از آنجایی که امروزه بسیاری از افراد به دنبال کاهش وزن و کالری روزانه خود هستند، باید یک صبحانه مقوی و سرشار از پروتئین مصرف نمایند؛ زیرا خوردن صبحانه‌ای که مقدار قابل توجهی از پروتئین در آن وجود داشته باشد، شما را برای مدت طولانی سیر نگه داشته و از پرخوری در طول روز جلوگیری می‌کند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با دستور پخت و تهیه چند نوشیدنی با پروتئین وی آشنا کنیم تا قبل و بعد از آن انجام تمرینات ورزشی خود از این مواد غذایی مقوی استفاده نمایید.

مکمل پروتئین وی چیست؟

به انواع پروتئین‌های مجزا شده از وی که با یکدیگر ترکیب شده‌اند، مکمل پروتئین وی گفته می‌شود. بد نیست بدانید که وی به قسمت مایع شیر که در زمان پروسه تولید پنیر به وجود می‌آید، گفته می‌شود. از این‌رو به این ماده پروتئین آب پنیر می‌گویند. امروزه به راحتی روش‌هایی جهت جداسازی پروتئین وی یا همان پروتئین آب پنیر از کازئین به وجود آمده است. پروتئین آب پنیر به عنوان یک پروتئین کامل شناخته شده؛ زیرا در آن ۹ اسید آمینه ضروری برای بدن وجود دارد. از آنجایی که لاکتوز موجود در پروتئین وی بسیار کم است، سریع و آسان هضم شده و نسبت به دیگر پروتئین‌ها سریع‌تر از روده جذب می‌شود. وجود تمامی این خصوصیات، باعث شده تا مکمل وی به عنوان برترین و عالی‌ترین منابع غذایی پروتئین شناخته شود که به آسانی قابل دستیابی و مصرف است.

استفاده از انواع مکمل‌های غذایی در پخت و پز

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که در پروسه کاهش وزن و انجام تمرینات سخت مانند ورزش‌های بدنسازی، استفاده از مکمل و تغذیه اصولی نقش مهمی در ساخت عضلات جدید و کاهش چربی دارد. در صورتی که از رژیم غذایی اصولی سرشار از پروتئین استفاده نکنید، فرایند عضله‌سازی به بهترین شکل انجام نمی‌شود و ممکن است با مشکلاتی احتمالی مواجه شوید.

بدون شک یک ورزشکار حرفه‌ای که به سلامت خود اهمیت فراوانی می‌دهد، روز خود را با خوردن یک صبحانه کامل و مقوی شروع می‌کند. از جمله غذاهایی که اغلب برای صبحانه و حتی عصرانه خورده می‌شود و از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها برخوردار است، پنکیک‌ها هستند. در تهیه پنکیک می‌توان به جای استفاده از انواع شیرین کننده‌های مصنوعی و روغن‌های مضر و آرد قنادی، از مواد اولیه‌ای که سرشار از پروتئین هستند، مانند جو دو سر پرک، روغن زیتون، کره بادام زمینی و… استفاده کرد.

تمامی افرادی که به صورت حرفه‌ای و تخصصی در حوزه بدن‌سازی و ساخت استایل بدن خود فعالیت دارند، باید از یک رژیم غذایی اصولی و مخصوص استفاده نمایند. این افراد برای ساخت عضله‌های جدید، افزایش وزن، کاهش وزن و چربی سوزی باید قبل و بعد تمرین، از مواد غذایی خاصی استفاده کنند تا با توجه به هدفی که دارند، بهتر و سریع‌تر پیشرفت نمایند. مثلاً افرادی که قصد عضله‌سازی بیشتر و کاهش وزن را دارند، معمولاً پس از اتمام تمرین ورزشی، سفید تخم مرغ و سیب زمینی آب‌پز می‌خورند. در بسیاری از مواقع می‌توان از مکمل‌های بدنسازی در تهیه برخی از مواد غذایی استفاده کرد. خودتان هم می‌توانید در وعده‌ها تنوع دهید و غذاهایی خوشمزه و مقوی برای بعد از تمرین ورزشی درست کنید؛ در ادامه یک سری دستور پخت غذا‌ با پروتئین وی را با هم می‌بینیم.

دستور پخت غذا با پروتئین وی

گاهی اوقات تغییر در مواد اولیه برخی از مواد غذایی، شکل و حتی طعم آن را بد نمی‌کند، بلکه در بسیاری از مواقع علاوه‌بر طعم بهتر بسیار سالم و مقوی‌تر می‌شوند. پنکیک نیز از جمله این مواد غذایی است که می‌توان مواد سالم و جدید را جایگزین انواع شکر سفید و آرد و روغن کرد. امروزه استفاده از انواع مکمل‌های بدنسازی در بین ورزشکاران نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است؛ زیرا تاثیر بسیاری در پروسه ساخت عضلات تاثیرگذار بوده و باعث می‌شود این فرایند بهتر و سریع‌تر انجام شود. این مکمل‌ها شامل مواد مغذی و بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند که به صورت انواع پودر و قرص‌های بدنسازی موجود هستند.

شاید خواندن مقاله بهترین صبحانه برای بدنسازان جذاب باشد تا با بهترین صبحانه‌هایی که به عنوان ورزشکار می‌توانید میل کنید آشنا شوید.

اگر یک ورزشکار هستید و هدف اصلی شما از انجام تمرینات ورزشی و بدنسازی، کاهش وزن و عضله‌سازی است، باید ابتدا کالری مصرفی خود را کاهش دهید. توصیه می‌کنیم که حتما این پنکیک خوش طعم و مقوی را در برنامه غذایی خود قرار دهید، تا با دریافت پروتئین بیشتری به آسانی وزن کم کرده و عضله بسازید.
بدون شک تهیه پنکیک با استفاده از پروتئین وی، از جمله روش‌های بسیار مؤثر و عالی جهت کاهش کربوهیدرات در وعده صبحانه و حتی عصرانه است. همچنین پخت پنکیک پروتئین وی باعث شده تا مقدار پروتئین مصرفی شما در وعده صبحانه چند برابر بیشتر شود. مواد لازم جهت پخت پنکیک پروتئین وی عبارت است از:

روش تهیه پنکیک با پروتئین وی

  • ۲ عدد سفیده تخم مرغ
  • ⅔ لیوان پودر پروتئین وی
  • ½ قاشق چای‌خوری بکینگ پودر
  • ½ لیوان شیر کم چرب (آب)
  • شیرین کننده طبیعی مانند عسل یا شیره طبیعی ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری
  • انواع میوه از جمله توت فرنگی، موز یا سیب برای سرو
  • مقداری روغن کنجد یا زیتون جهت چرب کردن کف ظرف مورد نظر
  • استفاده از وانیل، دارچین به مقدار کم
  • مقدار کمی نمک

برای پخت پنکیک وی ابتدا سفیده‌های تخم مرغ را داخل یک ظرف گود ریخته و با همزن دستی یا برقی تا حدی که پف کند، به هم بزنید. در ادامه شیر یا آب ولرم را آرام آرام به سفید تخم مرغ اضافه کرده و به مدت یک الی دو دقیقه سریع هم بزنید. در ادامه مواد خشک مانند بکنیگ پودر، نمک، وانیل و پروتئین وی را به مواد داخل ظرف اضافه کرده و خیلی آرام با کمک لیسک هم بزنید تا یک‌دست شوند. در مرحله بعدی، تابه را با کمی روغن چرب کرده و بر روی حرارت کم قرار دهید تا گرم شود. سپس به اندازه یک ملاقه کوچک از مواد پنکیک برداشته و داخل تابه بریزید و درب آن را بگذارید. زمانی که پنکیک داخل تابه، حباب زد باید آن را برگردانید تا سمت دیگر آن نیز پخته شود. تا زمانی که مواد پنکیک تمام شود، به همین صورت ادامه دهید. می‌توانید برای شیرین‌تر و خوش طعم‌تر شدن پنکیک‌ها کمی عسل یا شیره خرما بر روی آن بریزید و با موز، توت فرنگی، گردو و سایر میوه و مغز‌ها تزئین کرده و نوش جان کنید. برای مقوی‌تر شدن این پنکیک می‌توانید از مقداری جو پرک در آن استفاده کنید.

پخت کتلت و کوکو با پروتئین وی

برای پخت انواع کتلت با پروتئین وی، به 3 الی 4 عدد سیب زمینی، دو عدد تخم مرغ، نمک، فلفل، ادویه، زردچوبه و پودر کاری، دو عدد پیاز متوسط، 250 گرم گوشت چرخ کرده و حدود ⅔ لیوان پودر پروتئین وی نیاز دارید. سیب زمینی‌ها رنده کرده و با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید. پیازها را نیز رنده کنید و پس از گرفتن آب آن، به مخلوط اضافه نمایید؛ در مرحله بعدی، تخم مرغ و چاشنی‌های طعم دهنده را اضافه می‌کنیم و تا زمان یک‌دست شدن، هم می‌زنیم. برای این‌که مخلوط حاصل کمی منسجم شود، پودر پروتئین را هم به آن اضافه می‌کنیم. در تابه روغن ریخته و بگذارید داغ شود؛ حال می‌توانید در ابعاد دلخواه، کتلت‌ها را سرخ کنید.برای پخت انواع کوکو نیز می‌توانید به همین ترتیب عمل کرده و از پودر پروتئین وی برای منسجم شدن مواد، استفاده کنید.

قبل از مطالعه دستور پخت بعدی می‌توانید مقاله دستور پخت غذای رژیمی کم کالری و سیر کننده را مطالعه کنید تا با دستور پخت این سبک غذا آشنا شوید.

روش پخت پوره سیب زمینی با پروتئین وی

برای این کار، به چهار عدد سیب زمینی، یک لیوان شیر، 100 گرم کره، 150 گرم پودر پروتئین وی و به میزان دلخواه، نمک و فلفل نیاز دارید. ابتدا سیب زمینی‌ها را بشویید، پوست گرفته و داخل ظرفی بر روی شعله بگذارید تا بپزد. بعد از پخته شدن سیب‌زمینی‌ها، نوبت به رنده کردن یا چرخ کردن آن‌ها می‌رسد. حال سیب زمینی‌های رنده شده را داخل قابلمه بریزید و کم کم شیر را به آن اضافه کنید. حین اضافه کردن شیر، حتماً محتوای داخل ظرف را هم بزنید تا یک‌دست شود. کره و پودر پروتئین را به ظرف اضافه کرده و هم بزنید. با اضافه کردن کمی نمک و فلفل، پوره سیب زمینی آماده است؛ می‌توانید آن را با جعفری یا گشنیز تزئین کرده  و میل کنید.

تهیه فرنی با پروتئین وی

برای تهیه فرنی، بسته به ذائقه خود می‌توانید از نصف لیوان آرد برنج و یا آرد نشاسته ذرت استفاده کنید. می‌توانید به آن سه لیوان شیر و یا دو لیوان شیر و یک لیوان آب اضافه کنید. حدود نصف لیوان پودر پروتئین وی، چند قاشق شکر یا عسل و دو قاشق گلاب هم با آن اضافه کنید. تا زمانی که به غلظت مورد نظر نرسیدید، دست از هم زدن بر ندارید. پس از حدود 12 دقیقه، فرنی پروتئینی شما آماده است.

روش تهیه کوفته، سوپ و آش با پودر پروتئینی

برای پخت بسیاری از غذاها همچون کوفته، عدسی و انواع سوپ و آش می‌توانید از پودر پروتئینی وی استفاده کنید و غذایی مقوی و مناسب برای رژیم خود تهیه کرده و برای وعده‌های غذایی قبل و بعد از تمرین استفاده کنید. حتی می‌توانید در عصرانه‌هایی مانند گرانولا، داخل سس برخی سالادها، انواع کیک و کوکی، پروتئین بارها و شیک‌ها از این نوع پودر و مکمل استفاده کنید.

تهیه شیک پروتئینی با پروتئین وی

علاوه‌بر مواد غذایی حاوی پروتئین وی، می‌توان خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین نوشیدنی‌ها را نیز با پروتئین وی تهیه کرده و در روز‌های گرم تابستانی قبل و بعد از تمرین مصرف کرد. از جمله اقداماتی که می‌توانید برای حفظ سلامت عضلات خود انجام دهید، تهیه یک شیک پروتئین خانگی سالم است.

بدون شک شما با مصرف شیک پروتئین مقوی پس از انجام یک تمرین طولانی و سخت، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین خواهید کرد که البته این شیک پروتئین، تمامی مایعات از دست رفته بدن شما را نیز جبران خواهد کرد. تنها با چند مواد اولیه سالم به راحتی می‌توانید یک شیک پروتئین مقوی و کم هزینه را در منزل برای خود تهیه کنید.

از ترکیب شیر کم چرب یا آب با پودر پروتئین وی، نوشیدنی به نام شیک پروتئین تهیه می‌شود. البته با توجه به ذائقه خود می‌توانید موادی چون خرما، شیره، ارده، عسل، موز، انواع میوه و آجیل را به آن اضافه کنید تا علاوه‌بر تقویت عضله و بدنسازی، سبب کاهش وزن نیز شود. خوب است بدانید که مصرف انواع شیک‌های پروتئینی در کنترل اشتها و افزایش حجم عضله‌های افرادی که به صورت حرفه‌ای بدنسازی می‌کنند، تاثیر قابل توجهی دارد و از این‌رو می‌توان از آن‌ها به عنوان وعده اصلی غذا استفاده کرد.

چرا باید از پروتئین وی استفاده کرد؟

در مکمل پروتئین وی، ارزش غذایی بسیار زیادی نهفته است؛ از این‌رو به عنوان یکی از عالی‌ترین منابع غذایی سرشار از پروتئین به شمار می‌رود. مکمل پروتئین وی، خاصیت سیر کنندگی بسیاری دارد که مصرف آن در طولانی مدت به دلیل ایجاد احساس سیری کاذب در فرد، کاهش میزان اشتهای فرد و جلوگیری از پرخوری، باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. در واقع شما با پخت غذاهایی که در آن از پودر پروتئین استفاده می‌کنید، علاوه‌بر آنکه قدرت عضله‌سازی بدن را افزایش می‌یابد، مانع از پرخوری در طول روز می‌شوید. غذاهایی که با پودر پروتئین پخته می‌شوند، یک میان وعده مقوی و سالم برای قبل و یا بعد از تمرین ورزشی‌تان به حساب می‌آیند. توجه داشته باشید که استفاده از مکمل‌های ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است مخصوصا استفاده از پودر پورتئین وی که شاید یکی از بهترین برندها ژن استار باشد که شما می‌توانید پودر پروتئین وی ژن استار را از فروشگاه ژن سبز تهیه کنید.

فواید استفاده از پروتئین وی در غذا

استفاده از مکمل پروتئین وی به دلیل برخورداری از ساختار پروتئین بسیار عالی، خواص و فایده‌های فراوانی به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین فواید مصرف پروتئین وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های زمینه و قلبی

در مقایسه با سال‌های قبل، به دلایل متعددی چون آلودگی هوا، مصرف غذاهای ناسالم، پرخوری و … خطر ابتلا به بیماری فشار خون و سایر بیماری‌های قلبی و عروقی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. پروتئین به دلیل ساختاری که دارد، یکی از مواد مغذی بسیار مهم و ضروری برای سلامت بدن است؛ از این رو با مصرف مکمل پروتئین وی تا حدودی می‌توان خطر ابتلا به بیماری فشار خون و بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش داد.

خواص ضد سرطان

یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های پروتئین، خاصیت ضد سرطانی است. به دلیل آنکه ترکیبات بسیار تاثیرگذاری در مکمل پروتئین وی وجود دارد، مصرف آن می‌تواند با انواع رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه کند.

تقویت سیستم ایمنی و کنترل بیماری آسم

از آنجایی که میزان قدرت سیستم ایمنی بدن در کنترل بیماری آسم تاثیر بسیاری دارد، می‌توان با مصرف پروتئین وی، سیستم ایمنی خود را تقویت کرد تا از این طریق بیماری آسم نیز کنترل شود.

افزایش میزان حجم عضلات و قدرت آن‌ها

زمانی که شما مکمل پروتئین وی را مصرف می‌کنید، میزان ترشح هورمون‌های عضله‌سازی در بدن را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد و پروتئین و سایر اسید آمینه‌های ضروری را فراهم کرده که به علت جذب سریع، سبب افزایش رشد عضلات می‌گردد.

کاهش سطح کلسترول

در مقایسه با دو گروهی که این مکمل را مصرف می‌کردند و گروهی که این مکمل را مصرف نکردند، این نتیجه به دست آمد که سطح کلسترول افرادی که این مکمل را استفاده می‌کردند، به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

حرف آخر

پروتئین مهمترین قسمت هر رژیم غذایی محسوب می‌شود. در پروتئین آمینو اسید‌هایی وجود دارد که تاثیر بسیار زیادی در ساخت و بازسازی بافت‌های بدن دارند. هر فرد بالغ با توجه به وزن بدن خود می‌بایست روزانه تقریبا ۵۰ الی ۱۷۵ گرم پروتئین از رژیم غذایی خود دریافت کنند. البته در صورت انجام تمرینات ورزشی و بدنسازی باید پروتئین بیشتری را مصرف کنند.

افزایش عضله‌سازی پس از تمرین، کمک به کاهش وزن و تناسب اندام ایده آل، کاهش اشتها و احساس سیری طولانی مدت از مهمترین فواید مصرف شیک پروتئینی هستند. اگر برای افزایش یا کاهش وزن و یا عضله‌سازی نیاز به مصرف پروتئین داشتید، بهتر است از جایی مطمئن، مکمل اصل و باکیفیت بخرید. مکمل‌های اصل خطرات کم‌تری دارند. انواع مکمل‌های ورزشی ، پروتئین ، گینر ، کراتین و یا ال کارنتین را می‌توانید از فروشگاه ژن سبز خریداری کنید. اگر در مورد موضوعات مذکور سوالی داشتید، در بخش نظرات بنویسید، سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده می‌شوند.

منابع

https://www.myprotein.com/thezone/recipe/whey-protein-recipes/
https://www.yummly.com/recipes/cooking-with-whey-protein-powder
https://www.myprotein.co.in/blog/recipe/whey-protein-recipes/