احتمالاً شما هم در بین اطرافیانتان، کسانی هستند که وقتی با آنها از نزدیک صحبت می‌کنید، بوی ناخوشایندی از سمت دهان و نفس آنها حس می‌کنید اما آن‌ها هیچ تلاشی برای رفع بوی بد دهان خود نمی‌کنند! به نظر شما راهکار آن را بلد نیستند یا اصلا اطلاعی درمورد بوی بد دهان خود ندارند؟!

بوی بد دهان مشکلی است که بعضاً باعث از دست دادن موقعیت‌های مهمی در زندگی افراد، مانند : قرارهای مهم کاری و عاطفی می‌شود؛ اما راهکارهای رهایی از این مشکل چیست؟ حتی شاید خود شما نیز این مشکل را داشته باشید اما متوجه آن نباشید!

این مقاله از ژن سبز را بخوانید تا با روش‌های طبیعی آن آشنا شوید.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز، می‌خوانید:

  • علت بوی بد دهان
  • روش‌های خانگی و آسان برای رفع بوی بد دهان

علت بوی بد دهان

پیش از بررسی ترفندها، باید بدانید علت بوی بد دهان چیست تا بهتر بتوانید آن‌ را ریشه‌کن کنید.

بوی بد دهان می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. اما عمده آن یا مربوط به دهان و دندان است و یا از مشکلات دستگاه گوارشی ناشی می‌شود.

 

1. دهان محیط کشت مناسبی برای باکتری‌هاست!

به‌طور کلی، زمانی‌که غذا می‌خوریم، مقداری از باقی‌مانده غذا در دهان و لای دندان‌ها باقی می‌ماند که اگر مسواک نزنیم و یا دهان خود را نشوییم؛ این ذرات در آنجا می‌مانند و یک محیط کشت مناسب برای باکتری‌های مختلف دهان فراهم می‌کنند، همین موضوع سبب رشد باکتری‌ها و به دنبال آن تولید بوی بد می‌شود.

از طرفی دیگر وجود عفونت در دندان، لثه و گلو نیز یکی دیگر از علت‌های بروز بوی بد دهان است (در مواردی بزرگ بودن لوزه‌ها یا اصطلاحاً وجود لوزه سوم نیز در این مورد مؤثر است).

2. مشکلات گوارشی و بوی بد دهان و تنفس!

گذشته از بهداشت دهان و دندان، مشکلات و عفونت‌های مختلف دستگاه گوارش نیز ممکن است باعث بروز بوی بد دهان شود که معمولاً افراد از این علت آگاه نیستند.

گاهی نیز در اثر خوردن غذاهای خاصی دهان به مدت کوتاه بوی نامطلوبی می‌گیرد، مانند غذاهای حاوی سیر یا پیاز که این مشکل موقتی است و به‌راحتی قابل حل است.

روش‌های خانگی و آسان برای رفع بوی بد دهان

عکس مرد جوانی که دست خود را جلوی دهان خود گرفته و از بوی بد دهان خود ناراحت است- ژن سبز

در ابتدا باید بگوییم روش‌هایی که ما بیان می‌کنیم، صرفاً درمان‌های خانگی و رایج مشکل بوی بد دهان است و ممکن است برای گرفتن نتیجه نهایی، نیاز به مراجعه به دندانپزشک یا متخصص گوارش داشته باشید.

1.  تمیز نگه داشتن محیط دهان

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان جهت رفع دائمی بوی بدن دهان انجام داد، تمیز نگه داشتن همیشگی محیط دهان است.

اینکه شما بعد از هر وعده غذایی، دندان‌های خود را با مسواک و نخ دندان و همچنین روی سطح زبان را تمیز کنید، تا حدود زیادی، مشکل بوی دهان را برطرف می‌شود. چرا که علت بوی بد دهان بیشتر مربوط به کثیف بودن فضای دهان است. در ضمن سعی کنید حتماً از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.

با این‌کار، شما ضمن زدودن تکه‌های ریز غذا که در لای دندان‌ها و پرزهای سطح زبان باقی مانده‌اند، اجازه رشد به باکتری‌ها را نمی‌دهید و همین باعث جلوگیری از ایجاد بوی بد در دهان شما می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه :روش صحیح مسواک زدن

2. جویدن آدامس برای رفع بوی بد دهان

جویدن آدامس مخصوصاً نوع بدون قند آن، ضمن خوشبو کردن فضای دهان شما، با ترشح بیشتر بزاق، سبب پاکسازی محیط دهان و دندان می‌گردد و همین نیز در نهایت موجب جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان در شما می‌شود.

3. استفاده از برخی سبزیجات و میوه‌ها

برخی از میوه‌ها و سبزیجات نظیر سیب، هویج، کرفس، انواع کلم و … به دلیل تحریک ترشح بزاق، باعث شست‌وشوی محیط دهان می‌گردند و همین نیز خود مانعی برای ایجاد بوی بد خواهد شد.

به طور کلی هر میوه و سبزی که حین خوردن آن اصطلاحاً صدا بدهد (کرانچی باشد) این خاصیت را دارد.

4. استفاده از دهان‌شوی خانگی

همانطور که احتمالاً می‌دانید، سرکه خاصیت تمیز کنندگی و ضدعفونی کنندگی زیادی دارد. این خاصیت سرکه در پاک کردن دهان نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. چنانچه مایل به این‌کار بودید، 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید و سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کنید و سپس به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و به بیرون بریزید، این عمل را روزی 2 مرتبه انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

5. استفاده از محلول چای سبز و نعنا

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که چای سبز خاصیت ضدعفونی کننده دارد، به همین دلیل از آن به عنوان یکی از موادی که می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد یاد می‌شود. البته این اثر زمانی که با نعنا همراه شود، بیشتر نیز می‌گردد.

به منظور استفاده از این محلول مقداری دمنوش چای سبز و نعنا درست کنید و پس از سرد شدن، دهان خود را با آن شست و شو دهید. بهتر است اینکار را کمی قبل از خواب شبانه انجام دهید.

6. استفاده از ماست و گل سرخ

عکس دهان خانم جوانی که دست خود با ناخن های مانیکور شده اش را جلوی دهانش گرفته و در حال تست بوی بد دهان خود که ناشی از بوی سیر است می باشد- ژن سبز

بر اساس تحقیقات انجام شده، ثابت شده است که پروبیوتیک‌ها در جلوگیری از بوی بد دهان نیز به دلیل تغییر نوع باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند مؤثر باشند. در کنار آن، گل سرخ (گل محمدی) نیز به دلیل عطر خاصی که دارد، می‌تواند باعث خوشبو شدن محیط دهان و دندان شود. حال ترکیب یک ماده پروبیوتیک مانند ماست با گل سرخ، بوی بد دهان شما را به‌طور کلی از بین می‌برد. البته فراموش نکنید، زمانی این اتفاق می‌افتد که شما به‌طور مداوم آن را مصرف کنید.

7.  استفاده از آب

در نهایت اگر استفاده از هیچ یک از موارد بالا برای شما امکان پذیر نبود، سعی کنید مرتب دهان خود را با آب شست و شو دهید، چرا که همین آبکشی دهان نیز می‌تواند باعث شستن موادغذایی باقی مانده شود و احتمال بروز بوی بد دهان را از بین ببرد.

برای مواردی مانند مصرف غذای سیردار، راه حل‌های مختلفی پیشنهاد کرده‌اند. برخی مدعی شده‌اند نوشیدن یک لیوان شیر بعد از مصرف سیر می‌تواند بوی آن را از بین ببرد.

جدا از شیر، جویدن چای خشک نیز می‌تواند بوی دهان را بگیرد و شما به راحتی می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید.

البته در مورد رفع بوی سیر مطالب زیادی بین عموم مردم رایج است و ترفندهای مختلفی ذکر می‌شود؛ شما هم اگر تجربه و اطلاعاتی در این زمینه دارید حتما در قسمت کامنت و دیدگاه بنویسید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

کلام آخر

به عنوان کلام آخر باید بگوییم که سعی کنید حداقل روزی 2 بار مسواک بزنید و حتماً هر 2 یا 3 ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید، هفته‌ای یک تا دو بار از دهان‌شویه فلوراید دار استفاده کنید و همچنین نخ دندان فراموش نشود.

اگر این کارها را انجام دادید و باز هم مشکل بوی بد دهان داشتید، حتماً به پزشک و یا دندانپزشک مراجعه کنید تا علت مشکل مشخص شود و درمان خود را شروع کنید.

دیگر نیاز به گفتن ندارد که استفاده از دخانیات نیز می‌تواند دهان شما را بدبو کند.

فراموش نکنید که این مشکل بوی بد دهان می‌تواند تأثیر منفی در روابط شما با افراد مختلف بگذارد، پس آن را جدی بگیرید.

Reffrencess:
1. www.webmd.com:Dental Health and Bad Breath
2. www.healthline.com:Home remedies for bad breath
3. www.webmd.com:Natural and Home Remedies for Bad Breath