طبق گزارش ملی کلینیک اطلاعات دیابت، در سال 2010 حدود 1.9 میلیون نفر در بازهٔ سنی 20 سال، در ایالات متحده آمریکا مبتلا به دیابت بودند. این بدان معناست که دیابت یک بیماری با شیوع بالاست و باید به طور جدی پیشگیری و درمان شود.

در این رابطه احتمالاً در مورد تأثیر دارچین بر دیابت شنیده‌اید.

پیشنهاد مطالعه : اگر می‌خواهید بیشتر درباره بیماری دیابت بدانید، می‌توانید مقاله “دیابت چیست” را که قبلا در این سایت منتشر شده است، مطالعه کنید.

اگر شما نیز سطح بالایی از قند خون دارید، ممکن است بتوانید آن را با مصرف دوز مشخصی از دارچین، تنظیم کنید.

در طب سنتی چینی، از پوست درخت دارچین برای کنترل قند خون و سطح بالای کلسترول خون استفاده می‌شود.

همچنین گفته می‌شود که دارچین می‌تواند برای درمان مشکلات گوارشی و یا کم‌اشتهایی نیز مورد مصرف قرار گیرد.

با این حال برای اثبات اثرات مطلوب و نامطلوب مصرف دارچین نیاز به تحقیقات بالینی بیشتری بر روی انسان است.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز، می‌خوانید:

  • انواع دارچین
  • مقدار مصرف مجاز دارچین
  • تداخلات دارویی و عوارض جانبی دارچین
  • دارچین و تاثیر آن در بهبودی بیماری دیابت
  • مشکلات مصرف مداوم دارچین
  • آیا اگزالات موجود در دارچین می‌تواند مشکل ساز باشد؟

انواع دارچین

مکمل‌های حاوی دارچین که نیازی به نسخه پزشک ندارند، شامل پودر و روغن دارچین هستند.

1. پودر دارچین

شما همچنین می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک لیوان آب، به مدت ده تا پانزده دقیقه بجوشانید، سپس در یک لیوان چای حل کرده و به عنوان چای دارچین نوش جان کنید.

2. روغن دارچین

اگر می‌خواهید از روغن دارچین استفاده کنید، توجه داشته باشید که روغن دارچین حاوی غلظت بالایی از دارچین، نسبت به پودر آن می‌باشد و در دوز یکسان، باعث سوزش موضعی دهان، دندان، پا و پوست می‌شود. پس مراقب باشید!

مقدار مصرف مجاز دارچین

اگر مبتلا به دیابت نوع دوم هستید می‌توانید، با مصرف 1 تا 6 گرم از پودر دارچین به صورت روزانه، به روند بهبودی خود کمک کنید. البته ممکن است پزشک متخصص شما دوز مصرفی دیگری را برای شما مناسب بداند و به شما توصیه کند.

تداخلات دارویی و عوارض جانبی دارچین

عکس یک قاشق چوبی محتوی پودر دارچین که در کنار آن، تعدادی چوب دارچین هم وجود دارد- ژن سبز

هیچگاه بدون مشورت با پزشک متخصص داروهای درمان دیابت و مکمل دارچین را همزمان مصرف نکنید، زیرا ترکیب این دو با هم ممکن است باعث عوارض زیر گردد:

  • کاهش شدید قند خون
  • ایجاد سرگیجه
  • تاری دید
  • خستگی
  • گرسنگی
  • لرزش
  • عرق کردن بیش از اندازه

پزشک شما ممکن است برای مقابله با اثرات دارچین، دوز داروهای مصرفی شما را کاهش دهد.

تنها افرادی که به دارچین حساسیت دارند، ممکن است پس از مصرف آن، بثورات پوستی و یا مشکلات تنفسی پیدا کنند. در غیر این صورت دارچین مشکل خاصی برای مصرف کنندگان ایجاد نمی‌کند.

دارچین و تاثیر آن در بهبودی بیماری دیابت

تأثیر مصرف دارچین بر درمان دیابت همچنان چالش برانگیز است. ما می‌دانیم که مصرف دارچین برای کنترل قند خون بسیار خوب است، به طوری که شما با مصرف 2 قاشق چایخوری دارچین به راحتی می‌توانید نتیجه تست قند خون خود را تغییر دهید و به عبارتی در آن تقلب کنید.

تست قند خون به این صورت است که شما باید مقداری آب شکر بنوشید و سپس متخصص، میزان توانایی بدن شما در کنترل قند خونتان را بررسی می‌کند. اگر شما دوازده ساعت قبل از انجام این تست و یا کمتر، یک یا دو قاشق چایخوری دارچین میل کنید، تأثیر بسزایی در نتیجه تست دارد.

بررسی‌های مختلفی که روی مطالعات محققان انجام شده، نشان داده است که مصرف دارچین، باعث کاهش میزان قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 و یا پیش دیابتی‌ها، می‌شود.

مشکلات مصرف مداوم دارچین

به طور کلی 2 نوع دارچین وجود دارد. دارچین کاسیا و دارچین سیلان. دارچین کاسیا موثرتر از سیلان است و به عنوان دارچین چینی و یا همان دارچین معمولی که در مغازه‌ها یافت می‌شود، شناخته می‌شود.

دارچین کاسیا حاوی ترکیبی به نام کومارین است که در دوزهای بالا ممکن است برای کبد سمی باشد. به طوری که فقط یک چهارم قاشق چایخوری از آن به صورت روزانه می‌تواند برای بچه‌ها مضر باشد.

دارچین به عنوان یک منبع ارزان و غنی از آنتی‌اکسیدان بسیار مفید است.

دارچین سیلان هم می‌تواند مفید باشد و اتفاقاً بسیار سالم‌تر از دارچین کاسیا است و در دوزهای بالا، خطری ایجاد نمی‌کند، اما در عوض به تاثیرگذاری دارچین کاسیا نیست.

آیا اگزالات موجود در دارچین می‌تواند مشکل ساز باشد؟

خیر مشکلی ندارد مگر اینکه همراه با زردچوبه مصرف شود.

مقدار دارچینی که باید برای کنترل دیابت خود مصرف کنید ممکن است بسته به سن، وزن و وضعیت سلامتی شما متفاوت باشد. بنابراین فقط یک پزشک با سابقه کاری بالا می‌تواند دوز مصرفی مناسب برای شما را توصیه کند.

بنابراین قبل از تداخل مکملهای دارچین با داروهای درمان دیابت، با پزشک خود مشورت کنید.

و اما در نهایت باید توجه داشته باشید که دارچین نمی‌تواند یک درمان مطمئن و مؤثر برای دیابت باشد و بهتر است در کنار اصول رژیم غذایی بیماران دیابتی از آن استفاده کنید.

منابع:
1. University of Pittsburgh Medical Center; Cinnamon; February 2011
2. University of Michigan Health System; Cinnamon; December 2009
RxList: Cinnamon Bark
3. National Diabetes Information Clearinghouse; National Diabetes Statistics, 2011: Fast Facts on Diabetes; February 2011
4. nutritionfacts.org:Cinnamon for Diabetes
5. www.livestrong.com:How to Eat Cinnamon to Lower Blood Sugar While on Diabetic Medicine