روش صحیح مسواک زدن

مسواک زدن صحيح از اركان اصلی مقوله بهداشت دهان و دندان می باشد و بعد از انتخاب مسواک مناسب باید به روش صحیح مسواک زدن پرداخت.

هدف اصلی يک مسواک زدن صحيح پاک كردن كليه مواد غذایی همراه با مواد رسوبی مختلف و ميكروارگانيسم هایی كه به طور طبيعی بر روی كليه سطوح دندان جايگزين شده اند می باشد.

پلاک میکروبی که لایـه ای نـازک و چسبنده از باکتریهاست، دشمن اصلی دندان و لثه بوده و در نهایت موجب پوسیدگی دندان می شود.

هنگامی که پلاک های میکروبی بـه لثه حمله می کنند، به سرعت باعث بیماری لثه می شود و می تواند به از دست دادن دندان منتهی شود. با مسواک زدن پلاک ها و خرده های مواد غذایی از سطوح داخلی، خارجی و سطوح جونده دندان ها برداشته می شود.

مسواک زدن یکی از راه‌های مقابله با بوی بد دهان است. البته بهتر است مطلب 7 ترفند خانگی برای رفع بوی بد دهان را بخوانید.

حال با هم بررسی می کنیم که روش صحیح مسواک زدن به چه صورت است:

مرحله صفر) آماده سازی مسواک و خمیر دندان

ما قبل از اینکه بخواهیم شروع به مسواک زدن بکنیم بهتر است از تمیز و سالم بودن مسواک خود مطمئن شویم. حال مقداری خمیر دندان روی مسواک خود قرار دهید.

مرحله اول) سطوح بیرونی دندان

این مرحله عمومی ترین مرحله مسواک زدن است که همگی با آن به خوبی آشنایی داریم. اول از سطح جونده دندان ها شروع می کنیم به طوری که با حرکت رفت و برگشتی در روی سطح جونده خمیر دندان به خوبی کف می کند و شیار های موجود بر روی دندان تمیز می شود از یک سمت فک پایین شروع کرده و به سمت دیگر رفته و سپس همینطور برای فک بالا اقدام می کنیم.

مرحله دوم) سطوح طرفی دندان

بعد به سراغ سطوح طرفی دندان می رویم که مهمترین قسمت آموزش مسواک زدن درک نحوه  تمیز کردن این ناحیه می باشد. روش صحیح مسواک زدن + (تصاویر)، ژن سبز، مرحله 1مسواک را باید با یک زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی دندان بر روی شیار لثه و دندان قرار دهیم و سپس مقداری فشار می دهیم به سمت پایین تا پرز های مسواک کاملا بین لثه و دندان فرو رود (مانند تصویر زیر). بعد با یک حرکت لرزشی مناسب و با دامنه کم مسواک را به سمت بالا حرکت می دهیم. این حرکت لرزشی محدود باید سه چهار دفعه تکرار شود تا کلیه سطوح توسط مسواک تمیز گردد.

مرحله سوم) سطوح داخلی دندان

برای سطوح داخلی دندانها نیز به این طریق قبل عمل می کنیم (به شکل های زیر توجه کنید). برای برداشتن پلاک های میکروبی از پشت دندان روش صحیح مسواک زدن + (تصاویر)، ژن سبز، مرحله 2های آسیا، از موهای بلند PowerTip استفاده کنید. از تمیزی آخرین دندان های آسیای بزرگ اطمینان حاصل کنید. برای نظافت زبان خود کناره مسواک را در نزدیکی وسط زبان گذاشته و سپس 5 تا 7 مرتبه هر قسمت زبان را به سمت جلو و عقب حرکت دهید. بهتر است این کار همراه با خمیر دندان صورت می‌گیرد.

مرحله آخر) اقدامات تکمیلی

1. استفاده از فلوراید ها و دهان شویه ها پیشنهاد می شود.

2. حتما پیشنهاد می شود بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید چون نخ دندان لای دندان ها را تمیز می کند ولی مسواک چنین قدرتی ندارد.

نکاتی مفید در رابطه با صحیح مسواک زدن

  • جاهایی که خوب تمیز نمی شوند و باید بیشتر به آنها توجه کرد عبارتند از 1- ناحیه دندان عقل 2- سطوح داخلی دندان ها 3- دندان های نیش که در زاویه قوس فکی قرار دارند 4- سطح رویی زبان که حتما باید مسواک کشیده شود و لای پرزهای زبان نیز تمیز گردد.
  • طول مدت مسواک زدن صحیح بین 4 الی 6 دقیقه می باشد.
  • محکم مسواک زدن رابطه ای با تمیزی بیشتر ندارد! بلکه بدتر در بعضی افراد سبب خونریزی لثه می شود.
  • مسواک زدن آهسته و لرزشی بهترین توع مسواک زدن است و از مسواک زدن عجولانه کمتر از یک دقیقه خودداری کنید.
  • در طول فرآیند مسواک زدن همواره به میزان آبی که استفاده می کنید توجه داشته باشید و سعی کنید در مصرف آب صرفه جویی کنید.