوامل مانند سن، ژنتیک، دارو و سبک زندگی نیز وزن افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. این عوامل به غیر از سبک زندگی موضوعاتی هستند که از کنترل ما خارج خواهند بود. پس چاره ای جز ایجاد تطابق با این عوامل نیست. برای اینکه تمام عوامل مذکور در یک قالب مشخص برنامه ریزی و جهت دهی شوند و تطابق لازم شکل گیرد، نیاز به ایجاد یک برنامه تخصصی می باشد.

 

شایعه چهار)  کم چربی یا بدون چربی بخوریم تا چاق نشیم چون کالری ندارند!

شایعه: “کم چربی” یا “بدون چربی” ها به معنای بدون انرژی و کالری هستند.

حقیقت: این موارد نظیر لبنیات کم چرب، نسبت به نمونه پر چرب، انرژی کم تری خواهند داشت ولی به معنای انرژی صفر نخواهد بود. کربوهیدرات یا قند و پروتئین موجود در شیر به عنوان مثال حاوی انرژی هستند ولی بخش چربی آن انرژی کمتری خواهد داشت.

برای ارزیابی میزان انرژی موجود در این موارد، توصیه میکنم جدول حقایق غذایی بر روی بسته بندی محصول را بررسی کنید.

 

شایعه پنج)  من ناهار نمی خورم تا لاغر شم!

شایعه: اگر وعده ای را حذف کنم لاغر خواهم شد.

حقیقت:زمانی که فردی یک وعده غذایی را حذف می کند، در وعده بعد از آن، پرخوری خواهد داشت در حالی که ممکن است خود فرد متوجه این موضوع نباشد. برخی افراد ممکن است پر خوری نداشته باشند اما توجه شما را به یک بحث روان شناختی جلب می کنم.

با حذف یک وعده یا چندین وعده، فرد به طور قطع دچار افت قند خون خواهد شد. بسیاری از مواقع هیچ علامت ظاهری از افت قند خون بروز نخواهد کرد ولی تجربه مشترک بین اکثر این افراد نشان داده است که افرادی که وعده ای را حذف می کنند، خلق و خوی نا پایدار خواهند داشت.

بسیاری از زمان های روز پرخاشگری و عصبانی بودن های متوالی و گاهی بدون دلیل را تجربه می کنند که در برخی موارد جایگاه این اشخاص در فضای اجتماعی و خانوادگی را تحت الشعاع قرار خواهد داد که تمام این عوارض حاصل افت قند خون است.

مطالعات نشان داده اند، افرادی که 50 درصد غذای روزانه خود را در ساعات قبل از ظهر دریافت می کنند، کاهش وزن بیشتری خواهند داشت. (پیشنهاد می کنیم حتما بخوانید: اهمیت وعده صبحانه)

 

سخن آخر) کاهش وزن حاصل شرایط متعددی است

کاهش وزن به عوامل بسیار گسترده از جمله شرایط فیزیکی، روحی روانی و غیره وابسته است. در حال حاضر مطالعات روز جهان در کنار ابعاد جسمی، تمرکز بر نقش مغز در کاهش وزن کرده اند. طبق آخرین مطالعات منتشر شده، کسانی کاهش وزن ایده آل و مداوم خواهند داشت که “زبان بدن” خود را به خوبی درک کنند و بر سیستم مغزی و روانی خود احاطه کامل داشته باشند.

رژیم غذایی هر شخص باید به فرمی طراحی شود که مغز وی ناخودآگاه شرایط جدیدی را برای آن فرد رقم بزند. جدیدترین و آخرین متدهای رژیم درمانی با شایعاتی که بررسی شد فاصله زیادی دارند. دوره شایعات و وسوسه های تجاری رو به پایان است.

در پایان پیشنهاد ما به شما مطالعه مطالب به روز مجله ژن سبز است تا از آخرین نکات منبع دار و موثق بهره مند شوید و در دام تبلیغات و شایعات نیافتید. همچنین مجموعه ژن سبز با گردآوری بهترین متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید با انتخاب متخصص تغذیه و مربی مورد علاقه ی خود و اضافه کردن آن ها به تیم شخصیتان، به صورت آنلاین از رژیم های غذایی، برنامه های ورزشی و مشاوره بهره مند شوید و پس از آن با پشتیبانی همیشگی فیت یار خود به نتیجه ی دلخواه برسید. همین حالا اینجا کلیک کرده و ثبت نام کنید!