افسردگی یک مسئله مهم بهداشت عمومی است که میزان شیوع آن در جمعیت عمومی ایران  37.22 درصد است و باید با دقت به آن پرداخت. اما نکته‌ای که همواره به آن توجهی نمی‌شود این است که افسردگی در مردان بیشتر از افسردگی در زنان باعث مرگ می‌شود!

مردان افسرده، سه تا چهار برابر بیشتر از زنان، جان خود را با خودکشی می‌گیرند!

عموماً تصور می‌کنیم این بیماری در زنان بیشتر از آقایان رخ می‌دهد اما هر ساله بیش از 6 میلیون مرد در ایالات متحده آمریکا از افسردگی رنج می‌برند.

تصویر ماندگار افسردگی زنان در ذهن عموم، اغلب مردان را از تشخیص علائم افسردگی و به دنبال آن درمان بیماری، ناتوان ساخته است.

افسردگی در هر دو جنس رخ داده، بر افراد و روابطشان تأثیر گذاشته وفعالیت‌های روزانه و کاری‌شان را مختل می‌کند، اما متاسفانه آقایان بر حسب آموزه‌های فرهنگی تمایل دارند که علائم افسردگی را به شیوه‌ای متفاوت بیان کنند.

در این مطلب مجله ژن سبز به صورت اختصاصی به موضوع افسردگی در مردان می‌پردازیم.

نشانه‌های افسردگی در آقایان

نشانه‌های رایج افسردگی عبارتند از: خستگی، تغییرات اشتها، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش و بی‌حوصلگی.

در زنان افسردگی به احساس غم و بی‌ارزشی می‌رسد اما اغلب اوقات مردان به خاطر فرو رفتن در نقش کلیشه‌ای “فرد قوی و مقتدر“، به جای نشان دادن علائم معمولی افسردگی مثل ناراحتی، احساسات خود راپنهان نگاه می‌دارند و می‌توانند تحریک پذیر، خشمگین یا پرخاشگر بشوند.

افسردگی در مردان را باید جدی گرفت زیرا مردان معمولا آن را ابراز نمیکنند - مجله ژن سبز

برای “به رسمیت شناخته نشدن افسردگی مردان” دلایل متعددی وجود دارد که باعث عدم تشخیص بیماری در آقایان به طور معمول شده است به عنوان مثال مردان تمایل دارند وجود مشکلات خود را بر حسب آن که عادت دارند قوی به نظر برند، انکار کنند.

متاسفانه فرهنگ خیلی از کشورها نشان می‌دهد که ابراز احساسات یک ویژگی زنانه است در نتیجه مردان مبتلا به افسردگی بیشتر به علائم فیزیکی بیماری مثل احساس خستگی و… اشاره می‌کنند و نه علائم احساسی که مشخصهٔ اصلی افسردگی هستند که این موضوع تشخیص افسردگی را -حتی برای پزشکان و دیگر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی- مشکل می‌کند.

تأثیر افسردگی بر میل جنسی آقایان

افسردگی می‌تواند بر میل و عملکرد جنسی نیز تأثیر گذاشته و متاسفانه بعضی از داروهای ضد افسردگی نیز همین تأثیر را دارند و مردان اغلب تمایلی به پذیرفتن این موضوع ندارند و آن‌را به مردانگی خود ربط می‌دهند فارغ از اینکه مشکلاتشان به یک علت پزشکی در بدنشان رخ داده است که قابل درمان است.

افسردگی در مردان سخت‌تر است؟

شناختن نحوه رفتار مردان در جامعه ما در شناسایی و درمان افسردگی آنها کمک ویژه‌ای می‌کند. افسردگی در آقایان اغلب می‌تواند به انتظارات فرهنگی برسد.

طبق کلیشه‌های جنسیتی انتظار می‌رود که مردان موفق باشند، آن‌ها باید احساسات خود را کنترل کنند و این انتظارات فرهنگی می‌تواند برخی از علائم واقعی افسردگی را پنهان کند. در عوض، مردان ممکن است تجاوز و خشم را بیان کنند! حتی مردان عموماً از داشتن بیماری افسردی شرمگین می‌شوند و به سختی با “ننگ افسردگی” کنار می‌آیند!

شوربختانه این عدم درک احساس واقعی که وجودش در انسان طبیعی است، به علت آموزه‌های غلط فرهنگی مردان را تحت فشار قرار داده است و آنان را عموماً به نوشیدن الکل، استفاده از مخدرها و انجام رفتارهای پرخطر سوق می‌دهد.

درمان مردان افسرده چگونه است؟

بیش از 80٪ افراد مبتلا به افسردگی -هم مردان و هم زنان- می‌توانند با داروهای ضد افسردگی، روان درمانی یا ترکیبی از هر دو مورد درمان شوند. نکتهٔ مهم جدی گرفتن افسردگی و به دنبال درمان آن بودن است.

عدم تمایل برخی از مردان به دنبال کردن درمان، منعکس کننده ناسازگاری بین هنجارهای جنسیتی سنتی، افسردگی و روند روان درمانی است.

درمان افسردگی در مردان تکنیک‌های خاص خود را دارد - مجله ژن سبز

مردان به علت کم تجربه بودن در صحبت کردن درباره احساساتشان، هنگام صحبت از افسردگی عموماً اصلاً راحت نیستند، زیرا این مشکل شامل ویژگی‌هایی است که در جامعه خلاف کلیشه‌های جنسیتی وسنتی مردانه  شناخته شده است.

مطلب پیشنهادی ژن سبز: ورزش و بهبود افسردگی!

پیامدهای افسردگی بدون درمان در آقایان

گزارش‌ها نشان می‌دهد عدم درمان افسردگی در مردان به پیامدهای ویرانگری رسیده است تا حدی که مردان افسرده، سه تا چهار برابر بیشتر از زنان، جان خود را با خودکشی می‌گیرند.

گرچه اقدام به خودکشی در زنان بیشتر است اما مردان به علت استفاده از روش‌های خشن‌تر نسبت به زنان، کمتر شانس زنده ماندن دارند.

در حال حاضر مسئلهٔ مهم برای ما ابتدا افزایش شناخت جامعه در مورد بیماری افسردگی در آقایان و سپس کمک به دنبال کردن درمان آن و رها نکردن و ادامه دادن درمان است که راهی برای خلاصی از این بیماری فراگیر است.

امید بر آن است که صحبت کردن در این مورد بتواند ما را در این راه یاری کند و افسردگی در مردان به این صورت بحرانی نباشد.

منبع:
ncbi.nlm.nih.gov: Cognitive-behavioral treatment of depression in men: tailoring treatment and directions for future research

h